بررسی بیش از 10 هزار زوج مبتلا به سقط مكرر نشان داد كه اختلالات سیستم ایمنی شایع‌ترین علت مرتبط با سقط مكرر است.

دكتر امیر حسن زرنانی، مدیر گروه ایمنولوژی تولید مثل پژوهشگاه ابن سینا در حاشیه این سمپوزیوم، سقط مكرر را از شایع‌ترین اختلالات تولیدمثلی برشمرد و افزود: سقط مكرر به بروز دو تا سه سقط پی در پی اطلاق می‌شود و شیوع آن یك مورد در هر 20 بارداری (5 درصد) است.

وی، با اشاره به تنوع و تعدد علت سقط‌های مكرر یادآور خاطرنشان كرد: پنج علت شایع شامل اختلالات سیستم ایمنی یا دفاعی - مادر نمی‌تواند جنین را به عنوان عضو نیمه بیگانه بپذیرد -، اختلالات ژنتیك در والدین یا جنین،‌ اختلالات هورمونی (هورمون بر رشد و تكوین جنین تاثیرگذاراست) اختلالات آناتومیك مربوط به شكل و ساختار رحم، تخمدان و ارگان‌های مرتبط نظیر اختلال در اسپرم و بالاخره عفونت‌هاست.

دبیر علمی سمپوزیوم سقط مكرر، با بیان این كه بارداری بر اثر عفونت‌ها به علت بروز تغییراتی در سیستم ایمنی و ایجاد روند التهاب به سقط منجر می‌شود، افزود: از اهداف برگزاری این سمپوزیوم شناسایی علل سقط و ارایه مشاوره‌های لازم است.

دكتر زرنانی، به برگزاری پانل‌هایی با جنبه روانشناختی مربوط به سقط اشاره كرد و افزود: چون در این دسته از بیماران امكان بارداری موجود اما امكان نگهداری آن وجود ندارد؛ زوجین به لحاظ روحی روانپریش و افسرده می‌شوند.

وی، بیشترین علت سقط مكرر را براساس بررسی‌های این مركز اختلال سیستم ایمنی برشمرد و افزود: البته هیچ وقت در درمان سقط مكرر علت‌ها نه بلكه ارتباطات بررسی می‌شود.

دبیر علمی سمپوزیوم سقط مكرر، اختلالات هورمونی و ژنتیكی را از دیگر علل سقط مكرر عنوان كرد و یادآور شد: در 40 درصد موارد علتی برای سقط مكرر شناسایی نمی‌شود.

دكتر زرنانی، درمان سقط مكرر را بسته به علت آن متفاوت عنوان كرد و گفت:‌ درمان‌های ایمونولوژیك و در برخی موارد اختلالات ژنی ترومبوفیلی با تجویز داروها درمان پذیر است، این در حالی است كه اختلالات كروموزومی درمان خاصی ندارد.

وی، با بیان این كه اختلالات هورمونی و عفونت‌ها به راحتی درمان پذیرند، گفت:ایران به لحاظ خدمات درمانی هم پای سایر كشورهای دنیا نظیر آمریكا و اروپا حركت می‌كند.

مدیر گروه ایمنولوژی تولید مثل پژوهشگاه ابن سینا، با بیان این كه در مركز درمان سقط مكرر ابن سینا بیش از 20 تخصص مرتبط با سقط مكررحضور دارند، یادآور شد: از این رو یك فرد مبتلا به سقط مكرر از جمیع جهات از جمله سیستم ایمنی، ژنتیك، هورمونی، عفونت‌ها، مشكلات زنان، روانشناسی و تغذیه و ... بررسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha