كسری بودجه و تبعات جیب‌های خالی دولت، گریبان سازمان بهزیستی كشور را هم گرفت. بزرگ‌ترین سازمان دولتی حمایتی كشور كه طی دولت‌های نهم و دهم و عمدتا به دلایل سیاسی از رشد بیش از ٥٠درصدی اعتبارات برخوردار می‌شد امروز در كفه‌ای هم‌سطح سایر نهادها قرار گرفته تا مانند باقی اتباع دولت، ناچار به نظارت‌های بیشتر بر هزینه‌كرد خود باشد؛ نظارت‌هایی كه احتمالا پرونده تخلفات و سوءاستفاده‌های مالی پیشین را حداقل در دولت یازدهم مختومه خواهد كرد.

كسری بودجه گریبان بهزیستی را هم گرفت

سلامت نیوز: كسری بودجه و تبعات جیب‌های خالی دولت، گریبان سازمان بهزیستی كشور را هم گرفت. بزرگ‌ترین سازمان دولتی حمایتی كشور كه طی دولت‌های نهم و دهم و عمدتا به دلایل سیاسی از رشد بیش از ٥٠درصدی اعتبارات برخوردار می‌شد امروز در كفه‌ای هم‌سطح سایر نهادها قرار گرفته تا مانند باقی اتباع دولت، ناچار به نظارت‌های بیشتر بر هزینه‌كرد خود باشد؛ نظارت‌هایی كه احتمالا پرونده تخلفات و سوءاستفاده‌های مالی پیشین را حداقل در دولت یازدهم مختومه خواهد كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، انوشیروان محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی كشور، روز گذشته در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب به سمت ریاست این نهاد حمایتی، در پاسخ، جمله خود را چنین تكمیل كرد: «در حال حاضر به لحاظ اقتصادی می‌دانیم در چه شرایطی هستیم. بودجه همه دستگاه‌ها بنا بر تصویب مجلس ۲۰ درصد كم می‌شود. اعتبارات عمرانی را هنوز تخصیص نداده‌اند و در بدترین شرایط فروش نفت هستیم.»

بنا بر پاسخ بندپی، بودجه امسال سازمان بهزیستی كشور از منابع ملی و عمومی ١٦٠٠ میلیارد تومان است، با این تبصره كه بودجه تملك استانی در دل این اعتبار نیست و ادارات بهزیستی استان‌ها برای حقوق نیروی انسانی هم اعتبارات جداگانه‌ای از شورای مدیریت استان دریافت خواهند كرد؛ اتفاقی كه باعث شده بندپی، بودجه امسال بهزیستی را یك بودجه «عملیاتی» بداند و بیفزاید: «برای هر برنامه‌ای كه توانستیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را متقاعد كنیم، منابع مالی اختصاص دادند. امیدواریم سال ٩٥، با ارایه گزارش‌های مطلوب به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دولت، بودجه‌مان افزایش پیدا كند.»

با این تصویر، كسری بودجه، یك پیش‌بینی نزدیك به یقین برای سازمان بهزیستی خواهد بود آن هم در حالی كه بندپی در پاسخ درباره تخمین افزایش سالانه جمعیت هدف بهزیستی می‌گوید: «سالانه تقریبا حدود ١٠ درصد به جمعیت زنان سرپرست خانوار تحت پوشش ما اضافه می‌شود. سال ٩٢، ١٣٥ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش داشتیم اما امروز تعداد آنها به ١٨٠ هزار نفر رسیده است. حدود هشت درصد جمعیت كشور سالمند هستند و با نگاهی به آمار تصادفات جاده‌ای و بیماری‌های غیرواگیر، تقریبا سالانه ٤٠ هزار نفر به جمعیت معلولان بسیار شدید تحت پوشش ما اضافه می‌شود.»

سازمانی كه اكنون بیش از پنج میلیون نفر مددجو را تحت پوشش حمایت‌های مستمر و متناوب خود قرار داده، باید با اجرای رویكردهای جدید، بخشی از ضعف و نقص ناشی از عملكرد تك‌بعدی روسای گذشته بهزیستی را جبران كند. به گفته بندپی، در دوره جدید از فعالیت سازمان، برنامه‌ها با توجه به پیچیده بودن آسیب‌های اجتماعی و وابستگی هر آسیب در رشد و افزایش آسیب‌های دیگر طراحی شده است. رصد كردن آسیب‌های اجتماعی، شناسایی مناطق جغرافیایی از بابت شیوع آسیب‌ها، شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر، انعكاس عمومی واقعیت‌های موجود با هدف تهاتر مشاوره‌های مردمی، برنامه‌های غربالگری با هدف پیشگیری از معلولیـت‌ها، مداخله به‌موقع و موثر با استقرار مراكز مداخله و تقویت اورژانس اجتماعی، اعزام تیم‌های تخصصی به روستاها برای خدمت‌رسانی به جمعیت هدفی كه ایجاد مراكز توانبخشی برای آنها مقرون‌به‌صرفه نیست و افزایش حمایت‌های مالی از مددجویان از برنامه‌هایی است كه بندپی و همكاران او در سازمان بهزیستی در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

به نظر می‌رسد كه برای مددجویان تحت‌پوشش این سازمان البته آنچه جذابیت بیشتری دارد همان افزایش حمایت‌های مالی باشد. به گفته بندپی، مستمری‌بگیران بهزیستی همانند مددجویان تحت پوشش كمیته امداد، مستمری در نوسان ٥٠ الی ١٠٠ هزار تومان دریافت می‌كنند كه این رقم صرفا بنا بر بعد خانوار افزایش می‌یابد. چنان‌كه برای خانواده تك نفره ٥٢ هزار تومان، دو نفره ٦٠ هزار تومان، ‌سه نفره ٧٠ هزار تومان و بیش از پنج نفر، ماهانه حدود ١٠٠ هزار تومان به عنوان مستمری پرداخت می‌شود در حالی كه بنا بر تاكید قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه، این رقم باید هر سال با ٤٠ درصد حداقل دستمزد برابری كند اما طی سال‌های گذشته ثابت و بدون تغییر مانده است.

[quote-right]برای خانواده تك نفره ٥٢ هزار تومان، دو نفره ٦٠ هزار تومان، ‌سه نفره ٧٠ هزار تومان و بیش از پنج نفر، ماهانه حدود ١٠٠ هزار تومان به عنوان مستمری پرداخت می‌شود در حالی كه بنا بر تاكید قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه، این رقم باید هر سال با ٤٠ درصد حداقل دستمزد برابری كند [/quote-right]

از دی ماه سال گذشته تا امروز، ٥٣ هزار خانوار با بعد ٢/٢ نفر – كمی بیش از ١٠٠ هزار نفر - در نوبت دریافت خدمات مستمر و ورود به چرخه حمایتی بهزیستی قرار دارند در حالی كه بندپی،می‌گوید: سقف ظرفیت پذیرش بهزیستی برای پرداخت مستمری، معادل همین تعداد است و البته به شرط تامین اعتبارات تا آبان ماه سال جاری، از این مجموعه هم افراد با شرایط بحرانی‌تر – و نه همه آنها – تحت‌پوشش حمایت‌های مستمری بهزیستی قرار می‌گیرند.

سوال دو روز قبل از وزیر بهداشت و پاسخ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی و نارضایتی وی از منفك شدن بهزیستی از وزارت بهداشت براساس تصمیم نمایندگان مجلس ششم، بندپی را هم روز گذشته به واكنش البته در موضع متفاوت واداشت و گفت: «ساختار سازمان بهزیستی كشور بر اساس ساختار نظام جامعه رفاه و تامین اجتماعی و قانون بوده است و براساس همین ساختار تمامی بحث‌های رفاهی و بیمه‌ای به وزارت رفاه سپرده شده است.

سازمان بهزیستی كشور به لحاظ تخصصی و كارشناسی دارای یك بدنه یكپارچه است ضمن اینكه رسیدگی و تولیت سلامت جسمی به وزارت بهداشت و در واقع سلامت اجتماعی به وزارت رفاه سپرده شده است. در مجموع سازمان بهزیستی كشور دارای یك ظرفیت و توانمندی خاصی است و ما می‌توانیم براساس همین توانمندی خدمات تخصصی و علمی را به جامعه هدف ارایه كنیم.» رییس سازمان بهزیستی چندان اهل انتقاد از مدیران گذشته نیست. اما سوال یكی از خبرنگاران درباره طرحی كه میراث بهزیستی دولت دهم بود نماینده سابق مجلس را واداشت كه در لفافه، انتقاد خود را مطرح كند.

بندپی درباره چگونگی تداوم طرح «آفتاب» كه دیدار هفتگی مسوولان سابق بهزیستی با مددجویان – عمدتا معلولان – بود، در دوران ریاست جدید سازمان گفت: «بنا داریم از حالت یارانه‌ای و حمایتی صرف و نگاه صدقه‌ای بیرون بیاییم و به سمت سیستم و برنامه‌ریزی حركت كنیم. طرح‌هایی كه از پشتوانه علمی برخوردار نباشند در درازمدت موثر نخواهند بود و باید به سمت تبیین مسائل استراتژی اجتماعی حركت كنیم.»

بندپی از روند رشد آسیب‌های اجتماعی ابراز نگرانی می‌كند؛ هم به سبب آنكه بار عمده پیشگیری و كنترل و كاهش آسیب‌ها بر دوش این سازمان حمایتی است و هم به سبب آنكه بودجه‌های موجود اجازه قدم‌های اضافه را نمی‌دهد. بر اساس مطالعات سال ٨٦، زنان پنج درصد از جمعیت یك میلیون و ٢٠٠ هزار نفری معتادان را شامل می‌شده‌اند اما امروز ١٠ درصد از یك میلیون و ٣٢٥ هزار معتاد كشور، زن هستند.

با استناد به آمار رسمی، تعداد زنان سرپرست خانوار در سال ١٣٧٧، یك میلیون و ٢٠٠ هزار نفر بوده و این رقم در سال ٨٥ به یك میلیون و ٦٠٠ هزار نفر و در سال ٩٠ به دو میلیون و ٥٠٠ هزار نفر افزایش یافته اما بررسی‌های جدید، حتما افزایش تعداد این زنان را در آمارهای رسمی به ثبت خواهد رساند. با نگرانی از همین پیش‌بینی‌هاست كه بهزیستی، اجرای طرحی در ٩ استان با بالاترین آمار طلاق را در دستور كار قرار داده تا علل این آسیب اجتماعی را بررسی و برای تصمیمات موثر اقدام كند و تا حد امكان مانع از متلاشی شدن كانون خانواده‌ها شود. در چنین شرایطی كه سازمان بهزیستی كشور به علت ناچیز بودن اعتبارات در اختیار، جرات قدم‌های اضافه ندارد، پیشنهاد روزهای اخیر وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به خانواده‌های دارای فرزند معلول و ناخواسته شنیدنی بود. علی ربیعی چند روز قبل پیشنهاد داد كه خانواده‌ها می‌توانند فرزندان خود را به جای رها كردن در امامزاده‌ها و خیابان، به سازمان بهزیستی تحویل دهند.

بندپی درباره این پیشنهاد وزیر تعاون می‌گوید: «منظور از این اظهارنظر تشویق خانواده‌ها به رهاسازی فرزندان نبود. آقای ربیعی گفت اگر خانواده‌ای به دلیل مشكلات اقتصادی یا جای خالی نگاه مسوولانه پدرانه و مادرانه می‌خواهد این نقش را از وظایف خود سلب كند، بهزیستی می‌تواند این مسوولیت را عهده‌دار شود. وقتی مادری نوزاد شیرخوار خود را به دلایل مشكلات خاص در بیمارستان محل زایمان رها می‌كند آیا بهزیستی نباید از این كودك نگهداری كند ؟ همچنان كه ما امروز با كمك شهرداری و ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه‌های علوم پزشكی از افراد بی‌خانمان و رها شده زیر پل‌ها و در پارك‌ها نگهداری می‌كنیم، اگر كودكی هم توسط خانواده خود و به دلایل مشكلات رها شد، شیرخوارگاه‌های ما حامیان خاصی دارند كه این كودكان را از حمایت‌های مالی خود برخوردار خواهند كرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha