این‌ روزها کلینیک‌های دولتی خیلی شلوغ است. شلوغی که بسیاری از بیماران را از معاینه شدن در این مراکز درمانی با وجود هزینه کمتر ویزیت، منصرف می‌کند ولی نوبت‌های طولانی و ازدحام بیماران باعث می‌شود که خیلی‌ها مطب‌های خصوصی را به دولتی ترجیح دهند.

انتظار طولانی بیماران برای درمان در بیمارستان های دولتی/استانداردهای ویزیت رعایت نمی شود

سلامت نیوز: این‌ روزها کلینیک‌های دولتی خیلی شلوغ است. شلوغی که بسیاری از بیماران را از معاینه شدن در این مراکز درمانی با وجود هزینه کمتر ویزیت، منصرف می‌کند ولی نوبت‌های طولانی و ازدحام بیماران باعث می‌شود که خیلی‌ها مطب‌های خصوصی را به دولتی ترجیح دهند.


به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه شهروند نوشت: کیفیت ویزیت پزشکان هم یکی دیگر از مشکلات این کلینیک‌ها است. البته پزشکان هم چندان تقصیری ندارند مراجعه‌کننده به قدری زیاد است که مجبورند در کوتاه‌ترین زمان بیمار را معاینه و نسخه‌ای برای او تجویز کنند. همین مسأله باعث می‌شود تا استاندارد زمان ویزیت توسط پزشکان چندان رعایت نشود. استانداردی که براساس اعلام وزارت بهداشت در‌ سال اول اجرای برنامه ارتقای کیفیت خدمات ویزیت پزشکان در کلینیک‌های ویژه بیمارستانی، ٦ بیمار در هر ساعت برای پزشکان متخصص و فوق‌تخصص و ٤ بیمار در ساعت برای روانپزشکان تعریف شده است ولی مراجعه بالای مردم باعث شده تا در برخی موارد پزشکان در این کلینیک‌ها ١٠ تا ١٥ بیمار را در یک ساعت معاینه کنند.


اما دلایل اصلی حجم بالای مراجعات به کلینیک‌های بیمارستان‌های دولتی هزینه پایین آن است. درحال حاضر ٥٨٥کلینیک ویژه خدمات غیربستری با حضور بیش از ٩‌هزار متخصص و فوق‌تخصص، بیماران را با پرداخت فقط ٣‌هزار تا ٣‌هزار و ٦٠٠ تومان ویزیت می‌کنند. همین هزینه پایین ویزیت باعث شده تا میزان مراجعه به این مراکز زیاد شود. با این همه اما همچنان بیشترین خدمات غیربستری شامل ویزیت سرپایی و خدمات تشخیصی درمانی در بخش خصوصی صورت می‌گیرد، به‌طوری که براساس آمارهای موجود ٨٠‌درصد معاینات و درمان‌های غیربستری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. درست در نقطه مقابل خدمات بستری که ٨٠‌درصد آن سهم بخش دولتی است. اما ویزیت سرپایی در مطب‌های خصوصی یکی از عوامل اصلی پرداخت هزینه درمان از جیب مردم در بخش سلامت کشور است، به همین منظور برنامه ارتقای کیفیت خدمات ویزیت پزشکان در کلینیک‌های ویژه در قالب بسته هفتم از گام نخست طرح تحول نظام سلامت اجرایی شد. برنامه‌ای که به‌گفته مسئولان وزارت بهداشت، اکنون با گذشت نزدیک به ١٤ ماه از آغاز آن نیاز به توسعه و کیفی‌سازی دارد، تا زمان نوبت‌های طولانی در این کلینیک‌ها را کاهش دهد.
قاسم یکی از همین بیماران است. او به تازگی برای درمان به کلینیک تخصصی یکی از بیمارستان‌های دولتی مراجعه کرده است ولی شلوغی آن‌جا نظرش را عوض کرده و قصد دارد به مطب‌های خصوصی مراجعه کند. او می‌گوید: «چند وقتی بود که پایم درد می‌کرد، رفته‌رفته دردم بیشتر شد برای این‌که علت این درد را بدانم به بیمارستان […] رفتم. این بیمارستان یکی از مراکز اصلی ارتوپدی تهران است ولی با کمال تعجب به من برای ٣ هفته آینده وقت دادند. وقتی دلیل این نوبت طولانی را پرسیدم به من گفتند، وقت خالی نداریم.»


او می‌افزاید: «وقتی بیشتر اصرار کردم و گفتم درد امانم را بریده در جواب به من گفتند اگر خیلی عجله داری به مطب‌های خصوصی مراجعه کن. البته می‌دانم پزشکان معروف هم به این‌ راحتی‌ها نوبت نمی‌دهند و هزینه ویزیت‌شان هم بالاست ولی کاری از دستم برنمی‌آید، مجبورم برای این‌که معطل نشوم به مطب‌های خصوصی مراجعه کنم یا باید پول بیشتر بدهی یا در نوبت‌های طولانی کلینیک‌های بیمارستان‌های دولتی معطل بمانی.»


مریم، یک‌سال است برای مداوا به یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران مراجعه می‌کند. او که در این مدت ٣بار توسط پزشک متخصص در این مراکز معاینه شده است از مشکلاتش می‌گوید: «مچ دست راستم «کیست» دارد. به همین دلیل هم نمی‌توانم به راحتی کارهایم را انجام دهم. به واسطه یکی از اقوام برای معاینه یک‌سال پیش به کلینیک بیمارستان[…] مراجعه کردم اولین نوبتی که به من دادند، برای یک ماه و نیم بعد بود و از آن زمان به بعد ٢ بار دیگر هم به همان جا مراجعه کرده‌ام و متخصص دستم را معاینه کرده است.»


او که از نوبت‌های طولانی و شلوغی کلینیک این بیمارستان حسابی گلایه دارد، می‌گوید: «نوبت گرفتن در این مراکز کار بسیار سخت و زمان‌بری است. صبح اول وقت باید برای نوبت گرفتن به این بیمارستان مراجعه کنی و پس از چند ساعت معطلی برای چند هفته بعد وقت بگیری. البته اگر پزشک نوبت بعدی معاینه را مشخص کند، دیگر نیازی به ایستادن در صف دریافت نوبت نیست ولی نوبتی هم که پزشک برای معاینه بعدی می‌دهد خیلی طولانی است.»


مریم البته از هزینه درمانی این کلینیک راضی است و در این‌باره می‌گوید: «کل هزینه‌ای که تاکنون برای ویزیت پرداخت کرده‌ام به ١٢‌هزار تومان نمی‌رسد و برای عکسبرداری از مچ دستم هم با دفترچه بیمه فقط ١٥‌هزار تومان به بیمارستان دادم. تمام داروهایی که دکتر برایم تجویز کرده را هم از داروخانه همین کلینیک تهیه می‌کنم. اگر می‌خواستم این کارها را در مطب‌های خصوصی انجام دهم هزینه‌ام از ٣٠٠‌هزار تومان هم بیشتر می‌شد ولی شلوغی و ازدحام کلینیک این قیمت‌های مناسب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. افرادی مانند من که توان مالی زیادی ندارند و بیماری آنها زیاد حاد نیست ترجیح می‌دهند با همه این شرایط به این کلینیک‌ها مراجعه کنند.»


او ادامه می‌دهد: «این شلوغی بر کیفیت کار پزشک هم تاثیرگذار است. در آخرین مراجعه‌ای که داشتم، پزشک معالجم حتی نای صحبت‌کردن با من را نداشت و تمام وقتی که برای معاینه و شنیدن صحبت‌های من گذاشت به ٥ دقیقه هم نرسید. با سرعت نسخه جدیدی برایم نوشت و گفت کیست‌هایت کوچک شده است. من به‌عنوان بیمار حق دارم که نگران سلامتی خود باشم و هیچ‌کس به اندازه او نمی‌تواند من را از وضعیتم مطلع و فکر و روحم را آرام کند ولی با این همه معاینه‌ای که در روز انجام می‌دهد دیگر وقتی و انرژی برای این کارها ندارد.»


ندا یکی از کارکنان کلینیک بیمارستان  […]تهران هم در این خصوص، می‌گوید: «از زمان آغاز این طرح میزان مراجعات ما چند برابر شده است. البته تعداد پزشکان کلینیک در ایام تعطیلات و ساعات غیراداری افزایش داشته ولی حضور بیماران به قدری زیاد است که ما مجبوریم به مراجعان وقت‌های چند هفته‌ای بدهیم. پزشکان هم بیشتر از استاندارد بیمار معاینه می‌کنند. کاری هم نمی‌شود کرد. اگر بخواهیم براساس استاندارد ابلاغی وزارت بهداشت عمل کنیم، بیماران باید چند ماه در نوبت بمانند. سایر مراکز درمانی هم کم و بیش چنین وضعیتی دارند.» او می‌افزاید: «بیشتر مراجعان در این کلینیک‌ها باید بین هزینه پایین با نوبت‌های طولانی یا معاینه زودتر با پرداخت حق ویزیت بیشتر در مطب‌های خصوصی یکی را انتخاب کنند. آن‌هایی که توان مالی بیشتری دارند یا حال‌شان وخیم‌تر است بیشتر راه دوم را انتخاب می‌کنند و به مطب‌های خصوصی می‌روند.»


محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت هم کمبودها در این حوزه را تأیید می‌کند. آقاجانی وعده داده تا در‌ سال‌جاری کلینیک‌های بیشتری راه‌اندازی می‌شود. او در این خصوص می‌گوید: «ما نیازمند توسعه این‌گونه خدمات درمانی سرپایی هستیم، بنابراین لازم است فضای مورد نیاز کلینیک‌های ویژه ایجاد شود. برای گسترش این خدمات، حداقل به ٥٦٠٠ مطب جدید در قالب کلینیک‌های ویژه نیاز داریم.»


او با اشاره به این‌که درحال حاضر ٥٨٠ کلینیک ویژه در کشور فعال است، می‌افزاید: «٣‌هزار و ١٩٦ پزشک متخصص عضو هیأت علمی به‌صورت تمام وقت، ٣‌هزار و ١١٧ متخصص هیأت علمی نیمه‌وقت، ٣‌هزار و ٤٠٠ متخصص تمام‌وقت و یک هزارو ٥٣٥ متخصص نیمه‌وقت و در مجموع با بیش از ٩‌هزار و ٥٠٠ پزشک با تعرفه دولتی  در این کلینیک‌ها خدمات ارایه می‌کنند.»او خاطرنشان کرد: «خدمات سرپایی پاراکلینیکی و خدمات بالینی بیمارستان‌های دولتی در جهت کاهش هزینه‌های پرداختی مردم در بخش سلامت، تحت پوشش طرح تحول سلامت قرار گرفت و برای بهبود و ارتقای کیفیت خدمات آن قرار است که این کلینیک‌ها در همه شهرهای کشور توسعه پیدا کند.»


آقاجانی با بیان این‌که در این کلینیک‌ها خدمات براساس تعرفه دولتی و با فرانشیز بسیار کم به مردم ارایه می‌شود، می‌افزاید:   «کلینیک‌های ویژه، مجموعه‌های چند تخصصی هستند که دارای مطب، پاراکلینیک و داروخانه بوده و می‌توانند مجموعه‌ای از خدمات را با نرخ دولتی و با حداقل پرداخت ارایه دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha