یك متخصص تغذیه گفت: مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیك‌ها می‌تواند باعث كمبود ویتامین k در بدن شود. این گروه از داروها نه تنها باكتری‌های مضر بلكه باكتری‌های مفید و فعال كننده ویتامین k را نیز از بین می‌برند.

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: ویتامین K در انعقاد خون و نیز جلوگیری از خونریزی‌های كشنده ضرورت دارد این ویتامین همچنین در سلامت استخوان‌ها نیز نقش دارد و از انواع طبیعی آن فیوتنین كه توسط گیاهان سبز ساخته می‌شود و مناكینون‌ها هستند كه توسط باكتری‌ها ساخته می‌شود.
وی درباره منابع غنی از ویتامین K ، گفت: مهمترین منابع حاوی ویتامین k سبزی‌های دارای برگ‌های پهن سبز رنگ، اسفناج، گل كلم، كلم بروكلی، كاهوهای سبز تیره، شلغم، كاهوهای پیچ، لوبیا سبز، سیب زمینی پخته و گوشت گاو است و مصرف این مواد نیاز انسان را به این ویتامین برطرف می‌كنند.
صفوی افزود: كمبود ویتامین K در رژیم غذایی زنان تاثیر زیادی در افزایش ابتلای آنان به پوكی استخوان دارد زیرا این ویتامین نقش زیادی در شكل‌گیری استخوان‌ها دارد.
وی گفت: ویتامین k یك ویتامین محلول در چربی است و این ویتامین همراه با چربی در سراسر بدن حمل و در بافت چربی بدن ذخیره می‌شود.
این متخصص تغذیه ادامه داد: ویتامین K در 100گرم از فرآورده های لبنی، گوشت و تخم مرغ 50 میكروگرم وجود دارد و در 100گرم از میوه‌ها و سبزی‌ها 15میكروگرم وجود دارد.
صفوی گفت: كمبود ویتامین K سبب خونریزی‌ها‌یی مانند خون دماغ می‌شود و برخی از خونریزی‌ها ناشی از رقت خون به دلیل مصرف داروهای شل كننده و باز كننده عروق به وجود ‌می‌آید و البته مصرف بیش از حد ویتامین k نیز می‌تواند مضر باشد.
این متخصص تغذیه افزود: از سبزی‌ها باید به صورت تازه استفاده كرد و فریز كردن سبزی‌ها سبب از بین رفتن ویتامین K می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha