پژوهشگران كانادایی و هندی، یك قرص ارزان قیمت از تركیب پنج دارو تولید كرده‌اند كه از حمله قلبی و سكته مغزی جلوگیری می‌كند.

این داروی جدید polypill نام دارد. تا پنج سال پیش تولید چنین دارویی برای افراد بالای 55 تا 80 ساله كه بتواند خطر بروز سكته قلبی و مغزی را در این افراد به میزان قابل توجهی كاهش دهد باور نكردنی بود اما در طول این مدت پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه صورت گرفته است.

هم اكنون در آزمایشی كه در كشور هند صورت گرفت معلوم شد كه این قرص تركیبی می‌تواند از ابتلا به این دو بیماری جلوگیری كند و البته مصرف آن نیز بی خطر است.

در تولید این داروی جدید از آسپرین و استاتین استفاده شده كه كلسترول را پایین می‌آورند و هم چنین سه داروی دیگری كه برای كاهش فشار خون مفید و كاربردی هستند.

در این آزمایش 2هزار و 53 داوطلب مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد مبتلا به بیماری قلبی نبودند اما به دلیل فشار خون بالا و استعمال سیگار به مدت طولانی با خطر بالای ابتلا به این قبیل بیماریها مواجه بوده‌اند. داروی جدید برای این افراد تجویز شد و در تمام این مدت تحت نظر قرار داشتند. اشخاصی كه از این داروی جدید مصرف كردند هم فشار خون و هم كلسترول خون آنها كاهش پیدا كرد و در عین حال داروی جدید برای آنها هیچ عوارض جانبی در پی نداشت.

پژوهشگران در این تحقیق خاطرنشان كردند: خطر ابتلا به سكته قلبی و مغزی در افراد تحت آزمایش تا 50 درصد كاهش پیدا كرد.

نتایج این پژوهش در مجله لانست منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha