پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹
کد خبر: 155114

روز گذشته معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه از خشکیدگی کامل سراب نیلوفر خبر داد و گفت: خطر خشکسالی تالاب هشیلان را نیز تهدید می‌کند.

سلامت نیوز: روز گذشته معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه از خشکیدگی کامل سراب نیلوفر خبر داد و گفت: خطر خشکسالی تالاب هشیلان را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، کاظم علیزاده با بیان اینکه روند خشک‌شدن سراب نیلوفر از سال 90 آغاز شد، افزود: این چهارمین سال متوالی است که سراب نیلوفر خشک می‌شود. او افزود: در سال‌های گذشته این خشکی‌ کامل نبود و گاهی بخشی از آب سراب باقی می‌ماند اما امسال این سراب به‌طور کامل خشک شده ‌است.

به گفته این مسئول خشک شدن سراب نیلوفر باعث نابودی گونه‌های گیاهی و جانوری این اکوسیستم شده و نیلوفرها از همان سال‌های اول از بین رفتند و این‌بار نیز شاهد مرگ گونه‌های آبزی مانند لاک‌پشت و ماهی‌ها بودیم.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه دلیل خشک‌شدن سراب نیلوفر را خشکسالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از حریم سراب دانست. علیزاده با بیان اینکه این سراب در حوزه مناطق تحت مدیریت محیط زیست نیست، خاطرنشان کرد: ما در این بین فقط نقش نظارتی داریم و قرار بود دستگاه‌های دیگری برای حفظ این سراب اقداماتی انجام دهند که باید از خود آنها پرسید اقداماتشان به کجا رسیده ‌است.

او افزود: قرار بود با چاه‌های غیرمجاز حاشیه سراب نیلوفر برخورد شود و میزان مصرف چاه‌های مجاز نیز کنترل شود و به‌علاوه از کشت محصولات پرمصرف مانند ذرت در حاشیه آن خودداری شود. معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کرمانشاه در پاسخ به اینکه قرار بود حقابه‌ای از سد گاوشان برای سراب نیلوفر در نظر گرفته شود، گفت: خود سد گاوشان نیز ذخیره آبی چندانی ندارد. علیزاده با اشاره به قابلیت‌های گردشگری که سراب نیلوفر برای کرمانشاه دارد، عنوان کرد: با خشک شدن این سراب کسی برای دیدن آن نمی‌رود و درآمدی هم در این بخش نخواهد داشت.

او گفت: این سراب در 20 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه قرار دارد و در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد. به گفته این مسئول کم‌آبی بسیاری از چشمه‌ها، سراب‌ها و رودخانه‌های کرمانشاه را به خشکی کشانده و رودخانه‌هایی از جمله رازآور، قره‌سو و گاماسیاب نیز با کم‌آبی جدی مواجهند. ایسنا نوشت؛ علیزاده گفت: بی‌آبی تالاب هشیلان را نیز به شدت تهدید می‌کند و ممکن است فاجعه زیست‌محیطی نیز در این تالاب منحصر به فرد کرمانشاه
رخ دهد. 

در ماه‌های اخیر اخبار گوناگونی مبنی بر خشکی دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور به گوش می‌رسد و در این زمینه نیازمند عزمی جدی‌تری از مسئولان امر برای مقابله با این نارسایی هستیم. فقط با حل این مشکل تالاب‌های کشور و دیگر نارسایی‌های محیط زیستی می‌توان به بقای محیط زیست در کشور امیدوار بود. به گفته مسئولان امر آلودگی هوا، رها سازی زمین‌های زراعی،‌ تبدیل آن به منابع تولید ریزگردها  و هدایت آب دریاچه‌ها و تالاب‌ها را می‌توان از عوامل تاثیرگذار بر احیای این منابع طبیعی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha