دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
کد خبر: 155397

محققان دانشگاه لیدز آمریکا با استفاده از فناوری لیزر موفق به تولید یک دستگاه غیرتهاجمی شده اند که قندخون دیابتی را کنترل می کند.

سلامت نیوز: محققان دانشگاه لیدز آمریکا با استفاده از فناوری لیزر موفق به تولید یک دستگاه غیرتهاجمی شده اند که قندخون دیابتی را کنترل می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان این دانشگاه می گویند: این سیستم GlucoSense نام دارد و بدون هیچ سوزن یا جراحی، قندخون را به طور مداوم اندازه گیری می کند. در این روش، بیمار انگشت خود را روی حسگر شیشه ای کوچکی قرار می دهد. در این هنگام، یک پرتو لیزر کم توان به انگشت تابیده می شود. بخشی از این پرتو توسط گلوکز خون جذب و باقیمانده به حسگر شیشه ای بازتاب می شود.

باریکه لیزر بارتاب شده، در طیف مادون قرمز، خاصیت فلورسنسی پیدا می کند و مدت زمان بیشتری درخشان باقی می ماند. در این مدت، پردازنده دستگاه می تواند مدت زمان فلورسنسی باریکه را اندازه گیری کند و از این طریق میزان پرتو جذب شده را اندازه گیری کند. جذب پرتو از طریق گلوکز خون صوت گرفته است، بنابراین به راحتی می تواند نشان دهنده میزان قند خون باشد. کل این فرآیند کمتر از 30 ثانیه طول می کشد.

به گزارش ساینس، همزمان با این تولید این فناوری، محققان دانشگاه پرینستون و مراکز تحقیقاتی گوگل، فرانهوفر و مایکروسافت نیز در حال توسعه حسگر های غیر تهاجمی هستند که میزان گلوکز خون را از طریق اشک و عرق اندازه گیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha