مسوول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران با تاكید بر اهمیت تغذیه كودكان،‌افزود: هر اختلالی در تغذیه كودكان به قدرت یادگیری كودكان و مقاومت آنان در برابر بیماریها لطمه می‌زند و پیامدهای بسیاری از بیماریهایی را كه در كودكی فرد به آن مبتلا می‌شود در بزرگسالی به وجود می‌آید و سبب می‌شود تا آخر عمر افرادی رنجور و ناتوان باشند.

دكتر بزرگمهر در گفت وگو با ایسنا، ‌با بیان اینكه بسیاری از كودكان برخی از وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه را حذف می‌كنند، گفت: حذف وعده صبحانه به سلامت لطمه می‌زند زیرا كودكان بعد از مدت طولانی كه معد‌ه‌شان خالی بوده روز فعال و پرتحركی را از نظر ذهنی و فیزیكی خواهند داشت.

وی، مصرف شیر همراه با عسل یا مربا، نان،‌ مقداری پنیر كم نمك و استفاده از مقدار كمی مغز گردو را در وعده صبحانه مفید دانست.

بزرگمهر، میان وعده كودكان را به دلیل فاصله زمان طولانی میان صبحانه و ناهار با اهمیت دانست و اظهار كرد: برای میان وعده می‌توان به جای استفاده از چیپس و پفك از ساندویچ‌ها خانگی نظیر ساندویچ مرغ، پنیر و گردو استفاده كرد.

مسوول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینكه ناهار مناسب و كافی به خصوص برای كودكانی كه بعدازظهرها نیز كلاس دارند اهمیت دارد، ادامه داد: خورشت‌های بسیار چرب و غذاهای سرخ كرده نه تنها مفید نیستند بلكه سبب خواب آلودگی، سنگینی دستگاه گوارش و چاقی و اضافه وزن می‌شود و همچنین زمینه را برای افزایش چربی خون آماده می‌كند.

عضو انجمن تغذیه ایران استفاده از سبزی و سالاد در دو وعده غذایی را مهم دانست و توصیه كرد: از آب لیموی ترش تازه و روغن زیتون به جای سس در سالاد استفاده شود.

بزرگمهر در رابطه با وعده شام توصیه كرد: بهتر است شام نزدیك به زمان خواب میل نشود، از غذاهای سبك استفاده شود و از خوردن غذاهای سرخ كرده پرهیز شود.

وی در ادامه اظهار كرد: كودكانی كه شب دیر می‌خوابند می‌توانند قبل از خواب میوه بخورند، هم چنین اگر از غذاهای سنگین استفاده شود، كودك شب نمی‌تواند بخوابد و صبح دیر از خواب بلند می‌شود و این یكی از دلایل نخوردن صبحانه است.

مسوول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران مصرف حبوبات را بسیار مفید دانست و اضافه كرد: بهتر است به جای گوشت قرمز از گوشت سفید استفاده شود، هم چنین كودكانی كه زمینه ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در خانواده‌شان وجود ندارد می‌توانند هر روز یك عدد تخم مرغ بخورند، در غیر این صورت در هفته خوردن 3 عدد تخم مرغ به آنها توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha