آب سیاه یا گلوكوم از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در كشور است و معمولا در افراد بالای 40 سال مشاهده می‌شود.

به گفته كارشناسان زاویه دید فرد مبتلا به آب سیاه كاهش یافته و اصطلاحا دچار كاهش دید كناری شده و ممكن است به نابینایی نیز منجر شود. گلوكوم هیچ علائمی نداشته و تنها توسط معاینات مداوم تشخیص داده می‌شود.

به گزارش ایسنا،12 مارس، روز جهانی آب سیاه، فرصت مناسبی برای شناخت بیشتر این بیماری و دقت هر چه بیشتر برای تشخیص به موقع آن است.

در انتهای چشم پرده‌ای حساس به نور به نام شبكیه وجود دارد كه توسط میلیون‌ها رشته عصب بینایی به مغز متصل می‌شود. این پرده حساس به نور و اعصاب متصل به آن نقش اصلی را در بینایی بر عهده دارند. چنانچه افزایش فشار درونی چشم، فشار بر روی اعصاب بینایی را به دنبال داشته و منجر به گلوكوم یا آب سیاه می‌شود.

از فضایی در چشم به نام اتاق قدامی به طور پیوسته مایعی شفاف (كه وظیفه تغذیه بافت‌ درونی چشم را به عهده دارد) ترشح می‌شود. به محل خروج این مایع شفاف از اتاق قدامی اصطلاحا زاویه گفته می‌شود كه محل تلاقی قرنیه و عنبیه چشم است.

گلوكوم شامل انواع مختلفی از جمله گلوكوم زاویه باز، گلوكوم زاویه بسته، گلوكوم با فشار طبیعی و یا كم، گلوكوم مادرزادی و گلوكوم ثانویه است كه شایع‌ترین مورد آن گلوكوم زاویه باز است.

در گلوكوم زاویه باز، زاویه بیش از حد مجاز باز می‌شود. با این وجود سرعت حركت مایع به دلایل نا‌مشخص كند شده و سپس تجمع آن موجب افزایش فشار داخلی چشم می‌شود. این فشار سبب ایجاد ضربه به اعصاب بینایی و كاهش دید خواهد شد.

به گفته متخصصان بیماری گلوكوم در افراد بالای 40 سال و همچنین افرادی كه سابقه ابتلا خانوادگی دارند شیوع بیشتری دارد. فشار طبیعی داخل چشم هفت تا 20 میلی‌متر جیوه است. گاهی ممكن است فرد در فشار طبیعی نیز دچار گلوكوم شود. ابتلا به گلوكوم یا آب سیاه به مقاومت اعصاب بینایی فرد در برابر فشار درونی چشم بستگی دارد و این مقاومت در همه افراد یكسان نیست. همچنین آب سیاه درمان قطعی ندارد. این در حالی است كه تشخیص به موقع آن می‌تواند در بهبود وضعیت بیماری فرد، با درمان‌های رایج موثر باشد.

در حال حاضر از روش‌های درمان دارویی، لیزر درمانی و جراحی جهت بهبود بینایی فرد مبتلا به گلوكوم استفاده می‌شود و در صورتی كه این بیماری به موقع تشخیص داده شود بسیار موثر خواهند بود.

دكتر محمودرضا پناهی، متخصص بیماری‌های چشم، در گفت‌وگو با ایسنا ـ در این باره گفت: در صورتی كه آب سیاه به موقع تشخیص داده شود در بهبود بینایی فرد مبتلا كمك موثری خواهد بود.

وی گفت: آب سیاه در افرادی دارای سابقه خانوادگی، سابقه ضربه به چشم، سابقه التهابات چشمی، رماتیسم مفصلی و سابقه ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، شیوع بیشتری داشته و لازم است به صورت مداوم نسبت به معاینه چشم و تعیین فشار درونی آن اقدام كرده و در صورت تشخیص علائم آب سیاه درمان آغاز شود.

پناهی افزود: در صورتی كه آب سیاه به موقع تشخیص داده نشود و فرد مبتلا پیگیر درمانی آن نشود، احتمال وقوع نابینایی فرد را تهدید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha