شنا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیا و راهی شاد، فعال و سالم برای گذران اوقات فراغت است که بسیاری از خانواده ها این ورزش را بهترین راه برای گذارندن اوقات فراغت فرزندان خود در فصل تابستان انتحاب می کنند اما نگرانی از آلوده بودن و انتقال میکروب از طریق آب استخر، همواره ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود می کند اگر چه استفاده از سیستم‌های مدرن ضد عفونی‌کننده استخرها باعث بهبود کیفیت تفریحات و سرگرمی‌های آب استخرها می شود با این وجود امروزه درصد شیوع بیماری‌های ناشی از شنا افزایش چشمگیری داشته است بسیاری از کارشناسان با غیربهداشتی خواندن اکثر استخرهای موجود در کشور، مضرات استفاده از آن را بیشتر و هشداردهنده‌تر از فواید آن می‌دانند و اعتقاد دارند بیشتر استخرهای موجود، زنگ خطر و محیطی مناسب برای رشد و انتقال انواع بیماری‌های عفونی، زنانگی و پوستی می دانند.

احتمال ابتلاء ویروس ایدز و هپاتیت از طریق استخر وجود ندارد

سلامت نیوز: شنا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیا و راهی شاد، فعال و سالم برای گذران اوقات فراغت است که بسیاری از خانواده ها این ورزش را بهترین راه برای گذارندن اوقات فراغت فرزندان خود در فصل تابستان انتحاب می کنند اما نگرانی از آلوده بودن و انتقال میکروب از طریق آب استخر، همواره ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود می کند اگر چه استفاده از سیستم‌های مدرن ضد عفونی‌کننده استخرها باعث بهبود کیفیت تفریحات و سرگرمی‌های آب استخرها می شود با این وجود امروزه درصد شیوع بیماری‌های ناشی از شنا افزایش چشمگیری داشته است بسیاری از کارشناسان با غیربهداشتی خواندن اکثر استخرهای موجود در کشور، مضرات استفاده از آن را بیشتر و هشداردهنده‌تر از فواید آن می‌دانند و اعتقاد دارند بیشتر استخرهای موجود، زنگ خطر و محیطی مناسب برای رشد و انتقال انواع بیماری‌های عفونی، زنانگی و پوستی می دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا،دکتر حمید عمادی متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهرن معتقد است ‌اگر چه استفاده از ضدعفونی‌كننده‌های مناسب مهم‌ترین عامل در جلوگیری از آلودگی استخرها است اما اگر بهداشت فردی و عمومی در هنگام شنا رعایت شود امکان انتقال این ویروس ها بسیار ضعیف می شود و در این صورت مردم می توانند بدون هیچ دغدغه‌ای شنا و استخر را به عنوان مفیدترین ورزش و تفریح خود انتخاب کنند.

دکتر حمید عمادی متخصص بیماریهای عفونی، در خصوص بیماری‌های شایع عفونی ناشی از استخرهای غیربهداشتی هشدار داد و گفت: شنا یک تفریح سالم طرفداران زیادی در فصول گرم و سرد دارد آن چه در همه‌ استخرها باید مورد توجه قرار گیرد، مسائل بهداشتی به ویژه پاکیزگی آب و تجهیزاتی است که باید به طور کامل تحت نظارت و کنترل قرار گیرند. آب استخرهایی که مورد استفاده‌ شناگران واقع می‌شود، در اثر اضافه شدن موادی از بدن شناگران به آن نظیر مو، چربی، میکروب‌های دستگاه تنفس و گوارش و سایر باکتری‌های مضر و مواد زائد موجود در روی پوست آلوده می‌شود و چون میزان این آلودگی بر اثر شنا و استفاده‌ افراد مختلف از استخرها، به طور مرتب رو به افزایش است، محل بسیار مناسبی برای آلوده شدن عده‌ی زیادی از مردمی است که از آب استخرها استفاده می‌کنند. بنابراین به منظور جلوگیری از بیماری باید به معیارهای بهداشتی که برای استخرهای شنا تدوین شده است توجه کرد. این معیارها برحسب درجه‌ اهمیت شامل صافی و شفافیت آب استخر، درجه‌ی حرارت، مقدار کلر آزاد و باقی مانده و میزان موجودات ذره‌بینی است.

وی در ادامه یادآور شد: در تمام مدتی که از استخر استفاده می‌شود، باید توجه داشت که آب آن صاف، زلال و شفاف باشد. در واقع استخر شنا به حجم مشخصی از آب اطلاق می‌شود كه معمولا در یك فضا با ابعاد و اندازه مشخص محصور شده است. اهمیت بهداشت آب استخرهای شنا در رابطه با كیفیت میكروبی و شیمیایی آن می‌باشد. چنانچه منبع تأمین كننده آب استخر كاملا سالم هم باشد، ورود حتی مقادیر جزیی باكتری های بیماری زا توسط شناگران احتمال خطر عفونت را به همراه دارد. از بین بیماری های منتقله شایع از طریق شنا می‌توان به تب تیفوئید، دیسانتری، تراخم لیپتوسپیروزیس، كرم های حلقوی، عفونت‌های پوستی، خارش شناگران، عفونت سینوس ها، عفونت گوش و گلو اشاره كرد.

عمادی همچنین با بیان اینکه سرما خوردگی جزء شایع ترین مشکلات افرادی است که از استخرها استفاده می کنند افزود: بیش از 60 درصد افرادی که از استخرها استفاده می کنند به دلیل دوش های آب سردی که افراد قبل و بعد از استخر استفاده می کنند بسیاری از آنها دچار سرما خوردگی های مکرر می شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور کلی سرماخوردگی های ناشی از آب استخرها به دلیل استفاده مکرر در فصول گرم بهار و به خصوص تابستان شایع تر است بطوریکه می توان استخرها را زمینه ساز سرماخوردگی در فصل تابستان دانست

به گفته این متخصص بیماری های عفونی استخرها زمینه‌ساز انواع مختلفی از عفونت‌های قارچی و پوستی نظیر تبخال هستند و با توجه به این‌که بسیاری از استخرها بخصوص استخر بانوان سرپوشیده و از نور آفتاب بی‌بهره‌ است و رطوبت زیادی در این مکان‌ها وجود دارد، این رطوبت‌ها می‌تواند موجب ایجاد انواع عفونت‌های قارچی شود.

عمادی ادامه داد: شایع‌ترین این نوع عفونت‌ها، عفونت‌های پوستی، تبخال و قارچ‌هایی است که می‌تواند تمامی بدن، ناخن، انگشتان دست و پا، ناحیه کشاله‌ران، ناحیه دهان و دستگاه تناسلی افراد را درگیر کند و در نهایت کچلی مو را نیز به همراه آورد به طوری که برخی از این عفونت‌ها مسری و قابل سرایت به دیگران است.

این متخصص عفونی با تاکید بر اینکه ویروس های ایدز و هپاتیت از از طریق آب استخر قابل انتقال نیست گفت: بسیاری از مردم جامعه به دلیل ترس از ابتلا به ویروس ایدز و هپاتیت از استخرها استفاده نمی کنند در حالی که این عفونتها از طریق آب استخر انتقال نمی‌یابد و می‌توان گفت انتقال این نوع بیماری‌ها در استخرها حتی استخرهای مشترک بین خانم‌ها و آقایان نیز بسیار ضعیف است..

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به رعایت بهداشت فردی و عمومی برای پیشگیری از بروز انواع بیماری های عفونی در استخر تاکید کرد و افزود: ا گرچه کلر موجود در استخر بسیاری از عوامل بیماری زا را از بین می‌برد اما این کار به زمان نیاز دارد. ویروس هایی وجود دارند  که حتی تا چند روز زنده می‌مانند. برخی از ویروس ها و باکتری ها می‌توانند در مقابل کلر مقاومت کنند. برای از بین رفتن برخی دیگر نیز مدت زمان زیادی مورد نیاز است. به همین دلیل رعایت بهداشت فردی و عمومی مهم‌ترین راه پیشگیری از بروز انواع بیماری‌های عفونی در استخر است که با رعایت این موارد نظیر عدم استفاده از وسایل حمام، دمپایی، مایوی مشترک به عنوان مهم ترین عامل انتقال بیماری‌های تناسلی بخصوص در زنان، حوله مشترک، نشستن کنار استخر، خالی کردن مثانه قبل از ورود به استخر و دوش گرفتن قبل و بعد از وارد شدن به استخر، می‌توان از بروز انواع عفونت‌های ناشی از استخر جلوگیری کرد

عمادی همچنین یادآور شد: ورود میکروب‌ها از بدن شناگران به درون آب معمولاً از طریق مدفوع است. ممكن است بعضی از شناگران دچار اسهال باشند یا مشكل دیگری مانند قاعدگی (در خانم‌ها) داشته باشند. پس همیشه خطر آلودگی آب وجود دارد و برای جلوگیری از انتقال چنین بیماری‌هایی، بهترین راه این است که این افراد شناسایی شوند و اجازه شنا به آن‌ها داده نشود؛ هر چند که نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت یا به طور کامل شناسایی‌شان كرد. به علاوه، برای چنین افرادی بسیار سخت است كه جلوی ترشح مواد آلوده از بدن گرفته شود. شناگران باید مراقب باشند كه آب استخر را قورت ندهند. همه افرادی هم كه شنا می‌كنند، در صورت بروز مشكل یا بعد از توالت باید به طور کامل بهداشت فردی را رعایت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha