سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
کد خبر: 154949

یکی از مشکلاتی که در دیدار با بیماران صعب العلاج از سوی آنها مکرر مطرح شده است، شرایط دشوار دسترسی و دستیابی به داروهای مورد نیاز آنهاست. بنابراین باید این دسترسی و دستیابی تسهیل شود به‌گونه‌ای که در زمینه داروهای اساسی این بیماران باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام گیرد زیرا برخی دارو‌ها در سیر درمان، کنترل بیماری و کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری ام‌اس تاثیرگذار است.

سلامت نیوز: یکی از مشکلاتی که در دیدار با بیماران صعب العلاج از سوی آنها مکرر مطرح شده است، شرایط دشوار دسترسی و دستیابی به داروهای مورد نیاز آنهاست. بنابراین باید این دسترسی و دستیابی تسهیل شود به‌گونه‌ای که در زمینه داروهای اساسی این بیماران باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام گیرد زیرا برخی دارو‌ها در سیر درمان، کنترل بیماری و کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری ام‌اس تاثیرگذار است.


به گزارش سلامت نیوز، سلیمان عباسی- عضو کمیسیون بهداشت مجلس در روزنامه آرمان نوشت: یکی از مسائلی که در حوزه سلامت باید مورد توجه قرار گیرد، ابتلای افراد به بیماری‌های معمولا صعب‌العلاج یا با طول درمان زیاد است. چنانچه می‌دانید در طول درمان هم بیمار تهدید می‌شود و هم خانواده او از لحاظ روانی و مالی آسیب‌های بسیار می‌بیند. از جمله این بیماری‌ها، بیماری ‌ام‌اس است که در سال‌های اخیر شیوع بسیاری داشته است و اکثر مبتلایان به این بیماری با نگرانی بسیاری نسبت به آینده­شان  روبه‌رو هستند. بر همین اساس باید برای این بیماران برنامه‌ریزی دقیقی انجام بگیرد.

در این برنامه‌ریزی در درجه اول باید از این بیماران حمایت درمانی انجام گیرد و در وهله دوم باید از لحاظ دارویی پوشش خوبی برایشان در نظر گرفته شود. یکی از مشکلاتی که در دیدار با این بیماران از سوی آنها مکرر مطرح شده است، شرایط دشوار دسترسی و دستیابی به داروهای مورد نیاز آنهاست. بنابراین باید این دسترسی و دستیابی تسهیل شود به‌گونه‌ای که در زمینه داروهای اساسی این بیماران باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام گیرد زیرا برخی دارو‌ها در سیر درمان، کنترل بیماری و کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری ام‌اس تاثیرگذار است.

بنابراین نیاز است که حتما این دارو‌ها با توزیعی مناسب و در زمان مناسب به دست این بیماران برسد. ما موارد متعددی را شاهد بودیم که این بیماران مراجعه می‌کردند و گله‌مند بودند که نمی‌توانند دارو‌هایشان را پیدا کنند و در میان داروخانه‌ها سرگردان شده‌اند. در راستای کمک به این بیماران خوب است در هر شهرستانی تعداد این بیماران مشخص شود و این بیماران را شناسنامه‌دار کنند و دفترچه مخصوصی برای آنها درنظر گیرند. در ادامه این طرح یک داروخانه را به داروهای این بیماران مجهز کنند و سهمیه یک‌یک این بیماران که در هر شهرستان تعدادشان مشخص است، به آن داروخانه بسپارند به‌گونه‌ای که وقتی بیمار به این داروخانه‌ها مراجعه می‌کند با آن دفترچه مخصوص دارو‌ها را به او بدهند و در این دفترچه ثبت شود که فرد دارو‌هایش را تحویل گرفته است.

البته علت گستردگی این روند مشکلی است که حوزه سلامت ما با آن روبه‌رو است، منظور‌‌ همان خروج دارو از سیکل طبیعی عرضه و ورود آن به بازار آزاد است. به عبارتی با این روند هم برخی بیماران ‌ام‌اسی از حق خود محروم شده‌اند و هم این دارو با قیمت بالا به نیازمندان فروخته می‌شود که باید جلو آن گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha