یک فوق تخصص بیماری‌های ریه معتقد است اصلی ترین عامل ایجاد کننده بیماری برونشیت حاد تجویز آنتی بیوتیک‌ها در مواقع غیرضروری است.

دکتر پاک نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به علائم کلینیکی بیماری برونشیت اظهار کرد: سیر میکروبی این بیماری ابتدا در اثر سرماخوردگی ایجاد می‌شود، همه افراد زمانی که سرما می خورند بعد از 3 تا 6 روز بهبود می یابند اما در افرادی که مبتلا به این بیماری هستند علائم بیماری همراه با خلط و یک تب خفیف حدودا 38 درجه ادامه دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: مبتلایان به این بیماری احساس ضخیم شدن، درد سینه تنگی نفس و کمی خس خس سینه دارند که افراد با مشاهده ی این علائم به پزشک مراجعه می کند .

دکتر پاک نژاد با تاکید بر ویروسی بودن منشا این بیماری در خصوص درمان برونشیت گفت: چون عفونت باکتریایی نیست نیاز به آنتی بیوتیک ندارد و اگر بیمار به موقع برای تشخیص و درمان اقدام کند پزشک می تواند یک درمان ضد ویروسی 24 ساعته تجویز و طول دوره ی بیماری را کم کند.

وی درخصوص نحوه ایجاد این بیماری که بیشتر در فصول سرما بروز می یابد اظهارداشت: ویروس‌های عامل این بیماری مانند از ویروس‌های آنفلوانزا و ویروس‌های سرماخوردگی باعث آزار مخاط و التهاب برونش می شوند.

وی با اشاره به شرایط پیش زمینه‌ای که باعث بوجود آمدن این بیماری می شوند توضیح داد: مصرف نابجای افراد از آنتی بیوتیک ها و متسع و بزرگ شدن راه های هوایی از عوامل افزایش استعداد ابتلا به برونشیت است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: بیماران دیابتی، افرادی که سن بالای 80 سال دارند، بیماران کبدی و کلیوی، بیمارانی که دارو های کورتونی مصرف می کنند افراد مستعد بیماری برونشیت هستند.

وی در مورد سایر علل موثر در بروز برونشیت مزمن گفت: تماس مواد شیمیایی از جمله عوامل ایجاد کننده این بیماری است زیرا تماس با برخی مواد شیمیایی موجب آسیب و صدمه به دستگاه تنفسی می شود.

این متخصص بیماری های ریوی در ادامه افزود: بیماری برونشیت مزمن یک دوره خود محدود شونده دارد و به طور طبیعی بعد از 3 تا 4 هفته بهبود می یابد.

دکتر پاک نژاد در پایان یادآور شد : احتمال ابتلا به آسم در مبتلایان به برونشیت به خصوص در موارد تکرار این بیماری بیشتر از سایرین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha