پژوهشگران دریافتند که خطر نابهنجاریهای مادرزادی، نوزادان مادرانی را که در فصول بهار و تابستان باردار می‌شوند (دو فصلی که در آن همواره افزایش میزان آفت کشها بر روی سطح آب وجود دارد) بیشتر از دیگر مادران تهدید می‌کند.

در این طرح تحقیقاتی که نتایج آن در نسخه ماه اخیر مجله پزشکی Acta Paediatrica منتشر شد، 30 میلیون و 100 هزار نوزاد متولد شده در آمریکا طی سالهای 1996 تا 2002 مورد مطالعه قرار گرفتند و در پایان تیم تحقیقاتی یک رابطه قوی بین افزایش نابهنجاریهای مادرزادی در میان نوزادان مادران یاد شده و افزایش سطح نیتراتها، آترازین و دیگر آفت کشها در سطح آب در فصول یاد شده را کشف کردند.

بسیاری از این مواد شیمیایی از جمله علف کشهای آترازین که در اروپا مصرف آن ممنوع و در آمریکا رواج دارد، برای جنین خطرناک تشخیص داده شدند و بیش از نیمی از 24 نابهنجاری مادرزادی شناخته شده نظیر سندرم داون، لب شکری، پاچنبری و اسپاینا بیفیدیا (spina bifidia) به استفاده از این آفت کشها نسبت داده شدند.

از هر 100 کودک متولد شده آمریکایی، سه نوزاد به نابهنجاریهای مادرزادی مبتلا هستند و این نابهنجاریها از عوامل اصلی مرگ نوزادان در این کشور می‌باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha