سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 155523

آمار قربانیان سیل و ریزش کوه در تهران، کرج و قزوین به سرعت در حال افزایش است تا نشان دهد وضعیت مدیریت بحران در کشور به نقطه‌ای بحرانی رسیده است.

سیلاب، مدیریت بحران را غرق کرد

سلامت نیوز: آمار قربانیان سیل و ریزش کوه در تهران، کرج و قزوین به سرعت در حال افزایش است تا نشان دهد وضعیت مدیریت بحران در کشور به نقطه‌ای بحرانی رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، هر چند تا‌كنون مرگ 15نفر تأیید شده است اما هنوز از سرنوشت عده زیادی خبری نیست و این در حالی است كه مسئولان آمار متناقضی درباره قربانیان ارائه می‌دهند. بارش شدید باران كه بعد از ظهر روز یكشنبه آغاز شد بسیاری از هموطنان مان را غافلگیر كرد. ازجمله گردشگرانی كه برای تفریح به مناطق خوش آب و هوای اطراف كرج رفته بودند. اوج بارش‌ها در روستای سیجان در منطقه ارنگه كرج بود كه بر اثر شدت بارندگی رودخانه طغیان كرد و ده‌ها خودرو را با خود برد و جان 6نفر را گرفت.

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران كشور كه همراه فرماندار كرج و استاندار البرز برای بازدید مناطق سیل‌زده راهی آنجا شده بود در گفت‌وگو با همشهری گفت: بیشترین خسارت سیل در استان البرز در روستای سیجان بود. طبق آخرین اطلاعات در این روستا 6نفر گرفتار سیل شده و جانشان را از دست دادند. یكی از آنها تبعه افغانی بود كه در این منطقه كار می‌كرد، 2نفر دیگر برای تفریح راهی آنجا شده بودند و 3نفر دیگر هم اعضای خانواده‌ای بودند كه هنگام وقوع سیل داخل ماشینشان بودند و سیل آنها را با خود برد.

به گفته وی، در بررسی از اهال محل و آنهایی كه مدعی بودند اعضای خانواده‌شان برای تفریح راهی سیجان شده بودند هم معلوم شد كه هنوز از سرنوشت 12نفر اثری نیست. این افراد كسانی هستند كه خانواده‌هایشان تا‌كنون نتوانسته‌اند با آنها تماس بگیرند و احتمال می‌رود كه گرفتار سیل شده باشند. در میان آنها 2كودك خردسال و یك دختر و پسر جوان هم حضور دارند كه تجسس تیم‌های امدادی برای یافتن ردی از آنها ادامه دارد.

اسماعیل نجار ادامه داد: خسارتی كه سیل به این منطقه وارد كرده به‌دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز و همچنین وجود پل‌های غیراستاندارد بسیار زیاد است. تاجایی كه برآورد می‌شود بیش از 80خودروی سواری گرفتار سیل شده و كاملا تخریب شده‌اند كه تعدادی از آنها از آب بیرون كشیده شده و تلاش برای خارج كردن بقیه از داخل رودخانه ادامه دارد. وی افزود: سیل در استان البرز حدود 12مجروح برجا گذاشت كه این افراد توسط امدادگران به بیمارستان انتقال یافتند و در حال حاضر تیم‌های جست‌وجو به همراه سگ‌های زنده‌یاب و مرده‌یاب در حال تجسس در منطقه هستند و احتمال می‌رود آمار قربانیان افزایش پیدا كند.

اما چندین كیلومتر آنطرف‌تر و در منطقه كن و جاده امامزاده داوود تهران نیز جاری شدن سیل و ریزش كوه جان 8 نفر را گرفت.
رئیس سازمان مدیریت بحران كشور ادامه داد: بیشتر این قربانیان افرادی بودند كه در پروژه و كارگاه ساخت تونل بزرگراه تهران- شمال سرگرم كار بودند. آنها به‌دلیل ورود سیل به داخل كارگاه گرفتار شدند و جانشان را از دست دادند كه در میان آنها یك تبعه چینی و یك تبعه افغانی نیز به چشم می‌خورد. در همین حال عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز درباره حادثه كن گفت:

در جریان این حادثه حدود 7هزار دستگاه خودروی شخصی در مسیر جاده امامزاده داوود گرفتار سیلاب شدند كه با اقدام بموقع دستگاه‌های امدادرسانی تا صبح دوشنبه همه خودروها از جاده خارج شدند. فرهادی تأكید كرد: ریزش جاده بیش از 3كیلومتر از تونل سولقان را مسدود كرد كه براثر این حادثه ترافیك سنگینی در این محور به‌وجود آمده و امدادرسانی را بیش از پیش با مشكل مواجه كرد؛ اما پس از 5 ساعت تلاش بی‌وقفه دستگاه‌های امدادرسان، كلیه مسیرهای مواصلاتی بازگشایی و برق منطقه نیز وصل شد. در همین حال طی ساعت 6صبح تا 13دیروز جسد 4نفر از قربانیان سیل در كن كشف و به دستور بازپرس جنایی پایتخت برای انجام تحقیقات به پزشكی قانونی منتقل شد.

    سیلاب به روایت شاهد عینی

اما این سیلاب ناگهانی چطور رخ داد؟ هدیه، دختر 16ساله‌ای كه از این حادثه جان سالم به در برده است حادثه وحشتناكی را كه برای او و خانواده‌اش رخ داده بود اینطور توضیح داد:« ما در ویلا بودیم و چون هوا خوب بود سوار ماشین شدیم تا در اطراف روستا چرخی بزنیم. حدود ساعت 8شب بود كه پسرخاله‌ام فرشاد، من و نامزدش نیلوفر و خواهرش زهره را سوار خودروی آزرا كرد و بیرون رفتیم.
گشت و گذارمان چند دقیقه بیشتر طول نكشید تا اینكه باران شروع به باریدن گرفت. فرشاد جلوی یك مغازه توقف كرد تا خوراكی بخرد. همان موقع بود كه باران شدت گرفت. او دوباره پشت فرمان نشست تا به خانه برگردیم اما ناگهان سیل به سوی ما به راه افتاد. صحنه وحشتناكی بود. ما داخل ماشین بودیم و كاری از دست مان ساخته نبود.

شدت جریان آب به حدی بود كه ماشین را با خودش به رودخانه برد. فرشاد گفت درها را باز كنید و خودتان را نجات دهید. من هم در را باز كردم و خودم را بیرون انداختم و درحالی‌كه آب من را با خودش می‌برد سنگی به كمرم خورد و به درختی آویزان شدم و دیگر نفهمیدم بر سر 3نفر دیگر چه آمد.» دختر نوجوان درباره سرنوشت 3نفر دیگر می‌گوید: «وقتی چشمم را باز كردم در بیمارستان بودم و به من گفته شد كه متأسفانه فرشاد، نیلوفر و زهره كشته شده‌اند.»

    اخبار ضد‌و نقیض

روز گذشته ارائه آمار ضد‌و نقیض درباره قربانیان این حادثه از سوی مسئولان، خیلی‌ها را سردرگم كرده بود. درحالی‌كه برخی از مرگ 20نفر در منطقه كن خبر می‌دادند، رئیس ستاد بحران كشور گفت: «من و همكارانم به‌عنوان سازمان مدیریت بحران و متولی سازماندهی بحران در كشور آمارهای دیگر را تأیید نمی‌كنیم و از شهروندان می‌خواهم كه به شایعات توجه نكنند.» از سوی دیگر عیسی فرهادی فرماندار تهران هم در واكنش به انتشار اخبار ضد‌و نقیض از تلفات این حادثه گفت: تنها مرجع اطلاع‌رسانی در مورد سیلاب روز گذشته بخشداری سولقان است و آمار كشته‌شدگان این حادثه تنها توسط فرمانداری تهران اعلام می‌شود. در همین حال روابط عمومی هلال احمر آمار كشته‌شدگان را 4نفر در منطقه كن و 6نفر در استان البرز اعلام كرد كه همین مسئله باعث سردرگمی خبرنگاران شده بود.

    سیل و طوفان در سایر شهرها

علاوه بر استان البرز و شمال غرب تهران در 7 استان دیگر نیز سیلاب مردم را غافلگیر كرد. در استان قزوین سیل جان یك نفر را گرفت. همچنین شهروندانی كه برای تفریح به روستای پرور استان سمنان رفته بودند غافلگیر شدند و در ادامه ریزش كوه جاده را مسدود كرد تا آنها لحظاتی پر از دلهره را پشت سر بگذارند. در جریان این حادثه حدود 2هزار خودرو زیر بارش شدید باران در جاده گرفتار شدند. در سواد كوه نیز هرچند بارش باران شدت داشت و چندین خانه نیز خراب شد اما تلفاتی به‌دنبال نداشت و فقط 2نفر مصدوم شدند. مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس كشور گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد طوفان روزیكشنبه در كشور حدود 45مصدوم داشته است. این در حالی است كه 11 كوهنورد در ارتفاعات شمال كشور ناپدید شدند كه تلاش برای یافتن آنها ادامه دارد.

    طوفان در پایتخت

در همین حال عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره خسارت طوفان در تهران گفت: در جریان بارش‌های روز یكشنبه 50مورد حادثه در تهران رخ دادكه شامل واژگونی داربست و تیر چراغ برق، كنده شدن كابل برق و شكستن درختان می‌شود. وی ادامه داد: با توجه به آنكه نیروهای شهرداری تهران در آماده‌باش كامل به سر می‌بردند، بلافاصله نسبت به برطرف كردن حوادث به‌وجود آمده اقدام كردیم. ضمن اینكه در شهر تهران شهروند حادثه دیده و مصدوم نداشته‌ایم.

    هواشناسی، یك پای ماجرا

وقوع طوفان و سیل روز یكشنبه در چند شهر باعث شد بار دیگر انگشت اتهام به سوی سازمان هواشناسی نشانه رود. به‌رغم اینكه مسئولان این سازمان معتقدند درباره تغییرات جوی هشدار داده بودند اما چند نفر از نمایندگان مجلس ضعف در این سازمان را یكی از دلایل خسارات سنگین سیل روز یكشنبه می‌دانند. محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس در این‌باره به خانه ملت گفت: عدم‌پیش‌بینی درست از طوفان روز یكشنبه در تهران نشان از كم‌كاری سازمان هواشناسی دارد.

این سازمان با همكاری صدا و سیما می‌تواند اطلاع‌رسانی خوبی را نسبت به پیش‌بینی‌های دقیق خود از تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد اما متأسفانه این اطلاع‌رسانی‌ها به درستی صورت نمی‌گیرد. كمال علیپور خنكداری نماینده مردم قائمشهر، سوادكوه، جویبار و سیمرغ در مجلس نیز در این‌باره گفت: با وجود بودجه و امكانات مناسب سازمان هواشناسی كشور به‌نظر می‌رسد مسئولان این سازمان دغدغه كاری ندارند، از این‌رو ضرورت دارد تا سازمانی كه به اعلام اخبار محدود افزایش یا كاهش دما و بارندگی‌های پراكنده اكتفا كرده دستگاه‌های پیشرفته‌ای تهیه كند تا پیش‌بینی درست و به موقعی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha