چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶

در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که کودکان از تغییر رنگ ادرار و قرمز شدن آن نزد والدینشان شکایت می‌کنند. اما متأسفانه شیطنت کودک و یا تصور استفاده از مواد خوراکی رنگی توسط وی باعث می‌شود والدین از کنار این ماجرا به سادگی عبور کنند. این درحالی است که تغییر رنگ ادرار به واسطه وجود خون می‌تواند زنگ خطری برای یک بیماری باشد. بیماری که از آن به <هماچوری> یاد می‌شود اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود براحتی قابل درمان است.

سلامت نیوز: در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که کودکان از تغییر رنگ ادرار و قرمز شدن آن نزد والدینشان شکایت می‌کنند. اما متأسفانه شیطنت کودک و یا تصور استفاده از مواد خوراکی رنگی توسط وی باعث می‌شود والدین از کنار این ماجرا به سادگی عبور کنند. این درحالی است که تغییر رنگ ادرار به واسطه وجود خون می‌تواند زنگ خطری برای یک بیماری باشد. بیماری که از آن به <هماچوری> یاد می‌شود اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود براحتی قابل درمان است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،  هماچوری یا ادرار خونی عارضه‌ای است که با وجود خون در ادرار نمایان می‌شود. ممکن است میزان این خون آنقدر زیاد باشد که به‌طور واضح دیده شود و یا اینکه مقدار آن آنقدر ناچیز باشد که تنها به‌وسیله میکروسکوپ تشخیص داده شود.


دکتر حسین بیک محمد لو با اشاره به علل متعدد ایجاد ادرار خونی ، می‌گوید: عفونت‌های ادراری ناشی از عفونت مثانه یا کلیه،‌ایجاد سنگ‌های کلیه یا مثانه، ضربه‌های وارده به دستگاه ادراری، تومورهای موجود در دستگاه ادراری و همچنین بزرگی پروستات می‌تواند باعث بروز ادرار خونی شود.
البته گاهی هم اختلالات خونی و انعقادی ناشی از برخی بیماری‌ها مانند هموفیلی به هماچوری یا ادرار خونی منجر می‌شود. اما در برخی موارد  بخصوص در سنین بالا مشاهده شده این عارضه ناشی از برخی بیماری‌های خطرناک مانند تومورهای مثانه است.
آنچه مسلم است اینکه تشخیص بموقع و درمان علت ایجاد هماچوری از اهمیت بالایی برخوردار است.
این متخصص بیماری‌های کلیه در مورد راه‌های تشخیص علل ادرار خونی می‌افزاید: هنگامی که بیمار با شکایت از وجود خون در ادرارش به پزشک مراجعه می‌کند،‌ متخصص برای یافتن علت بیماری آزمایش‌های متعددی را تجویز می‌کند.
 برای مثال معمولاً برای تأیید وجود گلبول قرمز در ادرار و همچنین مشخص شدن وجود عفونت کلیه یا مثانه،‌ انجام آزمایش ادرار و کشت ادرار  توصیه می‌شود.
آزمایش هایی نظیر سیتولوژی برای بررسی سلول‌های سرطانی و یا رشد غیر طبیعی سلول‌ها، روش سیتوسکوپی  برای مشاهده مستقیم مجاری ادرار و مثانه توسط دستگاه‌های مخصوص، تست‌های انعقاد خون برای تشخیص بیماری‌های خونی، سونوگرافی از کلیه‌ها و دستگاه دفع ادرار از دیگر راه‌هایی هستند که پزشک برای یافتن دلیل وجود خون در ادرار از آنها استفاده می‌کند.
 به گفته این استادیار دانشگاه، اگر آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم به شکل دقیق صورت بگیرد و نتایج بررسی‌ها علت خاصی برای هماچوری نشان ندهد، بیمار باید به صورت دوره‌ای و در زمان‌های مشخص شده توسط پزشک معاینه شده و برخی از آزمایش هایش را تکرار کند.
 دکتر بیک محمدلو با تأکید بر اهمیت یافتن دلیل بیماری تصریح می‌کند: با مشخص شدن علت عارضه درمان مناسب تجویز می‌شود. برای مثال اگر عفونت باعث این بیماری بود با تجویز آنتی بیوتیک مناسب می‌توان آن را درمان کرد و یا اگر سنگ کلیه یا مثانه خون ریزی ایجاد کرده باشند کمک به دفع آن می‌تواند به بهبود هماچوری کمک کند.
 وی در خاتمه عنوان می‌کند: باید توجه شود تغییررنگ ادرار درپی استفاده از برخی غذاهای خاص مانند لبو یا مصرف داروهای خاص مانند  ریفامپین و فنازوپریدین نباید با ادرار خونی اشتباه گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha