دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 155280

پس از ماه مبارک رمضان با رعایت الگوی صحیح روزه داری، وزن متعادل تر و چربی و قند خون بدن نیز تنظیم شده، اما برای تداوم حفظ سلامتی، لازم است به تغذیه صحیح بعد از این ماه نیز توجه شود.

سلامت نیوز: پس از ماه مبارک رمضان با رعایت الگوی صحیح روزه داری، وزن متعادل تر و چربی و قند خون بدن نیز تنظیم شده، اما برای تداوم حفظ سلامتی، لازم است به تغذیه صحیح بعد از این ماه نیز توجه شود.

به گزارش سلامت نیوز از سازمان غذا و دارو، کارشناس بهداشت مواد غذایی توصیه هایی را در زمینه تغذیه سالم بعد از ماه مبارک رمضان ارایه داده است.
به گفته حسین عبدالعزیزی، روزه داران بعد از پایان ماه مبارک رمضان باید از همه گروه های نان و غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات و گوشت و حبوبات استفاده کنند اما میزان مصرف را مدیریت کرده و به علاوه در کنار آن یک ساعت ورزش را هم در روز داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین باید چهار گروه اصلی مواد غذایی مانند غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، مغزها و تخم مرغ بیشتر در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.


این کارشناس بهداشت مواد غذایی گفت: برخی افراد در ماه رمضان شیوه صحیح تغذیه را رعایت کرده و همه گروه های غذایی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار داده اند و به همین دلیل دستگاه گوارش آنها در شرایط استراحت و سم زدایی قرار دارد، بنابراین، این افراد مشکلی برای اضافه وزن یا سوء هاضمه پس از ماه رمضان ندارند.
عبدالعزیزی افزود: افرادی که پس از ماه مبارک دچار چاقی یا اضافه وزن می شوند حتما باید این اضافه وزن را کم کنند، البته این کار نباید از طریق رژیم های نادرست انجام شود. پرخوری و استفاده از غذاهای چرب و شیرین مهمترین عامل اضافه وزن پس از ماه مبارک رمضان است.
وی تاکید کرد: این افراد باید از همه گروه های نان و غلات، میوه و سبزی، شیر و لبنیات و گوشت و حبوبات استفاده کنند اما میزان مصرف را مدیریت کرده و به علاوه در کنار آن یک ساعت ورزش را هم در روز داشته باشند.
عبدالعزیزی اضافه کرد: حتما باید روزانه سه وعده صبحانه، نهار و شام و دو میان وعده سبک را در برنامه غذایی گنجاند. بنا به نظر کارشناسان تغذیه فقط 35 درصد افراد جامعه در حد نسبتا خوب و متعارف تحرک بدنی دارند و با این توصیف رشد فرآیند چاقی در جامعه دور از ذهن نیست؛ علاوه بر آن شیوع چاقی در زنان 2 / 5 برابر بیشتر از مردان است.


این کارشناس بهداشت مواد غذایی گفت: بنا به اعلام کارشناسان تغذیه، حدود 40 درصد مردم کالری بالایی مصرف می کنند، اما مصرف آهن، کلسیم و سایر ریزمغذی های آنان کم است و 20 درصد مردم نیز کالری کم مصرف می کنند که دچار سوءتغذیه می شوند.
عبدالعزیزی افزود: می توان با رعایت یک الگوی تغذیه صحیح در طول سال، به حفظ سلامت کمک کرد و نباید فراموش کرد که غذا را هر روز باید راس ساعت مشخص میل کرد و یک برنامه غذایی منظم داشت.
وی ادامه داد: میوه ها و سبزی ها از منابع غذایی ویتامین ها و مواد معدنی به شمار رفته و برای سلامت بسیار ضروریست و روزانه باید مقدار معینی از این گروه های غذایی را دریافت کرد. 


عبدالعزیزی افزود: همچنین کارشناسان تغذیه همواره بر این نکته تاکید داشته و دارند که مصرف مواد یا غذاهای حاوی کلسیم مانند لبنیات از ایجاد سنگ های کلیوی پیشگیری یا از افزایش آنها جلوگیری می کند.
وی گفت: چنانچه در برنامه تغذیه روزانه لبنیات و مواد کلسیم دار به میزان کافی گنجانده شود، آمار ابتلا به سنگ کلیه - که یکی از شایع ترین بیماری های کلیوی همه سنین در کشور است - کاهش می یابد و از بسیاری امراض و عوارض دیگر نیز پیشگیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha