سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 15525

یك کارشناس امور دارویی در یزد توصیه كرد: بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی كشنده است كه در اثر مصرف كشك غیر پاستوریزه، غذاهای كنسروی (كه قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسیده است) و یا سوسیس و كالباس خام و آلوده بروز می كند.

دكتر محمدرضا لطفعلیانی در گفت‌وگو با ایسنا‌ افزود: علایم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر (بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر می شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلك فوقانی، عدم توانایی حركتی، اختلال تكلم، لكنت زبان، سختی بلع و خشكی و درد گلو می‌باشد. مهمترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع ضد سم (Anti toxin) در مركز درمانی می‌باشد. در صورت عدم درمان ممكن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت نماید.

این كارشناس توصیه كرد: دستور طلائی پیشگیری از مسمومیت غذایی: " پختن غذا و خوردن آن در همان روز " است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات خارج از بیمارستان در مار گزیدگی گفت: بیمار را آرام كنید و از حركات بیش از حد او جلوگیری كنید.

وی ادامه داد: عضو محل گزیدگی مار را باید بی حركت و هم سطح یا كمی پایین تر از سطح قلب نگه داشت، بستن یك نوار محكم و پهن، چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی مار بویژه اگر محل گزیدگی در دست ها یا پاها باشد. بستن نوار نباید آنقدر سفت باشد كه جریان خون اندام را مختل كند. اگر ورم باعث سفت شدن نوار شد، آنرا باز كنید و از محلی بالاتر ببندید. هر 10 تا15 دقیقه، به مدت 1 دقیقه نوار را باز كرده و دوباره ببندید. این كار باید تا زمان آماده شدن پادزهر ادامه یابد.

وی با تاكید براین مطلب كه در مارگزیدگی باید از سرد كردن عضو با آب سرد یا یخ خودداری كرد افزود: هر چه سریعتر فرد مار گزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل كنید و زمان را با تلاش برای كشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید.

وی با بیان این مطلب كه اگر طی 5 تا 7 سال اخیر مصدوم مارگزیده، واكسن كزاز تزریق نكرده است به پزشك اطلاع دهید توصیه نمود: گزش عقرب می تواند منجر به بروز درد شدید در ناحیه گزش شود اما علائم تهدیدكننده حیات و حوادث منجر به مرگ به ندرت رخ می دهد.

این كارشناس ادامه داد: تورم ناشی از گزش عقرب، عموماً محدود به ناحیه گزش است و احساس بی حسی و سوزش در ناحیه گزش برای 4 تا 6 ساعت بوجود می آید و معمولاً پس از 24 ساعت بهبود می یابد.

وی با بیان این كه زنبور گزیدگی ممكن است در اثر نیش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبورسرخ بروز نماید تصریح كرد: نیش زنبورعسل ماده، به كیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقی می ماند و محتویات كیسه زهر به زخم منتقل می شود. در مورد نیش زنبور عسل، برداشتن سریع نیش از روی زخم، جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است.

وی خاطر نشان ساخت: اگر فرد زنبورگزیده مشكل تنفسی داشت و یا تورم شدید وسریع در محل گزش بروز كرد، باید به پزشك مراجعه نماید.

این كارشناس باتاكید براینكه اقدامات اولیه در گزش های معمولی زنبور عبارتند از: محل زنبور گزیدگی را با آب و صابون بشوئید افزود: روی محل زنبور گزیدگی كمپرس سرد یا كیسه محتوی یخ قرار دهید و به طور متوالی هر 15 دقیقه یكبار كیسه یخ را از روی پوست بردارید. از قراردادن مستقیم یخ روی پوست اجتناب نمائید و از گرم كردن موضع بپرهیزید.

وی گفت:حشره دراكولا یا بند نه نیش می زنند و نه گاز می گیرند بلكه تركیبات سمی و محركی ترشح می كند كه باعث ایجاد زخمهای پوستی و چشمی می شود.

وی عنوان داشت: سم حشره دراکولا یا بند باعث ایجاد صدمات بافتی، زخم و تاول می شود. علائم به صورت قرمز شدن موضعی، جوشهای كوچك همراه با خارش و در انتها ورقه ورقه شدن و پوسته پوسته شدن پوست می باشد.

وی با تاكید براینكه له شدن حشره دراکولا یا بند روی پوست و یا خاراندن پوست سبب انتشار سم و تشدید زخمهای روی پوست خواهد شد توصیه كرد: درمان قطعی برای سم حشره دراکولا یا بند وجود ندارد و عارضه بعد از مدتی خود به خود خوب می شود. برای تخفیف عارضه پوستی سم حشره دراکولا، می توان در ساعات ابتدایی، با آب و صابون معمولی محل عارضه را شستشو داد و به طور تجربی استعمال الكل سفید بر روی موضع آلوده به سم حشره دراکولا یا بند می تواند در كاهش علایم موثر باشد.

وی گفت: در مناطقی كه حشرات زیاد وجود دارد، بهتر است روی پوست بدن مخصوصا بدن كودك از کرمهای دور کننده حشرات استفاده نمود. اما باید توجه داشت استفاده دائم از این مواد سبب حساسیت بیشتر می شود.

وی توصیه كرد: برای پیشگیری از گزیدگی در محیط‌های باز، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند به كودكان بپوشانید.

این كارشناس در پاسخ به اینكه اگر با موارد مسمومیت برخورد كردیم، چه باید بكنیم؟ بیان كرد: در مسومیت های دارویی و شیمیایی باید بدانیم فرد مسموم چه نوع ماده ای، چه مقدار، چه موقع از روز و از چه راهی مصرف كرده است. اگر بیمار هوشیار بود با مركز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره 09646 و یا اورژانس 115، تماس گرفته و در خصوص اقدامات بعدی سوال می نمایید.

اگر فرد مسموم هوشیار نبود و یا مواد اسیدی، قلیایی و یا نفتی را بلعیده بود، از ایجاد استفراغ در فرد مسموم خودداری كنید و سریعا" مسموم را به نزدیكترین مركز درمانی منتقل نمایید.

وی عنوان داشت: در مورد مسمومیت با گازها خصوصا" منوكسید كربن، باید سریعا" فرد مسموم را به فضای باز ببریم و سپس به مركز درمانی برسانیم. در تماس پوست و چشم با مواد شیمیایی و یا سوزاننده ، موضع را فوری با آب فراوان بشوئید و در اسرع وقت به پزشك مراجعه نمایید.

یك کارشناس امور دارویی متذكرشد: در صورت تماس پوست یا چشم با مواد اسیدی یا قلیایی، به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای خنثی سازی آنها استفاده نكنید زیرا این كار سبب بدتر شدن و تشدید عوارض می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha