فقط یک تذکر کتبی از ۶۲۹ تذکر کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سه‌ماهه نخست امسال بر حل‌و‌فصل مشکلات زنان سرپرست خانوار تأکید داشته ‌است. این در حالی است که دست‌ِکم ۱۱ استان بیش از میانگین کشور زنان سرپرست خانوار در خود جای داده‌اند و با مسائل آنها مواجه‌اند.

چرا نمایندگان ۱۰ استان دارای بیشترین زنان سرپرست خانوار، به فکر این قشر نیستند

سلامت نیوز: فقط یک تذکر کتبی از ۶۲۹ تذکر کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سه‌ماهه نخست امسال بر حل‌و‌فصل مشکلات زنان سرپرست خانوار تأکید داشته ‌است. این در حالی است که دست‌ِکم ۱۱ استان بیش از میانگین کشور زنان سرپرست خانوار در خود جای داده‌اند و با مسائل آنها مواجه‌اند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، بررسی اظهارِنظرهای نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی نیز در سه‌ماهه نخست امسال نشان از آن دارد که فقط یک اظهارِنظر به موضوع زنان سرپرست ‌خانوار اشاره کرده ‌است.
براساس بررسی تذکرات کتبی قرائت‌شده در ۱۹ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی فقط یک تذکر آن هم خطاب به وزیرآموزش‌و‌پرورش از سوی «حلیمه عالی» مطرح شده است که در آن توضیحی درباره علت پرداخت‌نشدن حق پرستاری کودکان زیر شش سال به مادران شاغل در آموزش‌و‌پرورش و پرداخت‌نشدن حق عائله‌مندی زنان سرپرست خانوار خواسته شده ‌است.


همچنین «فاطمه آلیا» در اظهارِنظری در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت تأکید کرده ‌است: رسیدگی به دغدغه‌های زنان بدسرپرست در اولویت قرار گیرد.
گرچه «فاطمه رهبر»، دیگر نماینده زن مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان قوه‌مقننه، بر اجرائی‌شدن بیمه زنان خانه‌دار تأکید کرده است، اما درمجموع به جز دو مورد اخیر هیچ‌یک از نمایندگان در تذکرات کتبی خود درباره زنان سرپرست ‌خانوار تأکیدی نداشته‌اند.این در حالی است که به‌نظر می‌رسد ۱۸۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقوله زنان سرپرست خانوار در حوزه‌های انتخابیه خود درگیر باشند.


‌ کدام استان‌ها بیشترین زنان سرپرست ‌خانوار  را دارند؟
۱۰ استان کشور که بیشترین زنان سرپرست‌خانوار را در خود جای داده‌ا‌ند، ۱۸۲ کرسی از ۲۸۶ کرسی مجلس شورای اسلامی را تشکیل می‌دهند و این در حالی است که انتظار می‌رود با چنین اکثریتی در مجلس معضلات زنان سرپرست خانوار جزء اولویت‌های قوه‌مقننه باشد.براساس گزارشی که حوزه معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهور از وضعیت زنان کشور تهیه کرده‌ است، ۱۰ استان تهران، خراسان‌ رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمان، مازندران، گیلان و سیستان‌وبلوچستان استان‌هایی هستند که بیش از میانگین کشور، زنان سرپرست‌ خانوار را در خود جای داده‌اند.
درعین‌حال براساس گزارش «وضعیت اطلس زنان کشور» میانگین درصد خانوار‌های زن‌سرپرست اولویت‌های دیگری را پیش‌ِروی برنامه‌ریزان و مسئولان قرار داده ‌است؛ گرچه تهران از لحاظ کثرت جمعیت، اولویت آماری دارد؛ اما استان سیستان‌وبلوچستان از نظر درصد خانوار زن‌سرپرست به جمعیت، نخستین استان کشور محسوب می‌شود.با‌این‌حال در سه‌ماهه نخست امسال هیچ‌یک از نمایندگان استان‌های یادشده، اشاره‌ای به مقوله زنان سرپرست خانوار و مشکلات آنها در قوه‌مقننه نکرده‌اند.
این در حالی است که مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب بودجه سال ۱۳۹۴، عملا بودجه بیمه زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه‌دار را تغییر داد و از اجرائی‌شدن آن در سال‌ِجاری جلوگیری‌کرد.


کدام مسائل زنان بیشتر مورد توجه نمایندگان است؟
در شرایطی که «اطلس وضعیت زنان کشور» گزارشی از آخرین وضعیت زنان و نقشه پراکنش آن ارائه می‌دهد، به‌نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی که قانون‌گذار و ناظر بر حسن اجرای قانون به‌شمار می‌آیند به مسائل دیگری درباره زنان توجه دارند.
برای اینکه ببینیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه نمایندگان زن بیشتر به کدام مسائل زنان توجه دارند، می‌توان با استفاده از تذکرات‌کتبی، تذکرات شفاهی، سؤال از وزرا، اظهارِنظرها و اخباری که در آنها نمایندگان درباره موضوعی سخن گفته‌اند، به مقولات مطرح‌شده در ادبیات و برنامه‌های آنها پی برد.حاصل بررسی پنج‌هزارو ۵۵ خبر منتشر‌شده در فاصله اول فروردین تا ۳۱ خردادماه ۱۳۹۴، در خبرگزاری خانه‌ملت ( خبرگزاری قوه‌مقننه) نشان می‌دهد نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی ۴۲ تذکر کتبی به مسئولان بلندپایه دولتی داده‌اند که ازاین‌میان فقط پنج تذکر کتبی به مسائل زنان مربوط بوده ‌است. همچنین از مجموع اخبار منتشر‌شده از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی، ۱۱۴ عنوان خبری مربوط به اظهارِنظرها یا فعالیت نمایندگان زن است.
از بررسی این دو مقوله می‌توان به ۱۲ موردی اشاره کرد که نمایندگان مطرح کرده‌اند و مربوط به مسائل حوزه زنان است.


‌مسئولان دولتی کدام مسائل زنان را مطرح کرده‌اند؟
بررسی اخباری که در سه‌ماهه نخست امسال بر خروجی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اینترنتی مختلف قرار گرفته است، نشان می‌دهد مسئولان دولتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و در مسائل عمومی بر مسائلی متفاوت از ۱۲ عنوان یاد‌شده فوق تأکید کرده‌اند. «زنانه‌شدن سالمندی»، «زنانه‌شدن فقر»، «زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی» از عمده‌ترین نکاتی است که توسط مدیران دولتی در هفته‌های گذشته مطرح شده ‌است.
البته آخرین مورد از اظهارِنظرهای مربوط به مسائل زنان خارج از دوره محاسبه و مربوط به تیرماه بود که خانم «فهیمه فرهمندپور»، مشاور وزیر کشور در امور بانوان، از زنانه‌شدن مهاجرت سخن گفته بود.
برای نمونه «سیدنجیب حسینی»، معاون ستاد مبارزه با موادِمخدر، ۲۵ خردادماه امسال از دوبرابر شدن زنان معتاد خبر داده و گفته بود زنان معتاد از پنج درصد معتادان به ۱۰ درصد این جمعیت افزایش یافته‌اند. همچنین فرماندار تهران نیز چالش جامعه و آسیب‌های اجتماعی را مطرح و اعلام کرده بود، ۶۵ درصد جوانان در راه مدرسه سیگاری می‌شوند.
کدام مسائل زنان در مجلس بیشتر مطرح شده است؟
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha