شما هر روز به دستان تان نگاه می کنید اما آیا از وضعیت انگشت و دستان با خبر هستید؟ یا از علائم و نشانه های بیماری اطلاع دارید؟ مانند لرزش دست، ناخن های ضعیف، بی رنگ بودن پوست و موارد دیگر. هر کدام از این علائم می تواند نشانه ای از بیماری باشد، با ما همراه شوید تا علائم و نشانه های بیماری را برایتان توضیح دهد.

9 علامت که ناخن و دست در مورد سلامت یا بیماری می گویند

سلامت نیوز: شما هر روز به دستان تان نگاه می کنید اما آیا از وضعیت انگشت و دستان با خبر هستید؟ یا از علائم و نشانه های بیماری اطلاع دارید؟ مانند لرزش دست، ناخن های ضعیف، بی رنگ بودن پوست و موارد دیگر. هر کدام از این علائم می تواند نشانه ای از  بیماری باشد، با ما همراه شوید تا علائم و نشانه های بیماری را برایتان توضیح دهد.

لرزیدن

اگر دستان شما بدون کنترل می لرزند، نترسید. یک توضیح ساده در مورد لرزش دست می تواند این باشدکه شما بیش از حد کافئین یا برخی داروها مانند داروهای آسم و ضد افسردگی ها مصرف کرده اید. بنابراین اگر هیچ یک از این دلایل باعث  لرزش نیستند و یا لرزش بدون توضیح که اغلب اتفاق می افتد، پیشرفت کرده است با پزشک مشورت کنید.

البته یکی از دلایل نادر می تواند بیماری پارکیسون باشد، پارکسیون یک اختلال در سیستم عصبی است که حرکت بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

ناخن های ضعیف و شکننده

اگر ناخن های تان ضعیف به نظر  می رسند، ممکن است، کمبود «روی» داشته باشید. زینک یا روی به رشد و ترمیم سلول های پوستی کمک می کند. با اضافه کردن مقدار قابل توجهی از غذاهای غنی از روی به رژیم غذایی خود، وضعیت سلامتی ناخن های تان بهتر می شود. برخی از منابع روی شامل: جوانه گندم، جو،آجیل و گوشت است.

پوست بی رنگ و ورقه ورقه شده یا پوسته پوسته شده

اگر  پوست سر انگشتان شما ناگهان پوسته پوسته شده، ممکن است کمبود ویتامین ب داشته باشید. ویتامین ب مانند نیاسین و بیوتین برای سلامتی پوست از اهمیت زیادی برخوردارند. استفاده از مکمل بیوتین به سلامتی پوست و رشد ناخن ها کمک می کند.

9 علائم که ناخن و دست در مورد سلامت یا بیماری به شما می گویندنیاسین از پوست حمایت کرده و با جلوگیری از تشکیل ملانین و افزایش رشد کلاژن به بهبود و بازسازی پوست کمک  می کند  و باعث بهبود رطوبت طبیعی پوست شما می شود. علاوه بر مصرف مکمل، می توانید غذاهای غنی از نیاسین مانند ماهی، بادام زمینی، قارچ و غذاهای غنی از بیوتین مانند آووکادو و ماهی تن به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

همیشه ناخن های خود را قبل از این که به ملاقات پزشک بروید کوتاه کرده و سوهان بزنید تا به راحتی توسط پزشک ارزیابی شوند.

خشکی، خارش یا جوش

اگر احساس می کنید هیچ کرم و لوسیونی به دستان زبر و خشن شما سازگار نیست، ممکن است دچار اگزما که یک بیماری پوستی است و باعث خارش، خشک شدن و شکستن پوست می شود، شده باشید. با پزشک مشورت کنید و بررسی کنید، شاید شما به پماد و کرم جهت افزایش قدرت و  یا بازسازی پوست نیاز دارید. اگر  پزشک تعیین کردکه شما اگزمای پوستی ندارید و دستان شما خشک شده اند از مرطوب کننده های غنی شده که حاوی ویتامین A هستند، استفاده کنید.

 شستن مداوم دستان می تواند باعث خشک شدن آن ها شود و لمس کاغذ و دیگر مواد سخت در  طول روز خشک شدن پوست را  مضاعف خواهد کرد. همچنین در شب از کرم ویتامین E استفاده کنید، زیرا هنگامی که در خواب هستیم زمانی خوبی  برای جذب کرم استفاده شده توسط پوست است.

ناخن هایی با انتهای سفید و رنگ پریده

این نوع تغییر رنگ ناخن ها نشانه کم خونی است، یعنی بدن شما سلو ل های قرمز سالم جهت انتقال اکسیژن کافی به بافت های خود را نمی تواند بسازد. آزمایش خون می تواند میزان کم خونی را مشخص سازد و برای درمان آن باید مکمل آهن مصرف شود اما در ابتدا باید ارزیابی مناسب پزشکی صورت گیرد.


سر انگشتانی که رنگ آن ها از سفید به آبی و قرمز  تغییر می کند، می تواند  نشان از سندرم راینود باشد. این شرایط باعث سردی انگشتان دست ها و پاها همراه با درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن می شود.

کارشناسان باور دارند که این سندرم به دلیل اسپاسم رگ های خونی و کاهش جریان گردش خون ایجاد می شود، اما دلیل ادامه آن ناشناخته است. بهترین درمان: پوشیدن دستکش، استفاده از داروهای تجویزشده توسط پزشک، اجتناب از استرس های عاطفی، سیگار و قرارگیری در هوای سرد است.

ناخن های منعطف

ناخن هایی که نرم و منعطف بوده می تواند نشان از کمبود کلسیم و پروتئین باشند. کمبود کلیسم می تواند باعث شکننده بودن ناخن، پوست و موی زبر و خشک باشد. مطمئن باشید که رژیم غذایی تان از لبنیات، ماهی ساردین و اسفناج غنی شده است، اگر این رژیم غذایی به شما کمک نکرد با پزشک مشورت کنید.

ناخن هایی با خطوط سیاه

اگر  خطوط و رگه های سیاه را در انتهای ناخن های خود دیدید فورا"  به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان از ملانومای زودرس باشد، اما این نوع از سرطان در انتهای ناخن خیلی کمیاب و نادر است. طبق مطالعات یک ایتالیایی این نوع از ملانوما ۱ تا ۳ درصد را شامل می شود.

لکه های قهوه ای

این لکه ها که ناشی از افزایش سن و مشکلات کبد است به دلیل در معرض بودن نورخورشید به شکل مستقیم است، ایجاد می شود. دستان تمایل بیشتری برای آسیب ناشی از خورشید دارند، بنابراین آن ها اشعه UV بیشتری را به دلیل وضعیت قرارگیری مانند زمانی که رانندگی می کنید، جذب می کند.

بنابراین مطمئن باشید زمانی که می دانید به طور مستقیم و طولانی مدت در معرض نورخورشید هستید از کرم با SPF  بالا به مقدار فراوان روی دستان خود استفاده می کنید.
منبع: elmevarzesh.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha