داشتن پوست صاف بدون لک، آکنه، سیاهی و گودی زیر چشم، آن هم برای همیشه کار سخت و طاقت‌فرسایی است و تحقق چنین رویایی نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد. گاهی بالا رفتن سن و ایجاد چین و چروک، جوش‌های دوران بلوغ، آفتاب سوختگی و مواردی از این دست، این رویا را به چالش می‌کشد. اینجاست که برای به‌دست آوردن پوستی جوان و زیبا باید دست به دامن متخصصان پوست و جراحان پلاستیک شد.

وقتی پوست جوان می‌شود

سلامت نیوز: داشتن پوست صاف بدون لک، آکنه، سیاهی و گودی زیر چشم، آن هم برای همیشه کار سخت و طاقت‌فرسایی است و تحقق چنین رویایی نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد. گاهی بالا رفتن سن و ایجاد چین و چروک، جوش‌های دوران بلوغ، آفتاب سوختگی و مواردی از این دست، این رویا را به چالش می‌کشد. اینجاست که برای به‌دست آوردن پوستی جوان و زیبا باید دست به دامن متخصصان پوست و جراحان پلاستیک شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه سیب روزنامه جام جم، جراحی پلاستیک دستاورد جدیدی در پزشکی نیست و سالیان دراز است که در ایران به کار می‌رود، اما هر روز شاهد رشد و جایگزینی دستگاه‌های پیشرفته‌تر در این علم هستیم. در حال حاضر نیز لیزر فراکسل(فرکسل) پیشتاز این علم شده و بازار را از رقیبان خود گرفته است. در این باره و برای آشنایی بیشتر با این روش به سراغ دکتر «محمد گلشنی»، دبیر انجمن متخصصان پوست ایران رفته و با او گفت‌وگو کرده‌ایم.

لطف کنید برایمان از چند و چون جراحی با روش لیزر فراکسل(فرکسل) به منظور از بین بردن چین و چروک بگویید.

لیزر فرکسل انقلابی در تکنولوژی جوان‌سازی پوست و رفع اسکارهای پوستی است که با توجه به عمق و نفوذ زیاد دارای اثرات فوق‌العاده در پوست است. در عین حال با بهبود سریع و بدون ایجاد عارضه به عنوان بهترین روش جوان‌سازی پوست شناخته می‌شود.

این نوع لیزر چه تفاوتی با لیزرهای قدیمی دارد؟

لیزرهایی که در گذشته برای جوان‌سازی پوست استفاده می‌شد، در حقیقت فرم‌های قدیمی‌تر بود و آن روش‌ها روی پوست‌های سبزه احتمال ایجاد لک را بالا می‌بردند و همین‌طور دوران نقاهت و منزل‌نشینی بیمار را بیشتر می‌کردند. یکی از این لیزرهای کانونشنال و قدیمی لیزر CO2 بود که وقتی جوان‌سازی روی کل پوست صورت انجام می‌گرفت، به چیزی حدود دو هفته زمان برای درمان نیاز داشت و یکی دو ماه نیز پوست قرمز می‌ماند. به خاطر همین اشکالات بود که لیزر فرکشنال یا فرکسل اختراع شد. لیزرهای فرکشنال یا فرکسل این‌گونه است که به جای این‌که تمام سطح پوست و صورت مورد تابش اشعه قرار بگیرد، ستون‌هایی از پوست مورد توجه قرار می‌گیرد. یعنی برخی از نقاط مثل ستون‌های ریز در پوست مورد نظر قرار می‌گیرد که لیزر به آنها اصابت می‌کند. این ستون‌ها بسیار ریز و میکروسکوپی است. برخی ستون‌ها نیز در این بین سالم باقی می‌ماند. این مورد چند حسن به همراه دارد. اول این‌که پوست بسرعت و در عرض چند روز بهبود پیدا کرده و برنامه‌ریزی یکی دو ماهه به یکی دو هفته کاهش پیدا می‌کند. در واقع با این روش بحران نقاهت بعد از لیزرهای فرکسل بسیار کوتاه می‌شود. این محاسنی است که برای لیزرهای فرکسل قائل شدند و در حال حاضر کاربرد آنها بیشتر از لیزرهای قدیمی است.

تقسیم‌بندی لیزرهای فرکسل به چه صورت است؟

لیزرهای فرکسل انواع مختلف دارند. مانند CO2 و لیزر افیرم، انواع دیگری نیز وجود دارد که بنا به تشخیص پزشک و نوع ضایعه پوستی از آن استفاده می‌شود.

طول درمان در این روش لیزر چقدر است و چه زمانی طول می‌کشد تا بهبودی کامل صورت بگیرد؟

بسته به نظر پزشک متخصص می‌توان گفت که چند جلسه زمان می‌برد. کارکردن با لیزرهای تهاجمی مثل لیزرهای CO2 به تجربه و تخصص زیاد نیاز دارد. معمولا متخصصان پوست و جراحان پلاستیک کارکرد با این لیزرها را بخوبی می‌دانند، چون هم در دوران تحصیل آموزش می‌بینند و هم تجربه زیادی در این خصوص دارند.

کاربرد لیزرهای فرکسل در چیست؟

لیزرهای فرکسل تنها برای جوان‌سازی استفاده نمی‌شود و برای درمان انواع لک، زگیل‌ها و برای درمان برخی دیگر از بیماری‌های پوستی نیز از آنها استفاده می‌شود. بسته به نوع، عمق و محل ضایعه برای درمان به پزشک متخصص مراجعه می‌شود. همچنین برای بهبود جای زخم‌های قدیمی هم از آن می‌توان استفاده کرد. هنگامی که زخمی روی پوست ایجاد شده، جای بخیه‌ای روی پوست باقی مانده یا جای جوش روی صورت مانده همه این موارد با لیزرهای فرکسل قابل درمان است. در این موارد بسته به تجربه پزشک متخصص می‌توان از پارامترها و انرژی‌های مختلف دستگاه استفاده کرد.

هزینه این نوع لیزر نسبت به روش‌های قدیمی‌تر چگونه است؟

هزینه خیلی متفاوتی ندارد. این نوع لیزر تنها یک تکنولوژی جدیدتر است و درواقع اختلاف قیمتی با لیزرهای قدیمی‌تر ندارد.

درصد خطا در این مورد چقدر است؟ آیا عوارضی به همراه دارد؟

همه لیزرها عوارض دارند. لیزرها به دو دسته لیزرهای تهاجمی و غیرتهاجمی تقسیم می‌شوند. لیزرهای تهاجمی مثل CO2 و لیزرهای غیرتهاجمی مانند لیزر PDL و الکساندرایت و لیزر دایود هستند. در هر صورت هر کدام از لیزرها بسته به بافت هدف، انرژی که در آنها انتخاب می‌شود و محل پوست عوارض خیلی زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد و ما توصیه می‌کنیم که حتما به متخصصان مربوطه یعنی متخصصان پوست و جراحان پلاستیک که تجربه کافی در این زمینه دارند، مراجعه شود.

امکان برگشت‌پذیری در این جراحی‌ها وجود دارد؟

بله حتما وجود دارد. شما فرض کنید فردی به خاطر لکه‌هایی که در اثر آفتاب روی صورتش به‌وجود آمده، مراجعه می‌کند و لیزر می‌شود. حال این فرد مجدد در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، مطمئنا جراحی برگشت پیدا می‌کند. فردی که دائم بیرون است، مثل مهندس ساختمان، باغبان، کشاورز، دریانورد یا افراد دیگر، اگر از پوست خود مراقبت نکند یقینا در صورت جراحی مجددا دچار ضایعه پوستی خواهد شد و حتی ممکن است ضایعات دیگر و بدتری نسبت به قبل ایجاد شود. ما همیشه عوامل پیشگیری را گوشزد می‌کنیم. توصیه ما این است که همیشه از کرم‌های ضدآفتاب با فاکتورهای حفاظتی بالای 30 و لباس‌های پوشیده استفاده شود و تا حد امکان از آفتاب دوری شود. سیگار نیز خود یکی از عوامل بروز ضایعات پوستی است. سیگار می‌تواند در ترمیم پوست ایجاد اختلال کند. همچنین سیگار به تنهایی می‌تواند ایجاد چروک کند. در حقیقت همان‌قدر که آفتاب برای پوست ضرر دارد، سیگار نیز مضر است.

این نوع لیزر برای گروه سنی خاصی استفاده می‌شود یا برای همه افراد قابل استفاده است؟

یک جوان ممکن است خال داشته باشد و بخواهد خال خود را از طریق لیزر درمان کند یا زگیل داشته باشد و انواع بیماری‌های جوانان که نیاز به لیزردرمانی است و همیشه این‌گونه نیست که لیزر برای پیرپوستی استفاده شود. ممکن است لک‌های مختلفی در پوست جوانان وجود داشته باشد که با لیزر می‌توان آنها از بین برد.

این روش اجرایی شده یا تنها در حد صحبت است؟

لیزر فرکسل اجرایی شده‌ و مدت چند سال است که این روش انجام می‌شود. به خاطر تمایل زیاد جامعه به زیباسازی و جوان‌سازی هر دستگاهی که در هر جای دنیا در این راستا اختراع می‌شود، بلافاصله و بدون فوت وقت به ایران می‌آید.

پس در حال حاضر در این زمینه خیلی از کشورهای دیگر فاصله نداریم؟

اصلا فاصله‌ای نداریم. به هیچ عنوان در کارهای لیزر، جوانسازی، زیباسازی و جراحی‌های زیبایی از کشورهای دنیا عقب نیستیم.

اما برای استفاده از کارهایی در ارتباط با پوست و لیزرهای پوستی حتما باید به جراحان و متخصصان مربوطه مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha