مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB با اشاره به اینکه متاسفانه ورزشکاران کشورهای جهان سومی به مصرف داروهای پرعوارض پپتیدی روی آوردند، گفت:رشد عرضی استخوان فک یکی از عوارض داروهای کارگاه‌های زیرزمینی چین است.

سلامت نیوز: مربی بین‌المللی و داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB با اشاره به اینکه متاسفانه ورزشکاران کشورهای جهان سومی به مصرف داروهای پرعوارض پپتیدی روی آوردند، گفت:رشد عرضی استخوان فک یکی از عوارض داروهای کارگاه‌های زیرزمینی چین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ، اکبر خزایی در خصوص عوارض داروهای پپتیدی نظیر هلزارلین, سی جی سی, جی اچ آر پی 6 و ... عنوان کرد: طی چند سال گذشته مصرف این دسته داروها در بین ورزشکاران رواج یافته که بیشتر مصرف کنندگان ورزشکاران کشورهای جهان سومی هستند و دلیل مصرف آن افزایش ساخت پروتئین, افزایش تارهای عضلانی, افزایش قدرت و استقامت و ... است.

این مربی بین المللی و محقق علوم ورزشی ادامه داد: عمده این داروها که در بازار سیاه موجود است معمولاً در کارگاه‌های زیر زمینی کشور چین تهیه و عرضه می‌شوند و گاهی به دلیل تهیه غیراستریل و غیر بهداشتی علاوه بر عوارض خود دارو می‌توانند عوارض گوناگون دیگری داشته باشند.


خزایی در خصوص عوارض این دارو افزود: رشد و تکثیر انواع سلول‌های سرطانی, اکرومگالی یا همان رشد عرضی استخوان فک از عوارض بارز این دسته دارویی هستند و نکته بسیار حائز اهمیت این است که این ترکیب عوارض رنگارنگ ناشناخته ای می‌تواند داشته باشد و به دلیل اینکه داروی جدیدی است فعلاً تمام این عوارض شناخته نشدند و به همین دلیل بیشتر در کشورهای جهان سوم عرضه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: داروی مورد اشاره در ناصرخسرو و دارو فروشی‌ها به وفور یافت می‌شود و هیچگونه نظارت موثری روی آن نیست و به دلیل گرایش بی‌حد اندازه ورزشکاران به سمت مصرف آن به وزیر بهداشت که گام‌های بزرگی در مسیر درمان برداشته است پیشنهاد می‌کنیم نگاه ویژه ای به این معضل داشته باشند زیرا اگر این روند مصرف ادامه داشته باشد می‌تواند در آینده ای نزدیک آسیب‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha