چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 15552

یك متخصص چشم با تاكید بر پرهیز از تهیه لنزهای تماسی از افراد غیر متخصص گفت: تاری دید، قرمزی و درد چشم از عوارض احتمالی استفاده از لنزهای تماسی است كه در صورت مشاهده این علائم به منظور جلوگیری از مشكلات بعدی، باید به پزشك متخصص مراجعه شود.

دكتر ابوالقاسم رستگاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به استفاده از لنزهای تماسی، گفت: لنزهای تماسی قرنیه به منظور اصلاح عیوب انكساری، درمان و زیبایی استفاده می‌شوند و در اصلاح اختلالات انكساری می‌توانند نقش عینك را ایفا كنند.

وی استفاده از لنزهای تماسی را به دلایل شغلی، ظاهر عینك و عدم مشخص بودن لنز در چشم عنوان كرد و گفت: ‌لنزهای تماسی در آب و هوای مرطوب مشكل ایجاد نكرده و میزان دید بهتری را فراهم می‌كنند، خستگی ناشی از استفاده از لنز تماسی نیز كمتر است.

وی با اشاره به خصوصیات لنزهای تماسی اصلاح كننده دید، گفت: لنزهای تماسی اصلاح كننده جهت بهبودی دید طراحی شده كه می‌توانند نزدیك بینی، دوربینی، استیگماتیسم و حتی در مواردی پیر چشمی را اصلاح كند. این لنزها بسته به نوع مواد مورد استفاده در آنها، می‌توانند روزانه یا برای چند روز قابل استفاده باشند. همچنین مبتلایان به اختلال كوررنگی نیز با استفاده از این لنزها تا حدودی می‌توانند، رنگهای خاصی را بهتر تشخیص دهند.

این متخصص چشم با بیان اینكه لنزهای تماسی زیبایی طوری طراحی شده‌اند كه بتوانند نمای ظاهر چشم (رنگ) را تغییر دهند، ادامه داد: این لنزها قادر به اصلاح دید نیز هستند. این لنزها به دلیل رنگی بودن، محدودیت نسبی در میدان دید دارند و در مواردی كه نقص در چشم و یا روی مردمك چشم باشد، قابل استفاده هستند.

رستگاری همچنین درباره لنزهای درمانی ادامه داد: این لنزها در موارد وجود ضایعاتی روی قرینه چشم به هر دلیل، جهت جلوگیری از مالش اضافی چشم، پلك زدن زیاد یا حتی در موارد انجام جراحی‌های عیوب انكساری، جهت بهبودی سریع‌تر قابل استفاده هستند.

وی با اشاره مواد تشكیل دهنده لنزهای تماسی گفت: این لنزها از مواد مختلف شامل pmma (پولی متیل متاكریلات) یا مواد سیلكونی و سایر مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. زمان استفاده از لنزهای تماسی نیز به طور كلی به دو دسته دائمی یا روزانه تقسیم می‌شود. بهترین زمان برای استفاده از این لنزها در روز است و هنگام خواب به عنوان یك عامل خارجی، باید از چشم برداشته شود. لنزهای تماسی باید از افراد متخصص صورت گیرد و خرید از افراد فاقد تخصص لازم خیلی مورد اطمینان نیست.

وی عوارض مصرف این لنزها را محدود (4 درصد) عنوان كرد و گفت: خوشبختانه عوارض استفاده از لنزهای تماسی زیاد نیست. تنها توصیه می‌شود از لنزهای استاندارد استفاده شود. در نحوه گذاشتن و برداشتن این لنزها باید به توصیه‌های پزشك توجه شود. برداشتن این لنزها در شب هنگام می‌تواند عوارض مربوطه را بسیار كاهش دهد طوری كه افرادی كه تحمل استفاده از لنز را دارند عوارض به هیچ می‌رسد.

این متخصص چشم در خاتمه عوارض احتمالی استفاده از لنزهای تماسی را قرمزی، اشك ریزش، درد، تاری دید، ترشح چشمی و احساس جسم خارجی در چشم عنوان كرد و گفت: در صورت بروز این عوارض به منظور پیشگیری از مشكلات بعدی، فرد باید سریع به متخصص مراجعه كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha