رییس ستاد فوریت‌های سلامت وزارت بهداشت، از تدوین برنامه‌های بهداشت و سلامت محیط در حوادث در سطح كشور با چهار هزار نیروی كارشناسی خبر داد و گفت:‌ نظارت‌های بهداشتی بر جمیع شرایط، نظارت بر محل اسكان موقت و دایم، تامین آب آشامیدنی سالم و نظارت بر دفع فضولات انسانی از جمله این موارد است.

مهندس محراب آقازاده، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه این خدمات بهداشتی برای حفظ سلامت محیط الزامی است، اظهار كرد: تامین آب آشامیدنی سالم، كنترل و دفع مناسب فاضلاب، سنجش آب به لحاظ كیفیت و كمیت، كنترل آب به لحاظ میكروبی و در صورت لزوم كلرسنجی آب تانكرهای ثابت و سیار از سالیان گذشته در مناطق حادثه دیده اعم از سیل، زلزله و توفان به اجرا درآمده تا از بروز اپیدمی انواع بیماری‌ها جلوگیری شود.

وی، با بیان اینكه با توجه به دستورالعمل‌ها و تجارب موجود كارشناسان مجرب و توانایی در این زمینه وجود داشته است، افزود: این كارشناسان در ارتباط با وظایف سازمانی خود پاسخگو بوده‌اند.

رییس ستاد فوریت‌های سلامت وزارت بهداشت، با بیان اینكه آمار و ارقام موجود حاكی از فعالیت مناسب نیروهای انسانی بهداشت محیط در حفظ و ارتقای سلامت محیط در حوادث و بلایا در كشور بوده است، گفت: دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده، معدوم كردن مواد غذایی كه افراد سودجو در معرض فروش قرار می‌دهند و یا محصولات تاریخ مصرف گذشته از دیگر اقدامات بهداشت محیط در حفظ سلامت محیط در حوادث و بلایا بوده است.

مهندس آقازاده، در خصوص گزارش عملكرد آخرین حادثه رخ داده در كشور (توفان گونو) گفت: در این حادثه با توجه به كاهش منابع آبی احتمال بروز بیماری وبا می‌رفت. از این رو نخستین اقدام كارشناسی در ستاد EOC از طریق هماهنگی درون و برون بخشی، اعزام كارشناسان ستادی به مناطق آسیب دیده و اپراتوری اكیپ اعزام شده به استان‌ها بود و این واقعه جنبه‌ای ملی پیدا كرد.

وی، به بازدید 13 هزار و 368 باره از منابع و مخازن آبی، كلرینه كردن 508 هزار و 221 متر مكعب منابع آب هم راستا با برنامه‌های وزارت نیرو اشاره كرد و افزود: در این حادثه كلرسنجی از شبكه تانكر سیار و ثابت هم 35 هزار و 891 مورد بوده است.

رییس ستاد فوریت‌های سلامت وزارت بهداشت، 136 نمونه برداری میكروبی از آب آشامیدنی منطقه، 50 نمونه برداری از مواد غذایی، 188 بازدید از مراكز تهیه و توزیع و طبخ انواع مواد غذایی و كشف و معدوم كردن دو هزار و 775 مواد غذایی غیرمجاز از دیگر فعالیت‌ها در دوران وقوع طوفان گونو این سانحه و حادثه طبیعی رخ داده شده در كشور برشمرد و افزود: همچنین 7 هزار و 896 چشمه سرویس بهداشتی بهسازی و احداث شد و 292 چشمه با هماهنگی با سایر ادارات احداث شد.

 آقازاده، با اعلام شماره تماس 09678مربوط به ستاد فوریت‌های سلامت وزارت بهداشت گفت: كارشناسان این ستاد از 8 صبح تا ساعت 20 به صورت مستقیم و از ساعت 20 تا 8 صبح به صورت آنكال پاسخوی شكایات مردمی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha