دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 15511

پژوهشگران مركز كنترل و پیشگیری امراض امریكا در مقاله ای تاكید كردند كه وراثت مهمترین عامل بروز اختلال كوررنگی است.

تشخیص درست رنگ‌ها نعمتی است خدادادی كه اكثر ما از آن بهره‌مند هستیم و به دلیل این بهره‌مندی اغلب از وجود چنین نعمتی غفلت می‌كنیم.

گاهی اوقات ممكن است فردی در زمینه‌ تشخیص رنگ‌ها دچار مشكلات و اختلالاتی شود كه در اصطلاح پزشكی می‌گویند فرد دچار كوررنگی شده است.

كوررنگی اصطلاح مبالغه آمیز برای اشخاصی است كه بعضی رنگ‌ها را تشخیص نمی‌دهند.

آمار‌ها نشان می‌هد كه هشت درصد از مردان و كمتر از یك درصد از زنان از بدو تولد دچار نقص در تشخیص رنگ‌ها می‌شوند، به طوری كه رنگ‌هایی مانند قرمز و سبز یشمی ‌فقط برای افرادی كه دارای قدرت تشخیص طبیعی رنگ‌ها هستند، معنی دار است.

نسبت كوررنگی شامل اشكال در تشخیص رنگ‌ها ویا ندیدن كامل رنگ‌ها است. اگر نقص در تشخیص رنگ‌ها اندك باشد و شخص بتواند رنگ‌ها را تشخیص دهد، این اشكال به سختی قابل تشخیص است و این اختلال زمانی قابل تشخیص می‌شود كه فرد به طور كامل رنگ‌ها را از هم باز نمی‌شناسد.

به گفته پژوهشگران، تشخیص رنگ‌ها به فعالیت پیچیده چشم ومغز بستگی دارد. فاكتور اصلی كوررنگی عوامل مادرزادی است. در شبكیه چشم دو نوع سلول مخروطی و استوانه‌ای موجود است. سلول‌های استوانه ‌ای مسوول بینایی در هنگام شب و شرایط تاریكی هستند. سلول‌های مخروطی نیز مسوول تشخیص رنگ‌ها هستند و در نور روز عمل می‌كنند.

سلول‌های مخروطی شامل سه نوع آبی، سبز و قرمز هستند كه هر سه با هم عمل می‌كنند و باعث می‌شوند كه ما رنگ‌ها را از آبی تیره تا قرمز تشخیص دهیم. شكل گیری این سلول‌ها ارثی است. وجود یك ژن غیر طبیعی ممكن است باعث شود كه یك رنگ خاص حذف شود.

شخصی كه این ژن معیوب را به ارث می‌برد اغلب در شناسایی سایه‌ها و تشخیص رنگ‌های قرمز و سبز مشكل پیدا می‌كند. از سوی دیگر بالا رفتن سن نیز می‌تواند منجر به بروز اختلال در تشخیص رنگ‌ها شود.

پژوهشگران علوم پزشكی در امریكا اظهار می دارند: برخی از داروها یا بیماری‌های شبكیه یا عصب بینایی می‌تواند سبب بروز اختلال در دید رنگ‌ها شود. این اختلال چون عامل وراثتی دارد قابل درمان نیست.

افرادی كه به دلیل آب مروارید به این بیماری دچار می‌شوند معمولا با عمل جراحی قابل معالجه هستند. گاهی استفاده از لنزهای چشمی ‌می‌تواند باعث بروز اختلال در دید رنگ‌ها شود.

در مجموع، كوررنگی به عنوان یك ناتوانی در نظر گرفته می‌شود. گفتنی است در برخی از مشاغل نظامی‌، هواپیمایی، كشتیرانی و پزشكی اهمیت تشخیص دقیق و صحیح رنگ‌ها به حدی است كه قبل از استخدام معمولا از فرد متقاضی آزمایشاتی مهم به عمل می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha