وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : افرادی که مدعی انجام دادن طب سوزنی هستند باید دوره آموزشی آن را گذرانده باشند و در غیر این صورت متخلف هستند.

دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست خبری جمع بندی فعالیت سال 87 در جمع خبرنگاران گفت : در حال تصویب قانونی هستیم که فقط افرادی بتوانند در زمینه طب سوزنی فعالیت کنند که دوره آموزشی آن را گذرانده باشند در غیر این صورت فرد به عنوان متخلف شناخته شده و به سازمان نظام پزشکی و دستگاه قضایی معرفی می شود.

وی افزود : در زمینه طب سوزنی شاهد برخی سوء استفاده ها هستیم زیرا برخی از افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند، عملکرد افراد تحصیل کرده را زیر سئوال می برند.

وزیر بهداشت همچنین گفت : نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان پزشکی در مقایسه با دیگر اقشار جامعه کمتر است زیرا ظرفیت رشته ها را بر اساس بازار کار تنظیم می کنیم.

وی در باره پذیرش جنسیتی در رشته های مختلف پزشکی گفت : در برخی از رشته ها مانند مامایی فقط پذیرش خانم داریم و در بقیه رشته معمولا دو سوم خانم ها و یک سوم نیز آقایان هستند.

باقری لنکرانی با اشاره به پرونده بیماران هموفیلی گفت : وقتی درباره یک پرونده حقوقی اظهارات ناسنجیده گفته شود، روند رسیدگی به آن دچار اختلال می شود و در سال های اخیر با استفاده از توان دادگاه های بین المللی کار حقوقی جدی را انجام داده ایم .

وی افزود : از حدود 17 سال پیش که پرونده بیماران هموفیلی مطرح شد برخی از کشورها توانستند احکام خوبی را در محکومیت شرکت های بین المللی دریافت کنند اما برخی با اظهارات نسنجیده روند رسیدگی پرونده ایران را مخدوش می کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد : مستندات علمی قوی وجود دارد که گونه ای از ویروس ( اچ آی وی ) که بیماران هموفیلی دریافت کننده فاکتورهای خونی در سال های پیش دریافت کرده بودند از نوع اروپایی است و در این زمینه کار حقوقی جدی در حال اجراست.

وی افزود : اگر کسی با پیگیری های جزئی بخواهد پرونده را پیگیری کند در حق این پرونده ملی جفا کرده و روند رسیدگی دقیق آن را مختل خواهد کرد.

باقری لنکرانی گفت : ایران در زمینه حمایت و مراقبت از بیماران هموفیلی در سطح جهان ممتاز شناخته شده است و این مسئله سهم قابل توجهی از بودجه کلان بهداشتی کشور را به خود اختصاص داده است .

وی افزود : حدود یک سوم از یارانه دارویی کشور سالانه به بیماران هموفیلی اختصاص می یابد به طوری که در این زمینه جزء 10 کشور اول جهان هستیم.

وزیر بهداشت گفت : پارسال حدود هزار نفر از بیماران مبتلا به هپاتیت سی را صرف نظر از اینکه حکم دادگاهی داشتند یا نداشتند، به صورت رایگان درمان کردیم.

وی همچنین با اشاره به اقدام وزارت بهداشت در زمینه تاسیس رشته های جدید گفت: در زمینه تاسیس رشته های جدید سرعت عمل خوبی داشتیم و این تسریع به منزله زیر پاگذاشتن اصول زیربنایی و استانداردها نیست .

وزیر بهداشت گفت : در 3 سال اخیر 60 رشته جدید در شورای گسترش وزارت بهداشت به تصویب رسیده است در حالی که تا 12 سال پیش ، در مجموع 12 رشته جدید در وزارت بهداشت به تصویب رسیده بود.

وی افزود : در حال حاضر تصویب دوره کارآفرینی سلامت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است و دو گروه مامور شده اند تا محتوای درسی این رشته را تدوین کنند .

باقری لنکرانی گفت : پس از اینکه محتوای درسی رشته کار آفرینی سلامت در شورای عالی برنامه ریزی به تصویب رسید ، شورای گسترش وزارت بهداشت دانشگاه محل تدریس و دیگر امکانات تاسیس رشته را فراهم می کند.

وی افزود : سازمان جهانی بهداشت امسال را سال پیشگیری از حوادث و بلایا نامگذاری کرده است و چون کشور ما نیز جزء کشورهای بلا خیز جهان به حساب می آید به همین علت هفته سلامت در سال آینده را به نام هفته پیشگیری از حوادث و بلایا نامگذاری کرده ایم.

وزیر بهداشت گفت : آموزش های عمومی و همکاری های بین بخشی از جمله برنامه های هفته سلامت است تا مردم را در زمینه های بهداشتی و پیشگیری از حوادث هشیارتر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha