شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 15561

دانشمندان به تازگی موفق شده اند تولید سلولهای جدید و جوان را در قلب انسان به منظور بازسازی و جایگزینی سلولهای آسیب دیده به اثبات برسانند.

دانشمندان اعلام کردند بدن انسان توانایی بازسازی سالانه یک درصد از سلولهای قلب را داراست که این کشف می تواند در آینده نیاز به پیوند قلب را در انسان کاهش دهد.

مطالعه بر روی 50 داوطلب که با استفاده از شیوه تاریخ گذاری برای ردیابی آثار ایزوتوپهای کربن به جا مانده از آزمایش بمبهای اتمی جنگ سرد صورت گرفت، این حقیقت را آشکار کرد.

به اعتقاد دانشمندان موسسه تحقیقاتی کارولینسکا این کشف می تواند شیوه ای برای کمک به قلب در خودسازی و جلوگیری از پیوند سلولهای جدید باشد. استفاده از تواناییهای طبیعی قلب در تولید سلولهای جدید می تواند تاثیر بهتری در سلامت انسانها به جا بگذارد.

سلولهای قلب به دلیل اینکه در سنین خردسالی از عمر انسان فعالیت تقسیم را متوقف می سازند، یکی از سلولهای مرموز بدن انسان به شمار می روند و با وجود آگاهی از وجودسلولهای بنیادین در قلب، جراحتهای ایجاد شده در این ماهیچه به سختی ترمیم پذیر خواهند بود.

طی این مطالعه 4 ساله، دانشمندان با به کار گرفتن شیوه ای ابتکاری به بررسی امکان وجود فرایند باز سازنده در قلب پرداختند. به گفته دانشمندان دی ان ای سلولهای تمامی گیاهان و جانوران تمرکز بالایی از کربن 14 که در اثر آزمایشهای هسته ای طی جنگ سرد در اتمسفر زمین آزاد شد را از خود نشان می دهند که این حادثه ناگوار فرصتی مناسب را برای آزمایش فعالیتهای سلولی در نسوج بدن انسان به وجود آورده است.

تاریخ گذاری بر روی کربن 14 نشان می دهد که قلب 50 داوطلب شرکت کننده در آزمایشها نسبت به سن خود داوطلب بسیار جوانتر است. دانشمندان اعلام کردند سرعت فرایند تولید سلولهای جدید با افزایش سن انسان رو به کاهش می گذارد. به بیانی دیگر این سرعت در دهه 20 از حیات انسان به 1 درصد رسیده و تا سن 75 سالگی به نیم درصد کاهش خواهد یافت.

این به آن معنی است که حتی در صورتی که انسان از عمر بسیار طولانی برخوردار باشد تنها 50 درصد از سلولهای قلب وی تجدید و جوان خواهند شد. در این صورت قلب انسان همیشه حاوی سلولهایی که از زمان تولد به وجود آمده و سلولهایی که با گذشت زمان جایگزین سلولهای آسیب دیده شده است خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، این کشف در عین حال می تواند با کنترل توانایی قلب در تولید سلولهای جدید در تعیین احتمال مستعد بودن افراد به ابتلا به انواع بیماری های قلبی موثر واقع شود. به گفته دانشمندان کشف احتمال وجود ارتباط میان بیماری قلبی و توانایی پایین در تولید سلولهای جدید می تواند تاثیری حیاتی بر تشخیص و درمان بیماری های قلبی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha