سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 15531

وزیر بهداشت با بیان این كه در سال جاری بیش از دو هزار پروژه‌ در ابعاد مختلف در حوزه سلامت به بهره‌برداری رسیده است از گسترش طرح پزشك خانواده به شهرهای با جمعیت زیر یكصد هزار نفر از سال آینده خبر داد.

دكتر كامران باقری لنكرانی در نشست خبری تشریح عملكرد یك ساله وزارت بهداشت با بیان این كه در هفته دولت در شهریور 86 در حضور استاندار هرمزگان عملیات یكصد و 10 پروژه عمرانی آغاز شد كه اولین پروژه در شهریور 87 و تمام آنها تا بهمن امسال به بهره برداری رسید گفت: در خصوص تسهیلات زایمانی نیز در استان سیستان و بلوچستان خدمات خوبی به انجام رسید.

وی با بیان‌ این كه در سال‌های پیش از انقلاب واحدهایی با عنوان تسهیلات زایمانی در این استان وجود نداشت و میزان پوشش زایمان ایمن كمتر از 20 درصد بود افزود: ‌از سال 72 اولین تسهیلات زایمانی در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی شد به نحوی كه تا سال 83 به 19 واحد افزایش یافت.

وزیر بهداشت افزود:‌ طی سه سال اخیر تعداد تسهیلات زایمانی در سیستان و بلوچستان به 52 واحد رسیده كه در نتیجه میزان مرگ و میر مادران باردار در این استان 40 درصد كاهش یافت این در حالی است كه پوشش زایمان ایمن هم در استان سیستان و بلوچستان به بیش از 50 درصد رسید.

دكتر لنكرانی از راه اندازی جراحی قلب در چندین استان برای نخستین بار در كشور به عنوان پروژه‌های دیگر یاد كرد و افزود:‌ زمانی روزانه چهار هزار نفر برای دریافت خدمات جراحی قلب به خارج از كشور اعزام می‌شدند كه هم اكنون با افزایش میبان دسترسی به این خدمات در استان‌های بزرگ و حتی محروم از این لحاظ بی‌نیاز شده ایم به نحوی كه بخش جراحی قلب در استان لرستان، زنجان، بوشهر و اردبیل راه اندازی شد.

وی با بیان این كه برخی از این پروژه‌ها به زودی در سایر استان‌ها راه اندازی می‌شود گفت:‌ امسال پروژه‌های نیمه تمام با 20 سال وقفه در ساخت و 40 و 35 درصد پیشرفت فیزیكی در شهریور 84 به اتمام رسید.

وزیر بهداشت از افتتاح و راه اندازی پروژه مركز طبی كودكان دانشگاه علوم پزشكی تهران و دانشكده‌ دندانپزشكی معین دانشگاه تا پایان اردیبهشت 88 خبر داد و گفت: بیمارستان آیت الله كاشانی شهر كرد و بیمارستان شهید بهشتی قم نیز تا اردیبهشت ماه به بهره برداری می‌رسد.

دكتر لنكرانی گفت:‌ برگزاری جشن ریشه كنی و كنترل برخی از بیماری‌های عفونی حاكی از شتاب ما در كنترل عفونت در سطح منطقه بوده و این در حالی است ایران تهدیدات مرزی فراوانی از لحاظ بهداشتی دارد.

وی ادامه داد: از چهار كشور آلوده دنیا به ویروس فلج اطفال دو كشور افغانستان و پاكستان همسایگی ایران قرار دارند كه با این وجود ایران موفق به ریشه كنی فلج اطفال شد كه این بر جلوه كار می‌افزاید.

وزیر بهداشت با بیان این كه تغییرات اساسی در حوزه آموزش بهداشت در وزارتخانه به وقوع پیوسته است افزود:‌ با همكاری نهادهای مختلف، شمار داوطلبان فعال در حوزه سلامت به بیش از 250 هزار نفر رسیده كه امید می‌رود با برنامه ریزی‌ها شمار آنان به بیش از 500 هزار نفر برسد.

وی افزود:‌ در بحث مبارزه با اعتیاد و كاهش آسیب‌ها نیز با همكار‌ی بین بخشی خوب وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی،‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان زندان‌ها پوشش وسیعی برای درمان معتادان انجام شده است به نحوی كه شمار افراد تحت درمان نگه دارنده منظم رشد چشمگیری داشته است.

وزیر بهداشت با بیان این كه برنامه بهداشت روان به اعتیاد منحصر نمی‌شود، افزود:‌ در راستای ارتقای بهداشت روان و ادغام در شبكه نیز گام‌های موثرتری برداشته شده است.

دكتر لنكرانی به معاینات دانش اموزان از نظر سلامت روان اشاره كرد و یاد آور شد:‌ این معاینات اهمیت فراوانی در غربالگری جدی تر و اقدامات ملاحظه‌ای درباره‌ی برخی آسیب‌ها دارد.

وی با بیان این كه ایران به لحاظ میزان خود كشی آمار بالایی ندارد افزود: در حالی كه در برخی از كشورها 200 خودكشی به ازای هر یكصد هزار نفر جمعیت گزارش می‌شود این رقم در ایران در سال 83 شش به ازای هر یكصد هزار نفر جمعیت بود كه بر اثر مداخلات صورت گرفته در استان‌های پرخطر به پنج در یكصد هزار نفر جمعیت رسید.

وزیر بهداشت با بیان این كه با مداخلات هدفمند و نیاز محور می‌توان به اهداف مورد نظر حتی در موضوع خودكشی دست یافت،‌ گفت:‌ این در شرایطی است كه نظام ثبت و گزارش دهی كشور نیز طی سه سال اخیر رشد مناسبی را داشته است.

به گزارش ایسنا، دكتر لنكرانی با بیان این كه برنامه‌های مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر با جدیت خوبی دنبال شده است، افزود:‌ ثبت سرطان‌ها در كشور نیز به مرحله‌ای رسیده كه با برآورده‌های جهانی برابری می‌كند بدان معنا كه طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی باید حدود 70 هزار سرطان در كشور وجود داشته باشد كه بر اساس آمار جمع بندی 86، شمار مبتلایان به سرطان در كشور نیز 70 هزار نفر بوده است.

وی ادامه داد: از زمستان سال پیش نیز در 30 مركز درمانی كه تا دی ماه امسال به 35 مركز رسید هزاران نفر از مبتلایان پنج نوع به سرطان از تسهیلات درمانی برخوردار شدند.

وزیر بهداشت به انجام فعالیت‌هایی در خصوص مبارزه با عوامل خطرساز بیماری‌های قلب و عروق از جمله دیابت، پرفشاری خون و چاقی اشاره كرد و افزود:‌ در زمینه‌ی توسعه شبكه بهداشت و افزایش پوشش مراقبت‌های اولیه PHC هم اقدامات خوبی در تولید و مفهوم طراحی شد.

باقری لنكرانی به حضور شبكه در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر با توان پزشك خانواده بیمه روستایی و استخدام نیروهای جدید و روزامد اشاره كرد و یاد آور شد:‌ این امادگی هم وجود دارد كه در سال جدید این خدمات با توجه به مصوبات و مذاكرات موجود در شهرهایی با جمعیت زیر یكصد هزار نفر ارایه شود.

وی با بیان این كه در اجرای برنامه پزشك خانواده توجه ما معطوف به حاشیه شهرهاست كه در بحث بهداشت كمتر به این مناطق توجه شده است، گفت:‌ در زمینه‌ غذا و دارو نیز طی سه سال گذشته به طور میانگین هر سال حدود 47 داروی جدید وارد بازار شد.

وزیر بهداشت با بیان این كه در حوزه داروهای بیولوژیك تعداد داروهای موجود از سه دارو در شهریور 84 به 9 دارو در سال جاری ارتقا یافت افزود:‌ هم اكنون هشت داروی دیگر نیز مراحل ثبت را سپری می‌كنند.

دكتر لنكرانی در ادامه افزود:‌ در زمینه‌ تجهیزات پزشكی نیز ارتقای چشم گیری حاصل شده و تعداد فراوانی از تجهیزات پزشكی موفق به اخذ استاندارد بین المللی شدند به نحوی كه تعداد این تجهیزات از كمتر از 50 دستگاه امروز به بیش از 200 دستگاه رسیده است كه باعث ارتقای جایگاه صادراتی كالاها نیز شده است.

وی، بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها را تا پایان دی ماه 250 میلیارد تومان برشمرد و افزود:‌ هم اكنون بیمه‌ها در حال پرداخت بدهی‌ها هستند.

وزیر بهداشت در خصوص راه اندازی دانشكده‌ كار آفرینی نیز توضیح داد: تاسیس رشته نوین به معنای زیر پا گذاشتن اصول و استاندارد‌ها نیست بلكه كارها باید سریع تر انجام شود.

دكتر لنكرانی ادامه داد: طی 12 سال پیش مجموعه‌ رشته‌های دستیاری در شورای گسترش 13 تا و طی سه سال اخیر 60 محل جدید تصویب شد. در این راستا امكانات بیشتر فراهم و استخدام نیروی جدید نیز لحاظ شد و تصویب دوره كار افرینی سلامت نیز در دستور كار ما قرار دارد.

وی با تاكید بر ضرورت تصویب محتوای درسی دوره كار ‌آفرینی سلامت گفت:‌ در صورت طراحی در شورای عالی گسترش، برنامه ریزی و سپس در خصوص دانشگاه مورد تایید تصمیم گیری می‌شود.

وزیر بهداشت از طراحی محتوای درسی كار افرینی سلامت خبر داد و گفت:‌ این بحث از اولویت‌های كاری ماست. همچنان كه اقتصاد سلامت در كمتر از یك سال به نتیجه رسید.

دكتر لنكرانی در خصوص طب سوزنی نیز توضیح داد باید با نگاهی عالمانه به این سمت حركت كرد به نحوی كه ورودی به طب سنتی از پزشكان عمومی‌،‌ مقطع كارشناسی ارشد و سپس به دكتری ارتقا یافت و هم اكنون 60 دانشجو در این رشته تحصیل می‌كنند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به این كه شاهد سوء استفاده‌هایی از طب سوزنی به عناوین مختلف هستیم گفت:‌ برای مدیریت این مساله، دستورالعمل طب سوزنی تدوین و ابلاغ می‌شود و از ابتدای سال آینده فقط افرادی كه از وزارت بهداشت مجوز داشته باشند اجازه این كار را خواهند داشت.

وزیر بهداشت با بیان این كه 22 دانشجو دكتری طب سوزنی برای ادامه تحصیل در چین بورسیه شده‌اند گفت:‌ با فارغ التحصیلی و بازگشت این دانشجویان از اواخر سال آینده دوره طب سوزنی با استفاده از ظرفیت این فارغ‌التحصیلان راه‌اندازی می‌شود.

دكتر لنكرانی در پایان در پاسخ به سوالی درباره پوشش بیمه‌یی داروهای آیمود و آنژی پارس (داروی درمان زخم پای دیابتی) گفت: مستندات علمی این دو دارو كه در داخل و خارج كشور منتشر شده ‌به صورت مكتوب به سازمان‌ها بیمه گر ارایه شده و در انتظار تصمیم شورای عالی بیمه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha