رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه درمان معتادان، از اجرای آزمایشی طرح «دادگاه درمان‌مدار» در صورت موافقت قوه قضائیه و كسب مجوز خبر داد.

دكتر محمدمهدی گویا، در گفت‌وگو با  ایسنا ، گفت: در دادگاه درمان‌مدار، معتادان بیماری كه جرمی مرتكب شده‌اند اما جرم ارتكابی آنها سنگین نباشد، با موافقت قاضی، می‌توانند به جای رفتن به زندان، به صورت روزانه و هفتگی در مراكز درمانی تحت نظارت مستقیم ماموران بهداشتی به درمان بپردازند.

وی با بیان اینكه این درمان تحت نظارت مستقیم مسئولان بهداشتی و هماهنگی كامل با قاضی پرونده انجام می‌شود، افزود: مذاكرات این طرح با قوه قضاییه انجام و موافقت طرفین نیز حاصل شده است. این طرح بعد از اعلام نظر و موافقت نهایی قوه قضائیه و كسب مجوز، به صورت آزمایشی در دو استان لرستان و كرمانشاه اجرا می‌شود.

گویا ابراز امیدواری كرد كه با این حركت، قدم بزرگی در را ه پیشگیری از ایدز برداشته شود.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه به تعداد بیماران ایدزی كشور اشاره كرد و گفت: از سال 66 تاكنون 18 هزار و 800 نفر مبتلا به ایدز در كشور شناسایی شده‌اند كه تعدادی از آنها فوت كرده،1700 نفر نیز  تحت درمان دارویی و تعدادی دیگر در مرحله نهایی بیماری هستند.

گویا اظهار داشت: 66 درصد این افراد از طریق اعتیاد تزریقی به ایدز مبتلا شده‌اند.

وی با بیان اینكه كسانی از طریق روابط جنسی به ایدز مبتلا شده‌اند، گفت: این روند در حال افزایش است و كسانی كه مبتلا شد‌ه‌اند، اكثرا از همسران معتادان تزریقی و آلوده‌كنندگان بوده‌اند.

رییس مركز مدیریت بیماریها در خاتمه با بیان اینكه تا سال 84 سیر صعودی موارد ابتلایی به عفونت ایدز را داشتیم، خاطرنشان كرد: البته طی 3 سال گذشته، این روند رو به كاهش گذاشت، به طوری كه در سال 86 این تعداد به 2 هزار نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال 87 این تعداد نیز كاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha