چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 15546

بدن در تماس با مایعات داغ درعرض سه ثانیه دچار سوختگی عمیق می شود همچنین اجسام داغ می توانند در مدت سه ثانیه بدن را تا عمق بسوزانند و خنک کردن با آب سرد نیز موثر واقع نمی شود.

دکتر سید حمید صالحی، رییس بیمارستان سوختگی شهید مطهری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در سوختگی‌های شدید به هیچ وجه پوست سوخته را با آب سرد خنک نکنید، چراکه درجه حرارت بدن را پایین می آورد و این به نفع فرد سوخته نیست.

وی با تاکید بر اینکه تنها اقدام موثر در سوختگی ، مراجعه فوری به مراکز درمانی سوختگی است؛ افزود : در صورتی که بیمارتان با آمبولانس منتقل می شود درخواست وصل شدن سرم و اکسیژن کنید. پوشاندن بدن با پارچه تمیز و خنک نیز پیش از مراجعه به بیمارستان موثر است.

دکتر صالحی در ادامه با تاکید بر اینکه وقت را برای مراجعه به مراکز تخصصی سوختگی از دست ندهید؛ اضافه کرد: بیمارستان‌های شهید مطهری در شمال تهران ، یافت آباد در جنوب تهران و شهید چمران ، بیمارستان های مجهز به بخش های تخصصی سوختگی هستند.

وی همچنین با بیان اینکه 60 درصد سوختگی ها در اثر آتش گرفتگی و انفجار است؛ گفت: هنوز هم سماورها و منابع آب جوش در خانه ها در دسترس کودکان قرار می گیرند و کودکان بسیاری با آب و شیرداغ می سوزند.

صالحی افزود: سوختگی با شعله بیشتر از همه خانم های خانه دار را درگیر می کند و بیشترین سوختگی در کودکان با آب جوش ایجاد می شود.

وی گفت: اگر یک بار بیمار سوخته و پانسمان های دردناک او را ببینید هیچوقت حاضر نمی شوید خود یا کودکانتان را در معرض آب جوش قرار دهید.

صالحی با بیان این كه آب 60 درجه می تواند دست را به طور عمیق بسوزاند، گفت: بهترین راه جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سوختگی، پیشگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha