یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری‌های واگیردار از اولویت‌های اصلی سلامت مردم محسوب می‌شوند، تاکید کرد: به رغم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و بهبود شرایط عمومی زیست مردم و همچنین واکسیناسیون موثر و گسترده اما هنوز بیماری‌های واگیردار زنگ خطر سلامتی مردم هستند.

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری‌های واگیردار از اولویت‌های اصلی سلامت مردم محسوب می‌شوند، تاکید کرد: به رغم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و بهبود شرایط عمومی زیست مردم و همچنین واکسیناسیون موثر و گسترده اما هنوز بیماری‌های واگیردار زنگ خطر سلامتی مردم هستند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر رضا قاسمی با اشاره به اینکه پیدایش پاتوژن‌های جدید و اپیدمی‌های حاصل از آن‌ها زمینه ساز ایجاد اقداماتی برای سلامت مردم است، گفت: شیوع گونه‌های مقاوم به درمان پاتوژن‌های قدیمی و گسترش روز افزون مقاومت آنتی بیوتیکی از جمله مواردی است که اهمیت بیماری‌های واگیردار در راستای سلامت عمومی مردم را نشان می‌دهد.


وی افزود: نقص آگاهی عمومی مردم، پایین بودن دانش و اطلاعات لازم بویژه در خصوص گروه‌های آسیب پذیر و نداشتن شبکه ملی اطلاع رسانی و ثبت موارد، آموزش و مشاوره در مورد این بیماری‌ها تهدید حاصل از آن‌ها را افزایش می‌دهد.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت و کشورهای موفق در کنترل بیماری‌های واگیردار، علاوه بر مراقبت اپیدمیولوژیک به تاسیس شبکه ملی بیماری‌های واگیر تاکید دارند. اغلب کنترل بیماری های واگیردار به دلیل ماهیت اپیدمی شدن بخش بزرگی از بیماری های عفونی مستلزم همکاری و هماهنگی جامعه، بخش سلامت و دیگر بخش‌های توسعه‌ای است.
قاسمی تصریح کرد: آموزش، اطلاع رسانی، مشاوره، پژوهش‌های مستمر اپیدمیولوژیک، تشخیصی و درمانی و ایجاد یک شبکه ملی و یکپارچه در زمینه بیماری‌های عفونی و واگیردار از جمله راهکارهای موثر در کاهش روند بیماری‌های واگیردار است.


این متخصص بیماری‌های عفونی در پایان یادآور شد: با وجود اینکه در حال حاضر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت نقش مهمی در کنترل این بیماری‌ها دارد، اما ساختار تعریف شده آن در حد مورد انتظار برای رسیدن به اهداف نیست و ارتقاء ساختار و طراحی وظایف جدید در شبکه ملی بیماری‌های واگیردار می‌تواند از طریق درگیر کردن تمام جامعه و در اختیار قرار دادن آگاهی و اطلاعات مورد نیاز هر سطحی از جامعه، آن‌ها را برای تصمیم گیری مناسب فردی و اجتماعی مهیا کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha