چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 15548

محققان ام آی تی با استفاده از تکنولوژی نانو موفق به ابداع ابزاری شده است که می توان از آن در مبارزه علیه بیماری سرطان استفاده کرد. این ابزار که شاخکهای نانویی نام گرفته اند از ذرات نانو طلا تشکیل شده و به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت تزریق به جریان خون و هدف گرفتن سلولهای سرطانی را خواهند داشت.

سرطان یکی از بیماری هایی است که در جوامع مدرن عامل مرگ بسیاری از انسانها بوده و سالانه میلیونها نفر مبتلا به این بیماری در کشورهای مختلف شناسایی می شوند. جدا از مقادیر بالای سرمایه و منابعی که به منظور یافتن شیوه های موثر درمانی صرف شده است، پیچیدگی این بیماری در هنگام بروز درمان آن را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.

رایجترین گونه های درمان سرطان مانند شیمی درمانی به گونه ای طراحی شده اند تا از رشد سریع سلولها که در نهایت تومورهای خطرناک سرطانی را تشکیل می دهند، جلوگیری کند اما این شیوه ها علاوه بر سلولهای مبتلا سلولهای سالم را نیز مورد تهاجم قرار داده و به نسوج سالم بدن آسیبهای جدی وارد می آورد.

دانشمندان به کمک شیوه جدید خود نانو ذرات طلا را با ابعاد یک ده هزارم میلیمتر به داخل جریان خون تزریق می کنند. این ذرات به تدریج در مناطق شکل گیری تومورها متمرکز شده و به درون منافذ رگهای خونی تومورهای در حال رشد نفوذ می کنند. نور در طول موج مادون قرمز می تواند در پوست بدن نفوذ کرده و تابش بر روی این ذرات نور به انرژی حرارتی تبدیل شود. این انرژی حرارت نانوذرات را افزایش داده و باعث نابودی سلولهی سرطانی خواهد شد.

آزمایش بر روی موشهای مبتلا به سرطان در محیط آزمایشگاهی نشان داده است که این شیوه قادر به نابودی تقریبا 100 درصد از تومورهای سرطانی بدون وارد آمده آسیب به نسوج سالم بدن آنها است.

این محققان در عین حال انواع دیگری از نانو ذرات را ابداع کرده اند که می تواند به شیوه ای موثر داروهای ضد سرطان را به هدفهای سرطانی منتقل کند. این شیوه با الهام از حرکات مورچه ها از سری ذراتی تشکیل شده اند که می توانند با یکدیگر در بدن انسان ارتباط برقرار کرده و برای ردیابی و نابودی سلولهای سرطانی با یکدیگرهمکاری می کنند.

بر اساس گزارش گیزمگ، در صورتی که بتوان این شیوه ها را از نظر بالینی به اثبات رساند، پزشکان قادر خواهند بود با افزیش میزان داروهای ضد سرطان تاثیر داروها را افزایش داده و از میزان تاثیرات جانبی داروها بکاهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha