محققان اعلام كردند نوجوانانی كه دچار كمبود ویتامین D هستند بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

نتایج مطالعات جدید نشان داده است كاهش ویتامین D مشكلات جدی برای سلامت نوجوانان به همراه دارد به طوری كه این نوجوانان اغلب با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، افزایش فشار خون و افزایش قند خون مواجه هستند.

این پژوهشگران هم چنین دریافته‌اند كه به طور متوسط سطح ویتامین D در بدن نوجوانان سفید پوست دو برابر بیشتر از نوجوانان آمریكایی آفریقایی تبار و حدود 30 درصد بیشتر از نوجوانان آمریكایی مكزیكی الاصل است.

دكتر روبرت ایكل، رییس سابق انجمن قلب آمریكا در این باره گفت:‌نتایج مطالعه روی سطح سرم ویتامین D‌ در بدن نوجوانان اطلاعات نگران كننده‌ای درباره رژیم غذایی كه آنها انتخاب می‌كنند و یا حتی میزان قرار گرفتن آنها در برابر نور خورشید، در اختیار پژوهشگران قرار داده است. بدن وقتی در برابر خورشید قرار بگیرد ویتامین‌ D تولید می‌كند.

همچنین برخی از مواد غذایی مانند شیر غنی شده،‌ ماهی و تخم مرغ منابع خوراكی مهم ویتامین D هستند. این ویتامین با كمك به جذب كلسیم استحكام استخوان‌ها را حفظ كرده و هم چنین سطح كلسیم خون را در حد طبیعی نگه می‌دارد.

این ویتامین از خانواده ویتامین‌های محلول در چربی است و كمبود آن در بین مبتلایان به اضافه وزن یا چربی شكمی شایع تر است.

محققان در این بررسی‌ها دریافته‌اند علاوه بر اهمیت ویتامین D در استحكام استخوانها و مزایای دیگری كه این ویتامین برای بدن دارد، كمبود آن در نوجوانان خطر بروز بیماریهای قلبی را در پی دارد. همچنین فشار خون و قند خون این نوجوانان به ترتیب 36/2 و 54/2 درصد بیشتر از سایر همسالانشان است كه علت آن فقر ویتامین D است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha