چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 155022

مهرداد فتحی‌بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اقدامات صورت گرفته برای مقابله با مشکل رودخانه کشکان را تشریح کرد.

سلامت نیوز: مهرداد فتحی‌بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اقدامات صورت گرفته برای مقابله با مشکل رودخانه کشکان را تشریح کرد.

وی ابتدا با اشاره به کشت محصولات آبدوست و شیوه های سنتی آبیاری در بالادست، وجود 1270 موتور پمپ غیر مجاز که 120میلیون متر مکعب آب این رودخانه را پمپاژ می کند، بروز خشکسالی‌ سال‌های اخیر، کاهش بارندگی و افزایش دما گفت: مقدار زیادی از حجم آب این رودخانه کاسته شده، به نحوی که 98 درصد نسبت به آمار بلند مدت و 75 درصد نسبت به آمار مشابه سال گذشته کاهش دبی توسط ایستگاههای هیدرومتری ثبت شده است.

فتحی گفت: اداره کل محیط زیست لرستان براساس گزارش های اداره حفاظت محیط شهرستان پلدختر در مورد وضعیت رودخانه کشکان اقداماتی را به منظور حساس سازی مدیران ارشد استانی و مدیریت این بحران از جمله الزام آب منطقه ای استان به بررسی وضعیت موجود و ارائه گزارش، اطلاع رسانی گسترده و تاثیر گذار و شفاف سازی علل خشکیدگی در رسانه ملی، شبکه استانی، خبرگزاری ها و جراید انجام داده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید بر تشکیل جلسه ای در حضور رئیس کل دادگستری استان گفت: موضوع چاهها و موتورهای غیرمجاز برداشت آب در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن ایجاد 60 اکیپ ضابط خاص است که برای برخورد با متخلفین و به منظور مسلوب المنفعه شدن و پلمپ چاهها و جمع آوری موتور پمپ های غیر مجاز ساماندهی می شوند.

فتحی بیرانواند اضافه کرد: از سوی دیگر با تشکیل جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، الزام آب منطقه ای لرستان به تخصیص و رها سازی حق آبه محیط زیست در کلیه آبراهه های استان به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته گفت: اطلاع رسانی سازمان های مردم نهاد منجر به ایجاد کمپین نجات کشکان توسط شبکه تشکل های محیط زیست لرستان و آموزش چهره به چهره کشاورزان حاشیه رودخانه با همکاری سایر ارگان ها شده است.

فتحی گفت: همچنین گشت های یگان حفاظت محیط زیست در حاشیه رودخانه به منظور جلوگیری از صید ماهی افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع البته می بایست در سطح ملی برای نیل به مدیریت یکپارچه منابع آب، الزام وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی به تخصیص حق آبه های محیط زیست و اصلاح الگوی کشت دنبال شود، افزود: در بخش ستاد سازمان مسئله رودخانه کشکان در دست پیگیری است.

شایان ذکر است حوضه آبخیز رودخانه کشکان با مساحت 9275/66 کیلومتر مربع، در ناحیه جنوب غربی ایران بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد و در تأمین آب کشاورزی شهرستان‌های الشتر، خرم‌آباد و پلدختر نقش بسیار مهمی دارد. به طوری که حدود 82 درصد از اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر، توسط رودخانه کشکان تأمین می‌شود.

سطح زیر کشت حوزه کشکان در شهرستان خرم آباد  شامل ‌2600هکتار اراضی آبی و 9334 هکتار باغ، در شهرستان کوهدشت 7500 هکتار اراضی آبی و 800 هکتار باغ، ‌در شهرستان چگنی 4500 هکتار اراضی آبی و 1460 هکتار باغ، در شهرستان سلسله 17000هکتار اراضی آبی و 5680 هکتار باغ و در شهرستان دلفان 25000 هکتار اراضی آب و 3800 هکتار باغ است. 



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha