دانشمندان می‌گویند: با بررسی دقیق روی نوعی زنجیره باكتریایی موسوم به "Escherichia coli" می‌توان تشریح كرد كه چرا وقتی مردم تحت استرس قرار می‌گیرند،‌ بیشتر به بیماری مبتلا می‌شوند.

 به گفته محققان؛ یك گیرنده تازه كشف شده در این زنجیره باكتریایی می‌تواند این رابطه را شرح دهد.

محققان مركز پزشكی دانشگاه جنوب غربی تگزاس با انتشار مقاله‌ای در این زمینه تصریح كردند: گیرنده تازه كشف شده، QseE نام دارد و در یك زنجیره مولد اسهال در باكتری ایكولی ساكن است. این گیرنده سرنخ‌های استرس را از میزبان باكتری احساس ‌كرده و به عامل بیماری زا كمك می‌كند كه میزبان را بیمار كند. این گیرنده در واقع مولكولی است كه بر سطح یك سلول قرار دارد و این سلول با مولكولهای دیگر متصل است. مولكولهای فوق اغلب به سلول علامت می‌دهند كه یك عملكرد خاص را انجام دهد.

بر اساس این مقاله كه در نشریه پیشرفتهای آكادمی ملی علوم به چاپ رسیده است، دكتر وانیسا اسپراندیو، استادیار میكروبیولوژی در دانشگاه تگزاس و محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: گیرنده QseE یك عامل مهم در ایجاد بیماری است چون سرنخ‌های استرس را كه این گیرنده از میزبان درك می‌كند، معمولا با مسمومیت یا بروز عفونت در خون توام هستند. این سر نخ‌ها اساسا اپی نفرین و فسفات هستند.

دكتر اسپراندیو در این مقاله خاطرنشان كرد: بیمارانی كه میزان فسفات در روده آنها زیاد است، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت و چرك هستند كه علت این امر بروز عفونت سیستماتیك ناشی از باكتری‌های روده‌ای است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم دریابیم كه چطور باكتری‌ها این سرنخ‌ها را احساس می‌كنند، سپس قادر خواهیم شد كه با مداخله در این فرایند مانع از بروز عفونت و در نتیجه بیماری شویم.

به گفته متخصصان، در حالت طبیعی میلیونها باكتری در بدن انسان وجود دارند كه به طور بالقوه خطرناك و مضر هستند. در مقاله جدید آمده است كه این باكتری‌ها منتظر یك سیگنال یا علامت از طرف میزبان هستند كه نشان می‌دهد این لحظه زمان مناسب برای آزاد كردن مواد سمی از جانب باكتری‌ها است. بدون وجود این سیگنال‌ها باكتری‌ها بدون اینكه سلولها را عفونی و مبتلا كند از مجاری گوارشی عبور می‌كنند و خطری فرد را تهدید نمی‌كند.

دانشمندان می‌گویند: آنچه كه هنوز شناسایی نشده این است كه چطور می‌توان مانع از آزاد شدن این مواد سمی در لحظه مشاهده سیگنال در بدن شد.

محققان متذكر شدند: بدیهی است كه سیگنال‌های شیمیایی زیادی بین میزبان و باكتری‌های بدن وی وجود دارد اما ما در حال حاضر اطلاعات بسیار كمی درباره این فرایندها داریم و برای رسیدن به هدف نهایی یعنی جلوگیری از بروز بیماری در شرایط استرس باید تحقیقات بیشتری را به انجام برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha