یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 156052

طبق شیوه جدید محققان افراد نابینا می توانند با انجام روش درمانی موسوم به ژن درمانی مجدداً بینایی خود را بدست آورند.

سلامت نیوز:طبق شیوه جدید محققان افراد نابینا می توانند با انجام روش درمانی موسوم به ژن درمانی مجدداً بینایی خود را بدست آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، درمان افراد نابینا توسط ژن تراپی (ژن درمانی) نه تنها می تواند باعث بهبود میدان دید افراد شود بلکه مسیرها و تصاویر بصری موجود در مغز آنها را نیز بهبود می بخشد. این شیوه حتی برای افرادی که چندین دهه از زندگی خود را نابینا بودند نیز صدق می کند.


از سال ۲۰۰۷ تاکنون آزمایش های بالینی با استفاده از ژن تراپی باعث شده تا بینایی افراد بسیاری به آنها بازگردد. ده ها کودک و انسان بزرگسال مبتلا به نابینایی یا کم بینایی تحت اثر درمان های مختلف توانستند بینایی خود را تا حدودی به دست آورند و حتی از توانایی مسیریابی خود به صورت طبیعی استفاده نمایند.
بهترین استراتژی استفاده از درمان های بالینی تزریق یک ویروس بی خطر خواهد بود که باعث اضافه شدن کپی های مناسبی از ژن های مختلف می شود. این ژن ها پیش از این در بدن افراد نابینا معیوب بوده و به صورت مناسبی عمل نمی نمودند. ژن های مذکور در داخل سلول های شبکیه چشم افراد نابینا تزریق شده و کره داخلی چشم را با شبکه ای که توانایی احساس نورهای مختلف را ایجاد می کند به یکدیگر مرتبط خواهند ساخت.


به گفته دکتر منظر اشتری، محقق و متخصص اعصاب دانشگاه پنسیلوانیا، نتایج بدست آمده از آزمایش ها، بی نظیر و باورنکردنی است.
اما سئوالی که همچنان در مورد چگونگی اثر این درمان های بالینی باقی می ماند نحوه ریکاوری و بازیابی تصاویر ذهنی افراد در صورت بهبود عملکرد شبکیه چشم آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha