معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری درباره مشکلات جوانان و وضعیت طلاق و ازدواج در جامعه توضیحاتی ارائه داد.

تجرد 95درصدی جوانان در سن ازدواج!

سلامت نیوز:  معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  در نشست خبری درباره مشکلات جوانان و وضعیت طلاق و ازدواج در جامعه توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه «وطن امروز»، محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری که در این وزارتخانه برگزار شد، درباره مشارکت جوانان اظهار داشت: نیاز به کمک همه رسانه‌ها برای مشارکت جوانان وجود دارد. در دوره‌ای همه اتفاقات در کشور ما از سوی جوانان رخ داده است؛ چطور ممکن است که در دوره ثبات حضور جوانان نادیده گرفته شود؟


توسعه NGO‌ها در دستور کار
به گفته وی، باید نظام مشارکت جوانان در سازمان‌های مردم‌نهاد افزایش پیدا کند. سال گذشته تعداد NGOها به ۵۰۰ رسید و می‌خواهیم تا پایان سال ۹۶ به ازای هر 5 هزار جوان، یک NGO داشته باشیم البته استاندارد جهانی به ازای هر ۱۰۰ جوان، یک NGO است که به دلیل وقفه موجود، تلاش می‌کنیم به همان رقم برسیم. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: فقط حضور جوانان در NGOها نمی‌تواند کمک اساسی کند و باید 2 اقدام دیگر درباره توانمندسازی جوانان درNGOها و همگرا کردن بخش خصوصی نیز صورت گیرد.


برنامه‌های بر زمین مانده حوزه جوانان
وی درباره اقدامات معاونت ساماندهی بیان کرد: در یک ماه گذشته یک آسیب‌شناسی انجام داده‌ایم که مشخص شده از پایان سال ۸۴ تاکنون در سازمان ملی جوانان آن زمان و بعدها در وزارت ورزش ۱۳ برنامه در شورای ملی جوانان مصوب شده که بعضی از آنها در دولت نیز مصوبه گرفته است اما در عمل بسیاری از این مصوبات اجرایی نشده‌اند. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: این در حالی است که معاونت ساماندهی هیچ‌گونه ضمانت اجرایی در اختیار ندارد و تنها هماهنگ‌کننده است. اگر قرار است‌ برنامه‌های حوزه جوانان ضمانت اجرایی پیدا کند، دستگاه‌های متولی که دارای سند ملی نیز هستند، اقدامات مربوط به جوانان را انجام دهند و نیازی نیست که ما سند مجزایی در این باره ایجاد کنیم و تنها باید بُرش جوانان با مشارکت دستگاه‌ها، ذیل همان سند به اجرا دربیاید. در حقیقت دستگاه‌ها اجرا می‌کنند و ما بحث‌های هماهنگی را انجام می‌دهیم.


وعده‌هایی تازه درباره وام ازدواج
این در حالی است که رستمی درباره وام ازدواج جوانان نیز گفته است: وضعیت نامناسب تحریم‌ها در کشور به لحاظ اقتصادی، موانعی برای پرداخت‌ وام‌های ازدواج ایجاد کرده بود که در بعضی شهرستان‌ها این روند قطع شده بود اما به عقیده من، زمانی که مشکل دارایی‌های دولت حل شود، این موضوعات حل خواهد شد، چرا که اشتغال و ازدواج ۲ اولویت اصلی دولت هستند.وی همچنین به طرح جدیدی نیز اشاره کرد که به جای وام 3 میلیون تومانی به جوانان که در شهرهای بزرگ کاربردی ندارد، مجموعه وام‌ها در جهت توسعه مشارکت جوانان استفاده شود.


تجرد 95درصدی جوانان
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره روند طلاق و ازدواج در کشور، اظهار داشت: ۲۴ میلیون جوان در کشور وجود دارد که براساس ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۳ که ازدواج‌های بالای ۱۵ سال هستند، از ۲۴ میلیون نفر، ۷۴۰ هزار نفر ازدواج کرده‌اند. رستمی افزود: بر این اساس نزدیک به ۹۵ درصد از جوان‌هایی که می‌توانند ازدواج کنند، ازدواج نکرده‌اند که باید به دنبال دلایل و ریشه‌های این جریان باشیم که نمی‌‌تواند فقط اقتصادی باشد. وی تصریح کرد: به ازای هر ۴/۴ واقعه ازدواج به طور میانگین یک طلاق در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آنها در 5 سال اول اتفاق می‌افتد.


سوءمدیریت در حوزه ازدواج
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  خاطرنشان کرد: در استانی مانند سیستان و بلوچستان که مشکلات اقتصادی وجود دارد، نسبت ازدواج به طلاق ۱۵ به یک است اما در تهران از هر 3 ازدواج، یک طلاق رخ می‌دهد. رستمی افزود: ما می‌خواهیم با نگاه اجتماعی به حوزه ازدواج وارد شویم که در این مسیر نیازمند توسعه مراکز مشاوره خانواده هستیم که در حال حاضر متوقف شده‌اند و جلوی مجوزها به دلیل سوءمدیریت گرفته شده است. وی تصریح کرد: در حوزه اجتماعی نیز باید ببینیم چرا ۹۵ درصد از کسانی که در سن ازدواج هستند، ازدواج نمی‌کنند و ارزش ازدواج و نگاه به ارزش خانواده افول پیدا کرده است. در حقیقت رقبای ازدواج اکنون در دسترس‌تر و کم‌هزینه‌تر هستند و باید این موضوع بررسی شود.


جدایی ورزش از جوانان شاید وقتی دیگر
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  درباره موضوع جدایی جوانان و ورزش نیز  عنوان کرد: این موضوع ارتباطی به ما ندارد. اکنون از سطح وزارتخانه‌ فراتر رفته که البته پیش‌بینی ما این است به دلیل تغییرات سیاسی، انتخابات مجلس و مباحث موجود، این طرح در این دوره مجلس مطرح نشود. رستمی با اشاره به بودجه اختصاص یافته به معاونت ساماندهی امور جوانان بیان داشت: بودجه اختصاص داده شده به معاونت ساماندهی جوانان 8 میلیارد تومان است که بودجه کمی است و البته برنامه‌های کلانی مانند اشتغال و وام ازدواج  ارتباطی به وزارت ورزش و جوانان ندارد و دولت یا به طور جداگانه به این امور بودجه اختصاص داده است یا دستگاه متولی، بودجه این اقدام را در اختیار دارد.


دعوت از بخش خصوصی برای ساماندهی ازدواج
رستمی درباره بحث ازدواج جوانان و اقدامات معاونت ساماندهی در این باره تصریح کرد: جلساتی را با مجمع ملی خیرین شروع کرده‌ایم و در 3 اولویت به توافق رسیده‌ایم که اگر قرار باشد این مجمع به عنوان یک نهاد ملی به ازدواج کمک کند، نباید تنها به بحث جهیزیه بپردازد و باید بحث آموزش، توانمندسازی جوانان و موضوعات فرهنگی و ارزش‌های خانواده مورد توجه قرار گیرد. معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: ما امیدواریم از طریق بخش خصوصی بتوانیم اقلام و تجهیزات زندگی مشترک را در اختیار جوانان قرار دهیم که البته برنامه خرید اعتباری۱۰ میلیون تومانی برای زوجین نیز در دستور کار است.


بیمه ویژه جوانان
وی همچنین به طرح دیگری با عنوان «بانک حامی جوانان» و «بیمه حامی جوانان»، اشاره کرد و گفت: این طرح در 4 سطح با بیمه‌ و بانک‌ها وارد همکاری می‌شود و ما تا پایان مرداد ماه رونمایی از بیمه جوانان را خواهیم داشت که به این ترتیب تمام بیمه‌ها با تخفیف ویژه به جامعه جوان ۱۴ تا ۲۴ سال خدمات ارائه می‌دهند و از جامعه جوان توانمندسازی شده در صنعت بیمه در هر شهر، یک گروه مجوز نمایندگی بیمه خاص با شرایط خاص را خواهند داشت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha