همدلی یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است و اولین جایی که باید تمرین شود و به شکوفایی برسد، بین همسران است. اصلا همسر، همراه، شریک زندگی و همراز وقتی معنا پیدا می کند که همدلی وجود داشته باشد وگرنه هیچ کدام از این صفت ها به تنهایی باعث ایجاد عشق بین زن و شوهر نخواهد شد.

آنچه درباره نحوه همدلی در زندگی مشترک باید بدانیم

سلامت نیوز:همدلی یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است و اولین جایی که باید تمرین شود و به شکوفایی برسد، بین همسران است. اصلا همسر، همراه، شریک زندگی و همراز وقتی معنا پیدا می کند که همدلی وجود داشته باشد وگرنه هیچ کدام از این صفت ها به تنهایی باعث ایجاد عشق بین زن و شوهر نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز،رضا آذریان، کارشناس ارشد مشاوره خانواده در روزنامه خراسان نوشت: «چرا امروز زودتر نیامدی خونه تا با هم بریم بیرون؟». دانیال با شنیدن این سوال به همسرش می گوید: «10 بار توضیح دادم که امروز کارم زیاد بود و نمی تونستم زودتر بیام». نسرین که راضی نشده است با روی برگرداندن از شوهرش می گوید: «ولی اگر می خواستی می تونستی بیای مهم اینه که نخواستی». دانیال هم برای این که خودش را از دسته نیندازد، می گوید: «اصلا تو چرا خانه را چند روزی است که خوب تمیز نمی کنی؟ چرا روی میزها گرد و خاک نشسته است؟». نسرین هم به فرزند کوچک شان اشاره می کند و می گوید: «خب این بچه نمی گذارد. از صبح تا شب باید کنارش باشم.» و ... دانیال و نسرین نمونه ای از زن و شوهرهایی هستند که یکی از مهم ترین مهارت های زندگی مشترک را فرا نگرفته اند. اگر شما هم تا به حال مشکلی شبیه این زوج داشته اید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
شریک زندگی بدون همدلی معنا ندارد

همدلی یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است و اولین جایی که باید تمرین شود و به شکوفایی برسد، بین همسران است. اصلا همسر، همراه، شریک زندگی و همراز وقتی معنا پیدا می کند که همدلی وجود داشته باشد وگرنه هیچ کدام از این صفت ها به تنهایی باعث ایجاد عشق بین زن و شوهر نخواهد شد.

همدلی همان درک همسر است

در این جا لازم است یک تعریف مختصر از همدلی را با هم مرور کنیم و بعد به طور خاص تری به این مهارت مهم بین همسران بپردازیم. همدلی نوع خاصی از توجه داشتن به دیدگاه دیگری است. به این معنا که فرد از طریق ادراک واکنش های عاطفی دیگران، واکنش های عاطفی از خود نشان دهد که به آن همدلی می گویند.

همدلی 2 جزء دارد که لازم و ملزوم یکدیگرند

روان شناسان معتقدند که همدلی 2 جزء شناختی و یک جزء عاطفی دارد. اجزای شناختی همدلی عبارتند از توانایی در شناسایی و نام گذاری حالات دیگران و توانایی در حدس زدن دیدگاه شخص دیگر و جزء عاطفی آن توانایی نشان دادن پاسخ عاطفی مناسب است. بنابراین یک زن یا شوهر زمانی می تواند ادعا کند که همدل خوبی برای همسرش است که این اجزای همدلی را در رفتارهایش بتوان مشاهده کرد.

همدلی با همسر، جامعه را زیباتر می کند

داشتن شریک همیشگی که می شود با او همدل بود، نعمت بزرگی است که ارزش آن را دارد تا سعی کنیم این مهارت را کاربردی کنیم و به خانه هایمان بیاوریم. در خور ذکر است که اگر در خانه های ما همدلی باشد، شهرمان هم تغییر می کند، کوچه ها و خیابان هایمان هم رنگ همدلی می گیرد و این جاست که باید اعتراف کنیم که همه چیز از چهاردیواری ما شروع می شود.

خودتان را به رفتارهای همدلانه مجهز کنید

توجه داشته باشید که به منظور برقراری روابط همدلانه، فرد باید بتواند خود را به جای دیگران بگذارد، امور را از دیدگاه آنان ببیند و از خود بپرسد که اگر من به جای او و در شرایط او بودم چه احساسی داشتم؟ وقتی این جملات را می خوانیم متوجه می شویم اگر زن و شوهری این مهارت را داشته باشند، دیگر بسیاری از مشکلات و سوء تفاهم ها حل خواهد شد اما اگر بخواهید با همسرتان همدل باشید باید خود را مجهز به چه رفتارهایی کنید؟ کار چندان سختی نیست به شرطی که به توصیه هایی که در ادامه این مطلب مطرح می شود، توجه ویژه ای داشته باشید.

اگر خودتان را نشناسید همدل نخواهید شد

اول از همه برای آن که بتوانیم با همسرمان همدل باشیم باید نگاهی به خودمان بیندازیم و به شناخت درستی از احساساتمان برسیم. فراموش نکنید تا زمانی که خودآگاهی وجود نداشته باشد، نمی توان از دیگران و احساساتشان آگاهی پیدا کرد. وقتی شما ویژگی ها، موفقیت ها و شکست های خود را شناختید، آن ها را پذیرفتید و به خود به عنوان یک انسان ارزشمند احترام گذاشتید، آن گاه می توانید دیگران را با همان وضعیتی که هستند با تمام ضعف ها و توانمندی هایشان بپذیرید و به آن ها احترام بگذارید. بنابراین اگر می خواهید با همسرتان، همدل باشید اول خودتان را خوب بشناسید. با نیازها و خواسته ها و رویاهایتان طرف شوید و این جا دیگر رودربایستی را کنار بگذارید.

توقع نداشته باشید همسرتان کپی تان باشد

بعد از این که خود و توانایی هایتان را شناختید، باید قبول کنید همسر شما قرار نیست یک کپی از شما باشد یا یک رونوشت از رویاهای شما. تفاوت در سر انگشتان انسان ها را به یاد بیاورید و قبول کنید که تفاوت های فردی همان چیزی است که دنیا را زیبا کرده است؛ پس هر جا تفاوتی بین خود و همسرتان دیدید، آن را تحمل نکنید بلکه بپذیرید. فکر کنید که چه احساس خوبی در خانه تان موج خواهد زد اگر هر دوی شما بپذیرید که برای همراهی با هم نیازی نیست مانند هم باشید اما می توانید هر آن چه هستید را بیان کنید و طرف مقابل آن را قبول می کند و دوست دارد.

همصحبت خوبی باشید تا همدل شوید

همسران همدل از این نمی ترسند که از مشکلاتشان و آنچه در ذهن شان می گذرد، با هم حرف بزنند. آن ها همیشه حرف هایی برای گفتن دارند. برای رسیدن به همدلی باید همصحبت خوبی با همدیگر باشید. دل های ما از پشت چشمانمان دیده نمی شوند بلکه باید از ابزار کلمات کمک بگیریم تا طرف مقابل بداند در درونمان چه می گذرد.

به هیچ وجه تظاهر به همدلی نکنید

به هیچ وجه تظاهر به همدلی با همسرتان نکنید و به احساس همسرتان لطمه نزنید. نقش بازی کردن یا استفاده ابزاری برای رسیدن به هدف های خود از طریق داشتن رفتار همدلانه، موجب دلسردی و بی اعتمادی می شود بنابراین هرگز از همدلی برای این مقاصد استفاده نکنید.

از مقایسه های بیجا بپرهیزید

در همدلی با همسر از مقایسه کردن خودداری کنید چون ممکن است به احساس های پر امید او لطمه وارد شود. به طور مثال این که در همدلی با همسرتان به او بگویید: «مادر من مشکلات بسیار سخت تری را نسبت به تو تحمل کرده است» یا «کاش کمی از خاله ام یاد می‌گرفتی و با برنامه تر عمل می کردی»، نتیجه همدلی تان را به چیزی جز دلخوری و جر و بحث ختم نخواهد کرد!

از همین امروز برای همدل شدن تلاش کنید

از همین امروز برای آن که یک همسر همدل باشید، تلاش کنید و این کار مهم را به فردا موکول نکنید. دل به دل همسرتان بدهید و خود را جای او بگذارید و از دریچه نگاه او به دنیا نگاه کنید. درک کنید چیزهایی را که برایش دغدغه است و بفهمید موضوعاتی را که در روز وشب های او نقش دارند حتی اگر آن چیزها به نظر شما چندان مهم نباشند. با همسرتان همدل شوید تا شاهد چند برابر شدن عشقتان در زندگی مشترک باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha