یافته‌های تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد: بیش از 74 درصد والدین هیچ گونه اطلاعی در مورد اقدامات اولیه و نحوه برخورد با کودکان مبتلا به آسپیراسیون(مکیدن) ندارند.

این پژوهش که با هدف بررسی وضعیت کودکان مبتلا به مکیدن جسم خارجی در مجاری تنفسی و میزان آگاهی والدین از اقدامات اولیه در هنگام بروز حادثه، توسط زهرا جنت علی پور عربی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بر روی 10 کودک زیر 12 سال با تشخیص آسپیراسیون جسم خارجی در راه های هوائی و والدین آن ها صورت گرفته است.

گفتنی است آسپیراسیون جسم خارجی به راه های هوائی از جمله وقایع تهدید کننده زندگی کودکان است چرا که این حادثه سومین علت مرگ ناگهانی در کودکان زیر 1 سال، چهارمین علت در کودکان 1 تا 6 سال و مهمترین علت مرگ های ناگهانی در منزل کودکان زیر 6 سال است.

یافته های آماری این پژوهش نشان می دهد که 91/70 درصد از کودکان مورد مطالعه پسران بودند، 59 درصد در محدود سنی 1 تا 3 سال و 66/47 درصد مواردجسم خارجی در برونش راست مستقر شده بود.

شایعترین جسم خارجی آسپیره شده (8/33 درصد) تکه های مواد غذائی بوده است و 74 درصد والدین هیچ گونه اطلاعی در رابطه با اقدامات اولیه و نحوه برخورد با کودک مبتلا به آسپیراسیون نداشتند.

در پایان این پژوهش، محققان پیشنهاد می کنند از آنجایی که رعایت اصول ایمنی در محیط منزل و مرکز مراقبت و نگهداری از کودکان و آشنایی خانواده ها با این اصول و همچنین نحوه برخورد با کودک در هنگام بروز حادثه می تواند در امر پیشگیری و اقدام به موقع و در نتیجه جلوگیری ازعوارض و مرگ و میر و ارتقای سطح سلامت کودک کمک نماید مسئولات می توانند با طرح و اجرای برنامه های آموزشی دراین خصوص به افزایش سطح آگاهی عمومی مبادرت نمایند.

لازم به ذکر است که نتایج این مطالعه در بیستمین همایش بین المللی بیماری های کودکان ارائه و بررسی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha