چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 155031

یک عضو مرکز تحقیقات استخوان، مفصل و بافت‌های وابسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کاهش طول مدت بستری و بازدهی بیشتر از مزایای جراحی هم‌زمان دو طرف استخوان لگن است.

سلامت نیوز: یک عضو مرکز تحقیقات استخوان، مفصل و بافت‌های وابسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کاهش طول مدت بستری و بازدهی بیشتر از مزایای جراحی هم‌زمان دو طرف استخوان لگن است.

فرشاد صفدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جراحی تعویض مفصل هیپ (استخوان لگن) تا به حال به صورت مجزا و در دو مرحله چپ و راست انجام می‌شد، گفت: شکستن استخوان ران از عوامل اصلی جراحی تعویض مفصل هیپ است. وجود تومور در مفاصل نیز می‌تواند نیاز به این عمل را به وجود آورد. در جراحی تعویض مفصل، مفصل طبیعی با یک پروتز مصنوعی جایگزین می‌شود و این جراحی می‌تواند به صورت تعویض کامل یا تعویض نیمه سطح مفصل صورت گیرد.

وی گفت: روش مرسوم تعویض مفصل هیپ که ابتدا سمت راست جراحی می‌شود و پس از بهبودی کامل به جراحی سمت چپ می‌پردازند، باعث می‌شود که بیمار در دو مرحله تحت عمل جراحی قرار گیرد و با این روند با افزایش زمان بستری بیمار، فرد دچار عوارض روحی و جسمی می‌شود.

این پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه تحقیقات انجام شده برای انجام عمل جراحی تعویض مفصل هیپ در یک مرحله و هم‌زمان منجر به کاهش عوارض می‌شود، تصریح کرد: در مطالعات انجام شده برای انجام عمل جراحی هم‌زمان، یافته‌هایی مبنی بر تاثیرات منفی این عمل یافت نشد.

صفدری خاطر نشان کرد: این روش باعث می‌شود که بیمار مدت زمان کمتری را در بیمارستان بگذراند و هزینه بهداشتی و درمانی کمتری به فرد و جامعه تحمیل کند؛ چراکه یافته‌های جدید باید به کاهش هزینه‌های دریافتی درمانی و افزایش کیفیت سلامت جامعه منجر شود.

عضو مرکز تحقیقات استخوان، مفصل و بافت‌های وابسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان یادآور شد: مهم‌ترین عوارض تعویض مفصل هیپ، بروز آمبولی ریوی و تشکیل لخته در وریدهاست، اما در تحقیقات انجام شده پیرامون انجام این عمل به روش جدید و هم‌زمان این عوارض یافت نشد. بنابراین استفاده از این روش جراحی خطرات عفونت را کاهش می‌دهد.

گفتنی است؛ این طرح تاکنون بر روی 80 بیمار انجام شده است که به دو گروه 40 تایی تقسیم شده‌اند. در یک گروه عمل دو طرفه و هم‌زمان و در گروه دوم تعویض مفصل ابتدا سمت راست و سپس سمت چپ انجام و مشاهده شد که عوارض جراحی تعویض هم‌زمان مفصل، برای فرد و جامعه کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha