وزیر بهداشت با انتقاد از افرادی كه به گفته وی با سواد كم حقوق بین‌المللی و اظهارنظرهای نسنجیده و غیرحقوقی پیگیری پرونده بیماران هموفیلی مصرف‌كننده فرآورده‌های خونی آلوده وارداتی را مخدوش می‌كنند، اظهار كرد: طی سه سال گذشته به صورت حقوقی و با بهره‌گیری از توان دادگاه‌های بین‌المللی كار جدی بر روی پرونده‌ بیماران هموفیلی صورت می‌گیرد.

دكتر كامران باقری لنكرانی كه در نشستی با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر كوتاهی در گرفتن غرامت از شركت خارجی وارد كننده فرآورده‌های خونی آلوده با تاكید بر این كه بحث‌های حقوقی كه به مباحث غیر دقیق كشیده می‌شود، خروجی مناسبی ندارد، اظهار كرد: اظهار نظرهای نسنجیده كه برخی از افراد انجام می‌دهند، ما را از كار دقیق حقوقی كه در سطح بین‌المللی انجام می‌شود باز می‌دارد.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته كاملا به صورت حقوقی و با بهره‌گیری از توان دادگاه‌های بین‌المللی كار جدی بر روی پرونده‌ بیماران هموفیلی صورت می‌گیرد، البته برخی از كشورها نیز حدود 16 سال پیش كه درگیر این موضوع بودند، توانستند در مجامع بین‌المللی حكم حقوقی علیه شركت‌های متخلف بگیرند.

باقری لنكرانی تصریح كرد: متاسفانه برخی از افراد با سواد كم حقوق بین‌الملل این موضوع را مخدوش كرده و نمی‌گذارند كه كار مسیر خود را طی كند.

وی خاطر نشان كرد: ما در این دوره بر روی بحث‌های حقوقی این كار به صورت جدی عمل كردیم و مستندات علمی زیادی را فراهم كرده‌ایم كه نشان می‌دهد سوشی كه HIV موجود در بیماران دریافت كننده فاكتورهای خونی ما است، در ایران وجود ندارد، بلكه سوش اروپایی است كه امیدواریم بتوانیم با این مستندات در مجامع بین‌المللی كار را به نتیجه برسانیم.

وزیر بهداشت اضافه كرد: حال اگر یك نفر بخواهد این كار را در سطح بسیار جزئی پیگیری كند، به نظر من جفایی در حق این مساله است و این پرونده‌ جدی را دچار اختلال می‌كند.

وی با بیان این كه ایران در موضوع مراقبت از بیماران هموفیلی جزو ممتازترین كشورهای جهان است، تصریح كرد: هزینه‌ای كه برای هر بیمار هموفیلی اختصاص می‌یابد،‌ هم از نظر قدر مطلق و هم به لحاظ درصد در هزینه‌های بهداشت و درمان و بودجه كلان سلامت جزو 10 كشور بالای جهان است كه دلیل آن هم نیازهای پیچیده بیماران هموفیلی است. همچنین از حدود 228 میلیارد تومان یارانه های دارویی رقمی معادل 75 میلیارد تومان فقط صرف یارانه شش هزار بیمار هموفیلی می‌شود، یعنی یك سوم یارانه‌ها به بیماران هموفیلی اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایسنا، باقری لنكرانی عنوان كرد: یكی از مهمترین موفقیتهایی كه در این دوره به دست آمده است، درمان رایگان بیماران مبتلاء به هپاتیت ویروسی C در بیماران تالاسمی و هموفیلی صرف نظر از داشتن یا نداشتن حكم دادگاه است كه در حال حاضر حدود یكهزار نفر به صورت رایگان درمان شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد كه شروع هپاتیت C كه توسط برخی از مراجع در بیماران هموفیلی بیش از 85 درصد گزارش شده بود، حدود 40 درصد بوده است و موفقیت درمان ما در این 40 درصد آلوده بسیار خوب بوده به طوری كه افراد عادی مبتلاء به هپاتیت C زمانی كه درمان می‌شوند، میزان موفقیت حدود 38 درصد است، این در حالی است كه در بیماران هموفیلی میزان موفقیت درمان بیش از 60 درصد بوده است.

وزیر بهداشت تصریح كرد: چنانچه در این مساله فضای همكاری و تعامل و نگاه مساله محور وجود داشته باشد قطعا آثار بهتری را به دنبال خواهد داشت، اما برعكس تاكید می‌كند كه افراد نباید به دلیل باج خواهی شخصی و یا ارتباطات با شركت‌های دارویی و یا مبالغی در این رابطه ها رد و بدل می‌شود، منافع ملی و منافع بیماران را بازیچه دست خودشان قرار دهد. این خط قرمزی است كه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی وظیفه خودمان می دانیم كه با آنها برخورد كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha