تعطیلات نوروز تغییراتی در تغذیه را به دنبال دارد؛ به این ترتیب كه معمولا صرف وعده‌های اصلی غذا با تاخیر انجام شده و یا به علت استفاده از تنقلات به وعده‌های غذایی بی‌توجهی می‌شود. كارشناسان در این زمینه همواره بر كنترل میزان انرژی دریافتی و توجه به وعده‌های اصلی غذایی بویژه صبحانه تاكید داشته‌اند.

دكتر حسین‌زاده، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دید و بازدیدهای معمول در ایام عید و احتمال تمایل افراد به مصرف انواع آجیل‌ها و شیرینی‌ها تاكید كرد: لازم است میزان انرژی دریافتی در این ایام كنترل شده و بیش از حد نیاز نباشد. بهتر است در دید و بازدیدهای عید مصرف انواع میوه‌ها به شكلی تقسیم‌ شده جایگزین شیرینی‌ها و قندهای ساده شود.

وی انواع مغز آجیل‌ها را منبع مناسبی برای برخی ویتامین‌ها عنوان كرد و گفت: البته این امر به شرطی است كه آجیل مصرفی از انواع استاندارد بوده، زمان مصرف، كیفیت تولید و مسایل بهداشتی در تولید آن رعایت شده باشد. همچنین میزان نمك بیش از حد معمول در آجیل‌ها می‌تواند مشكل‌ساز بوده و به ویژه ریسك بیماری‌های قلبی - عروقی و فشار خون را افزایش دهد. در مصرف انواع آجیل نباید زیاده‌روی شود.

این متخصص تغذیه با بیان این كه رعایت مسایل تغذیه‌ای در ایام عید باید به شكلی باشد كه زیان‌های ناشی از آن به حداقل برسد، با تاكید بر توجه به وعده‌های اصلی غذایی گفت: در تعطیلات نوروز ممكن است وعده‌های اصلی غذا افزایش یابد. بر این اساس عدم كنترل و یا عدم استفاده از مواد غذایی مناسب می‌تواند اضافه وزن و چاقی را به دنبال داشته باشد. استفاده از مواد چرب مقدار قابل توجهی كالری به دنبال دارد. همچنین نوشابه‌ها در زمانی اندك مقادیر زیادی كالری به بدن می‌رسانند.

وی، بیماران دیابتی، قلبی - عروقی، افراد دارای فشار خون بالا و اضافه وزن را به رعایت مسایل تغذیه‌ای در دید و بازدیدهای نوروز توصیه كرد و گفت: در صورت دریافت انرژی بیشتر در یك وعده غذایی خاص، منابع غذایی در دیگر وعده‌های غذایی طوری جایگزین شود كه انرژی دریافتی اضافی جبران شود.

این متخصص تغذیه با تاكید بر عدم حذف وعده‌های اصلی غذا به ویژه صبحانه گفت: حذف وعده‌های اصلی غذایی می‌تواند منجر به مشكلات بعدی شود. از آنجا كه در ایام نوروز انواع شیرینی‌ها، شكلات و آجیل‌ها در دسترس هستند، حذف یك وعده غذایی ریزه‌خواری را به دنبال داشته و این ریزه‌خواری ریسك اضافه وزن و چاقی را بیشتر می‌كند. استفاده از كربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها در وعده صبحانه علاوه بر رفع گرسنگی، كالری تنظیم شده‌ای را به بدن می‌رساند؛ بنابراین وعده‌های اصلی غذا و میان وعده‌های غذایی هر كدام در جای خود مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha