پژوهشگران دندانپزشکی دانشگاه نیویورک دریافتند: در حالی که مصرف نوشیدنیهای ورزشی به صورت روزانه افزایش انرژی را در فرد ورزشکار به همراه دارد، اما از سوی دیگر به دلیل افزایش سطح ترکیبات اسیدی در دهان می‌توانند منجر به ساییدگی دندانها و یا حساسیت فوق العاده آنها شوند.

در طرح تحقیقاتی جدید پژوهشگران کشف کردند که مصرف مداوم نوشابه‌های ورزشی ممکن است با ساییدگی مینای دندان ارتباط داشته باشد که در این شرایط مواد اسیدی به مینای دندان که پوسته محکم و صاف دندان تلقی می‌شود آسیب می‌رساند و استخوان زیرین را بدون حفاظ می‌گذارند که همین امر منجر به نرم و ضعیف شدن دندان می‌شود. این شرایط یک پانزدهم مردم آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورتی که معالجه نشود نهایتا منجر به تخریب شدید دندان و حتی از دست دادن آن می‌شود.

در این پژوهش دو گله گاو به دلیل شباهت دندان آنها با ساختار دندان انسان مورد مطالعه قرار گرفتند که به گروه اول نوشیدنیهای حاوی اسید سیتریک و به گروه دوم صرفا آب به عنوان نوشیدنی داده شد و در نهایت مشخص گردید که در گروه اول ساییدگی دندانها به شکلی کاملا مشخص بروز کرده است.

مسواک زدن سریع پس از نوشیدن این مواد مشکل را پیچیده‌تر می‌کند زیرا مینای دندان نرم شده به دلیل مصرف نوشیدنیهای اسیدی، در مقابل خاصیت سایندگی خمیر دندانها بسیار حساس است و برای جلوگیری از این امر محققان توصیه می‌کنند تا در مصرف این مواد اعتدال رعایت شده و تا نیم ساعت پس از مصرف آن از مسواک زدن دندانها جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha