معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام كرد: این وزارتخانه برنامه های گسترده ای برای اصلاح الگوی مصرف غیرمنطقی و بی رویه دارو در سال جدید دارد.

رسول دیناروند افزود: در همه حوزه هایی كه امكان سوء مصرف، مصرف غیرمنطقی، مصرف نابجا و بی رویه دارو وجود دارد اصلاحاتی صورت می گیرد.

وی با بیان اینكه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی پیش تر نیز فعالیت هایی از جمله منطقی كردن تجویز و مصرف دارو داشته است گفت: در حال حاضر در بسیاری از موارد، دارو به صورت نابجا تجویز می شود.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی تلاش دارد تا الگوی مصرف دارو را اصلاح و از مصرف نابجای دارو جلوگیری شود.

دیناروند به میزان مصرف انواع آنتی بیوتیك ها در كشور اشاره كرد و گفت: میانگین مصرف آنتی بیوتیك در كشور در مقایسه با میانگین آن در كشورهای اروپایی بیش از حد نیاز است.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی گفت: در بسیاری موارد ضرورتی به تجویز و مصرف آنتی بیوتیك وجود ندارد و بیمار می تواند با استراحت و دیگر مراقبت های دارویی بهبود یابد.

وی با بیان اینكه مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها، مقاومت میكروبی را افزایش می دهد گفت: در زمان حاضر مقاومت های میكروبی بسیار بالاست و بسیاری از عفونت های بیمارستانی به میكروب ها مقاوم هستند.

دیناروند یكی از دلایل مهم این موضوع را تجویز بی رویه دارو عنوان كرد و گفت: استفاده از دارو باید آخرین مرحله درمان بیماری باشد اما متاسفانه برخی پزشكی از همان ابتدا به تجویز دارو می اندیشند.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی  گفت: هم اكنون در گروه دارویی ها، آنتی بیوتیك ها بیشترین مقدار ریالی داروها را دارد و حدود 13 درصد كل بازار دارویی را داروهایی آنتی بیوتیك تشكیل می دهد.

وی افزود: مصرف آنتی بیوتیك كشور در سال به حدود سه هزار میلیارد ریال می رسد كه رقم بالایی است و باید با اتخاذ سیاست های مناسب این میزان مصرف كاهش یابد.

دیناروند گفت: همچنین مصرف داروهای اعصاب و روان از نظر عددی بیشترین گروه دارویی را به خود اختصاص داده است و این موضوع از جمله مباحث كشورهای مطرح در كشورهای توسعه یافته نیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha