یك فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولو‍ژی، خانه تكانی به شكل سنتی و زدودن گرد و غبار با وسایلی كه منجر به پراكنده شدن ذرات در هوا می‌شود را ممنوع دانست و با تاكید بر رعایت نكات ایمنی در استفاده از مواد شوینده گفت: التهاب و سوزش در پوست بدن بویژه دست‌ها، تنگی نفس، احساس خفگی و عوارض گوارشی مانند حالت تهوع از جمله عوارض پاك كننده‌های شیمیایی در بیماران آلرژیك است.

دكتر محمد حسن بمانیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خانه تكانی به عنوان یكی از سنت‌های اصیل ایرانی در آستانه عید نوروز گفت: زنان خانه‌دار و افراد مبتلا به انواع بیماری‌های حساسیتی در استفاده از شوینده‌ها و مواد حساسیت‌زا دقت كنند تا دچار عوارض نسبتا شدید و جبران ناپذیر ناشی از نظافت خانگی نشوند.

وی در خصوص مواد حساسیت‌زای منازل تصریح كرد: وجود حشره ریز میكروسكوپی به نام هیره یا مایت كه در گرد و غبار داخل فرش، مبلمان، پرده‌ها، قفسه‌های كتاب و انبارهای خانگی به وفور یافت می‌شود، عمده عامل حساسیت‌زا در گرد و غبار خانگی به شمار می‌رود. ذرات مربوط به این حشره در هوا معلق شده وارد چشم، دهان، بینی و راه تنفسی شده و منجر به بروز علائم عطسه، آب ریزش بینی، سرفه یا گاهی تنگی نفس و حمله آسم در فرد حساس به هیره می‌شود.

وی افزود: دیگر ذرات موجود درگرد و غبار منازل،‌ ذرات مربوط به پوسته حشرات خانگی مانند انواع سوسك‌ها، پشه و مگس بوده كه آنها نیز در بروز علائم آلرژیك نقش بسزایی دارند.

این متخصص آسم و آلرژی گفت: ذرات مربوط به حیوانات خانگی مانند سگ، گربه و پرندگان مختلف می‌توانند از دیگر مواد آلرژیك باشند كه نظافت مكان مربوط به آنها می‌تواند منجر به تشدید علائم حساسیت در فرد مبتلا شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد ادامه داد: نظافت انباری،‌ زیرزمین، گلخانه،‌ حمام و سرویس‌ها فرد را با انواع دیگر از آلرژی‌های داخل منازل مانند انواع كپك‌های خانگی مواجه می‌كند.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی گفت: انواع پاك كننده‌های اسیدی و قلیایی از دیگر عوامل محرك و آلرژی هستند كه تحریك پوست، مخاط چشم، دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را به دنبال دارند.

وی اضافه كرد: این دسته مواد شیمیایی عمدتا سوزاننده بوده و برای همه افراد بویژه مبتلایان به انواع آلرژی‌ها مشكلات زیادی را به دنبال دارد. التهاب و سوزش در پوست بدن بویژه دست‌ها، سوزش و اشك ریزش چشم، سرفه، تنگی نفس و حتی احساس خفگی و عوارض گوارشی مانند حالت تهوع از جمله عوارض پاك كننده‌های شیمیایی در بیماران آلرژیك است.

وی تصریح كرد: در خانه تكانی استفاده از ماسك فیلتردار یا ماسك همراه با دستمال مرطوب برای نظافت گرد و غبار لازم است. همچنین استفاده از دستگاههای مكنده مانند جاروبرقی در پیشگیری از مشكلات احتمالی می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: شستشوی فرش‌ها، روكش‌ها و‌ پرده‌ها توسط ماشین لباسشویی بویژه با آب دمای 55 درجه سانتیگراد، در كاهش پراكنده‌سازی عوامل حساسیت‌زا و محرك موثر است.

دكتر بمانیان گفت: نباید انواع مختلف پاك كننده‌ها با یكدیگر تركیب شوند؛ چرا كه تركیب آنها بویژه در محل‌های سربسته باعث وقوع واكنش‌های شیمیایی و ایجاد بخارات سوزاننده می‌شود. همچنین هنگام كار با مواد شوینده شیمیایی از دستكش مخصوص استفاده شود.

این فوق تخصص آسم، آلرژی در پایان یادآور شد: افرادی مبتلا به انواع آلرژی‌های تنفسی بویژه آسم از بكار بردن پاك كننده‌های اسیدی و قلیایی در امر نظافت خود‌داری كنند. همچنین خانه‌تكانی به شكل سنتی یعنی زدودن گرد و غبار با وسایلی كه منجر به پراكنده شدن ذرات در هوا می‌شود، ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha