رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران، با بیان اینكه براساس گزارش‌های وزارت بهداشت در سال 84، از میان آسیب‌دیدگان مراسم چهارشنبه سوری 14 نفر فوت و 15 نفر دچار معلولیت شدند، گفت: این در حالیست كه تعداد معلولیت در سال 83، 23 مورد گزارش شده بود.

دكتر ناصری پور در نشست خبری كه در انجمن اشك برگزار شد، با بیان این كه براساس گزارش‌های سال 83، 62 درصد مصدومان حین بازی به آسیب دچار شده‌اند،‌ افزود: 29 درصد آنان عابران پیاده، 7 درصد در حال تماشا كردن و برخی حین تهیه و ساخت مواد محترقه بوده است.

وی، شایع‌ترین نواحی درگیر و آسیب دیده را دست‌ها سپس چشم و در برخی موارد صورت برشمرد و افزود: بیش از 90 درصد حوادث در مناطق شهری و 80 تا 90 درصد در كوچه و خیابان‌ها بوده است.

رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران، با بیان این كه 50 تا 70 درصد آسیب دیدگان مربوط به دانش آموزان و دانشجویان بوده است، افزود: این افراد جزو گروه‌های فعال جامعه به شمار می روند.

وی، آسیب‌های وارده به چشم را از سوختگی سطحی پوست تا نفوذ جسم خارجی به داخل نسج چشم، آسیب به عدسی و بروز آب مروارید شبكیه، عصب بینایی متفاوت دانست و یادآور شد: از 20 تا 30 درصد جراحات چشمی 50 درصد موارد به عمل جراحی و 20 تا 30 درصد به تخلیه چشم منتهی می‌شود.

دكتر ناصری پور، براساس نتایج بررسی 2 هزار و 450 خانوار تهرانی، فقط 5/1 درصد خانوارها موافق اجرای مراسم آتش بازی چهارشنبه سوری بدون دخالت دولت و شهرداری‌ها بوده‌اند، گفت:‌40-39 درصد موافق ترقه بی خطر، 30 تا 33 درصد موافق آتش بازی توسط شهرداری بوده‌اند.

وی، با بیان این كه برآوردها نشان می‌دهد خانوارهای ایرانی برای شركت در مراسم آتش بازی 25 میلیارد ریال هزینه می‌كنند، ادامه داد: بسیاری از این مواد از تركیه و چین به همراه دستور العمل واحد وارد كشور می‌شوند این در حالی است كه فقط 3/1 درصد افراد بروشور را مطالعه می‌كنند.

رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران افزود: مطالعه مشترك بین مركز تحقیقات تروما و جراحی سینا و مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران در سال 85 نشان داد كه از میان 2 هزار و 475 خانوار تهرانی 490 خانوار (8/19 درصد) حداقل یكی از انواع فشفشه و ترقه‌ها را مورد استفاده قرار داده‌اند، 486 خانوار نیز برای تهیه وسایل آتش بازی مبلغی بین 200 تا یك‌صد هزار تومان هزینه كرده‌اند و در این بررسی متوسط خسارت مالی 33 هزار و 889 تومان برآورد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha