اختلال در توزیع وسایل پیشگیری از بارداری، ایدز و بیماری‌های آمیزشی در مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد - DIC - همچنان و بعد از سه سال پررنگ است. در حالی كه از سال ٩١ به علت ممنوعیت ثبت سفارش واردات وسایل پیشگیری از بارداری توسط سازمان توسعه تجارت، قیمت این وسایل با افزایش چند برابری مواجه شد، مسوولان چند DIC در تهران، می‌گویند توزیع این وسایل همچنان از روند كاهشی برخوردار است.

اختلال در توزیع وسایل پیشگیری و نگرانی از افزایش ایدز/دستور ممنوعیت ترخیص وسایل پیشگیری نتیجه كج‌فهمی سیاست‌های كلی جمعیت است

سلامت نیوز:اختلال در توزیع وسایل پیشگیری از بارداری، ایدز و بیماری‌های آمیزشی در مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد - DIC - همچنان و بعد از سه سال پررنگ است. در حالی كه از سال ٩١ به علت ممنوعیت ثبت سفارش واردات وسایل پیشگیری از بارداری توسط سازمان توسعه تجارت، قیمت این وسایل با افزایش چند برابری مواجه شد، مسوولان چند DIC در تهران، می‌گویند توزیع این وسایل همچنان از روند كاهشی برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز، محمد صادق شیرازی، مدیر موسسه «كاهش آسیب آیین مهر» به روزنامه اعتماد می‌گوید: «از ابتدای امسال تاكنون هیچ سهمیه‌ای از این وسایل از سازمان بهزیستی دریافت نكرده‌ایم. طی دو سال گذشته مقدار محدودی خودمان خریدیم یا سایر انجمن‌ها در اختیارمان گذاشتند. سال گذشته هم، بهزیستی یك بار و یك سهمیه از این وسایل به ما داد اما با افزایش قیمت این وسایل، دیگر خرید آن در توان ما نیست.» گفته‌های شیرازی به این معناست كه معتادانی كه عمدتا كارتن خواب بوده و عموما رفتارهای پرخطر جنسی دارند و از این مركز گذری خدمات می‌گیرند، طی چهار ماه گذشته بدون هیچ مراقبت بهداشتی، مرتكب رفتارهای پرخطر جنسی شده‌اند در حالی كه این مركز، ماهانه بیش از ٩٠ معتاد داوطلب درمان با متادون و حدود ٢٠٠ كارتن خواب را تحت پوشش خدمات درمان و حمایت قرار داده و به طور میانگین، این بیماران در هر ماه نیازمند ٥٠٠ عدد وسیله پیشگیری از بارداری و ایدز برای یك رابطه جنسی ایمن هستند. مدیر یك DIC در جنوب تهران هم به «اعتماد» می‌گوید كه ظرف چهار ماه گذشته فقط یك بار از طرف سازمان بهزیستی سهمیه‌ای از این وسایل دریافت كرده‌اند كه آنهم فقط به مدت دو ماه تاریخ مصرف داشته است. تداوم اختلال در توزیع وسایل پیشگیری از بارداری، ایدز و بیماری‌های آمیزشی برای گروه‌های با رفتار پرخطر در تهران كه كانون عمده تجمع این افراد است، در حالی سومین سال را پشت سر می‌گذارد كه سیاست‌های افزایش جمعیت، زنان و مردان تحت پوشش خدمات مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد را با هدف پیشگیری از انتقال ایدز و بیماری‌های آمیزشی از شمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های دسترسی به این وسایل مستثنی كرده است.

كمبود بودجه دارید اعلام كنید

در حالی كه شنیده شده محموله بزرگی از وسایل وارداتی پیشگیری از بارداری با هدف تمكین از سیاست‌های افزایش جمعیت، منتظر دستور ترخیص در گمرك است، مجید رضا‌زاده؛ رییس مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور، تاكید می‌كند كه سازمان بهزیستی هیچ محدودیتی برای DIC در دسترسی و تهیه وسایل پیشگیری از بارداری و كاهش خطرات اعتیاد قایل نشده اما طبق قراردادی كه تمام مسوولان این مراكز هم درباره آن آگاهند، تهیه این وسایل، وظیفه خود مراكز است و سازمان بهزیستی كشور یا وزارت بهداشت هیچ وظیفه‌ای در قبال تحویل این وسایل ندارند. «١٤٠ مركز گذری كاهش آسیب اعتیاد، تحت نظر ما هستند و كمتر از ١٠٠ مركز هم از وزارت بهداشت مجوز گرفته‌اند. وظیفه این مراكز، ارایه آموزش‌های پیشگیرانه و توزیع سرنگ، یك وعده غذای گرم، وسایل پیشگیری، آب مقطر، پنبه الكل و جعبه محافظ برای دفع بهداشتی سرنگ آلوده- SAFTY BOX - بین معتادان تزریقی است. بودجه‌ای كه به این مراكز می‌دهیم هم، برای اجاره مكان و حقوق كاركنان و ارایه خدمات صرف می‌شود. وظیفه ما یا وزارت بهداشت توزیع وسیله پیشگیری از بارداری نیست چون هزینه تهیه این وسیله در همان بودجه‌ای كه به مراكز می‌دهیم دیده شده است. اما طی شش سال اخیر در قالب اجرای پروژه گلوبال فاند (صندوق ملل متحد برای مبارزه با ایدز، سل و مالاریا) وسیله پیشگیری از بارداری به رایگان در اختیار ما قرار گرفت كه ما هم در مراكز گذری توزیع كردیم. چون مسوولان مراكز می‌گفتند بودجه‌ای كه در اختیارشان می‌گذاریم ناكافی است و ما هم با توزیع رایگان این وسایل، كمبود بودجه را جبران می‌كردیم. پروژه صندوق جهانی، سال گذشته پایان یافت و حجم وسایل پیشگیرانه هم كم شد. مسوولان این مراكز متعهد هستند خودشان این وسیله را تهیه كرده و در اختیار مراجعان خود قرار دهند و اگر چنین اتفاقی نیفتاده، ناشی از كم كاری مسوولان مراكز است.»

رضا‌زاده تاكید می‌كند: «اگر بودجه توزیع شده از سوی بهزیستی یا وزارت بهداشت كافی نیست، مسوولان مراكز باید به ما اعلام كنند كه این رقم برای تهیه سرنگ و وسیله پیشگیری از بارداری و پرداخت اجاره ناكافی است. نه اینكه پول را قبول كنند و بگویند پول كم است.»رضا‌زاده در واكنش به خبر ممنوعیت ترخیص محموله وسایل پیشگیری از بارداری در گمرك می‌گوید: «سیاست‌های كلی افزایش جمعیت به هیچ‌وجه مشمول برنامه كاهش آسیب اعتیاد نمی‌شود و دستور مقامات بالا هم این است زیرا فرزندآوری مربوط به خانوار است اما خدمات كاهش آسیب اعتیاد به افرادی ارایه می‌شود كه خارج از خانواده هستند و هیچ كس هم نمی‌خواهد این افراد در چنین شرایطی بچه‌دار شوند. اگر كسی دستور ممنوعیت ترخیص محموله وارداتی وسایل پیشگیری از بارداری را صادر كرده دچار كج فهمی درباره سیاست‌های كلی جمعیت شده است.»

بودجه‌ها برای این حجم خدمات كافی نیست

بنا بر استاندارد تعیین شده از سوی سازمان بهزیستی كشور، هر DIC، باید روزانه به ١٠٠ معتاد، خدمات كامل كاهش آسیب اعتیاد ارایه دهد و ٩٠ درصد معتادان پرخطر - كه معمولا معتادان تزریقی به عنوان پرخطرهای اعتیاد شناخته می‌شوند - هم باید تحت پوشش خدمات كاهش آسیب قرار بگیرند. این تاكید به این معناست كه اگر ١٠ درصد از جمعیت یك میلیون و ٣٢٥ هزار نفری معتادان كشور - كمی بیش از ١٣٠ هزار نفر - تزریقی و پرخطر هستند، باید خدمات كامل كاهش آسیب اعتیاد برای ٩٠ درصد این جمعیت – حدود ١١٧ هزار نفر - در بیش از ٢٠٠ DIC بدون هیچ كاستی در دسترس باشد. رضا‌زاده می‌خواهد این درخواست پررنگ شود «بنویسید با كسری شدید بودجه مواجهیم» و توضیح می‌دهد: «بودجه‌مان برای DIC بسیار كم است. سال گذشته كمتر از ٨٠ میلیون تومان در اختیار هر مركز قرار گرفت اما امسال رقم بیشتری در اختیارشان می‌گذاریم و قرار است ستاد مبارزه با مواد مخدر، ما و وزارت بهداشت هر كدام پنج میلیارد تومان برای مراكز كاهش آسیب اعتیاد بودجه بگذاریم. اما مراكز برای پیشگیری از آسیب اعتیاد باید پول بیشتری داشته باشند. این ارقام برای گسترش خدمات كاهش آسیب اعتیاد بسیار كم است و باید دو برابر و حدود ٢٥ میلیارد تومان باشد.»احمد حاجبی، مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت روان و اعتیاد هم در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن آنكه می‌گوید هنوز بودجه ٩٤ مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد به دلیل تكمیل نشدن تفاهم‌نامه‌ها توزیع نشده و مراكز، همچنان با بودجه ٩٣ مشغول كار هستند، از ناكافی بودن بودجه ویژه DIC تحت پوشش وزارت بهداشت گلایه می‌كند اما این اشاره را هم دارد كه: «توصیه ستاد مبارزه با مواد مخدر هم این است كه بودجه پایه به ما می‌دهد و ما هم باید رقمی به آن اضافه كنیم.»

برای كاهش قیمت در تلاش هستیم

افزایش قیمت و گرانی وسایل پیشگیری از بارداری از چشم مسوولان وزارت بهداشت پنهان نمانده است. عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، ضمن اشاره به تاكید وزارت بهداشت بر ازدیاد جمعیت سالم و رعایت سلامت باروری در راستای سیاست‌های افزایش جمعیت، در تایید ضرورت دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری برای گروه‌های با رفتار پرخطر می‌گوید: «یكی از وسایل پیشگیری از بارداری، هم موجب پیشگیری از بیماری‌های آمیزشی و ایدز به عنوان بیماری‌های منتقله از راه روابط جنسی است و هم می‌تواند از بارداری پیشگیری كند. ما راهبردی پیشنهاد دادیم تا افراد با رفتار پرخطر و در معرض ابتلا به ایدز یا بیماری آمیزشی كه تحت پوشش مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد هستند، به وسیله پیشگیری از بارداری دسترسی داشته باشند. دسترسی به معنای سهولت عرضه و مناسب بودن قیمت. وزارت بهداشت سال قبل تلاش كرد این دو مقوله را به صورت تفكیك شده دنبال كند و پیشگیری از انتقال ایدز و بیماری‌های آمیزشی از طریق روابط جنسی را در كنار سیاست‌های جمعیتی ببیند بدون اینكه این سیاست، بر سیاست‌های دیگر اثر سوئی بگذارد.»

صداقت خبر می‌دهد: «تامین اعتبار تهیه وسایل پیشگیری از بارداری برای مراكز گذری كاهش آسیب اعتیاد در حال پیگیری است اما بخش عمده‌ای از این مراكز، از سازمان بهزیستی مجوز گرفته‌اند و انتظار داریم بهزیستی هم این تلاش را داشته باشد. برای تسهیل دسترسی هم در حال تدوین بیانیه‌ای هستیم تا حمایت لازم و راهكارهای كاهش قیمت وسایل پیشگیری از بارداری، برای معتادان تزریقی با هدف كاهش انتقال بیماری‌های آمیزشی و ایدز از طریق روابط جنسی ایجاد شود.» به گفته صداقت حدود پنج گروه به عنوان جمعیت هدف و افراد با رفتارهای پرخطر جنسی و مصرف كننده مواد مخدر و محرك‌ها و شركای جنسی آنها شناسایی شده‌اند كه تعداد آنها طی نتایج تحقیقی كه در یكی از مراكز تحقیقاتی و به سفارش وزارت بهداشت در حال انجام است، مشخص و تامین سهل‌تر وسایل پیشگیری از بارداری و صرفا با هدف پیشگیری از انتقال ایدز و بیماری‌های آمیزشی برای این گروه امكان پذیر خواهد شد در حالی كه اكنون، بنا بر آخرین برآورد وزارت بهداشت، شیوع انتقال ایدز از مادر به نوزاد ٨/٢ درصد، در معتادان تزریقی كارتن خواب حدود ١٥ درصد، در زنان خیابانی حدود ٥ درصد و در كودكان كار و خیابان حدود ٥/٤ درصد گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha