پژوهشگران علوم پزشكی در آمریكا هشدار دادند افزایش سطح ازن موجود در هوا خطر مرگ و میر ناشی از ابتلا به امراض ریوی را تشدید می‌كند.

‌نتایج یك تحقیق جدید نشان داد افراد ساكن در مناطقی كه بیشترین میزان آلودگی ازن را دارند، 25 تا 30 درصد بیشتر با خطر مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماریهای تنفسی دست به گریبان هستند.

مایكل جیریت محقق دانشگاه كالیفرنیا در بركلی و دستیاران وی با مطالعه روی نزدیك به 500 هزار نفر در سراسر آمریكا به این نتایج دست یافته‌اند.

این تحقیق حدود 18 سال به طول انجامید و طی آن پژوهشگران دریافتند كه ازن هیچ نقشی در مرگ و میرهای ناشی از مشكلات قلبی ندارد اما از طرف دیگر افزایش مقدار این گاز در جو كه ماده ابتدایی تشكیل دهنده مه دود است، نقش مهمی در مرگ و میر ناشی از بیماریهای تنفسی ایفا می‌كند.

دكتر جیریت در بیانیه‌ای اظهار داشت: هم اكنون ما می‌دانیم كه كنترل سطح ازن نه تنها برای كاهش گرمای جهانی سودمند است بلكه تاثیرات مفیدی نیز در كاهش نرخ تلفات جانی ناشی از امراض تنفسی خواهد داشت.

پزشكان از مدتها پیش می‌دانستند كه ازن گاز خطرناكی است. تماس كوتاه مدت با این گاز علائم آسم را تشدید می‌كند و موجب بروز مشكلات تنفسی می‌شود. هشدارهای پزشكی درباره این گاز در بیشتر نقاط آمریكا در روزهای داغ تابستان افزایش پیدا می‌كند.

بر اساس آمار موجود سالانه حدود 7/7 میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به بیماری‌های ریوی جان خود را از دست می‌دهند و افزایش سطح ازن احتمال این قبیل مرگ و میرها را تشدید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha