پژوهشگران دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر موفق به طراحی و ساخت یك حسگر لامسه مصنوعی قابل استفاده در جراحی‌های رباتیك شدند.

گلدیس درب امامیه، مجری طرح گفت: یكی از مهمترین ابزارهای تشخیص كه جراح در جراحی مستقیم از آن برخوردار بوده اما در جراحی با ربات از آن بی بهره است حس لامسه و خواصی از جسم لمس شونده است كه توسط لمس كردن برای جراح قابل تشخیص است.

این دانش‌آموخته مهندسی پزشكی افزود: این حسگر لامسه‌یی از یك غشای پلیمری انعطاف پذیر از جنس سیلیكون تشكیل شده است كه این غشاء بر روی یك بدنه استوانه‌یی قرار گرفته است. معیار اصلی تعیین نیروی وارده در نقطه تماس در این حسگر، میزان تغییر شكل ایجاد شده در غشاء بر اثر اعمال نیرو بر آن می‌باشد. طراحی و مدلسازی این حسگر با استفاده از روش اجزاء محدود انجام پذیرفته و بر اساس نتایج به دست آمده ساخت حسگر بر پایه استفاده از دو اصل اندازه گیری مقاومتی و خازنی در تعیین میزان تغییر شكل غشا صورت پذیرفته است.

وی گفت: روش‌های مدرن جراحی از جمله جراحی با حداقل تهاجم باعث دور شدن دستان جراح از بافت هدف و محل جراحی می‌شوند كه در نتیجه آن، میزان درك و احساس جراح به واسطه عدم وجود حس تماس به میزان قابل ملاحظه‌ای كاهش می‌یابد.

درب امامیه افزود: هدف از انجام این پروژه، طراحی و ساخت یك حسگر لامسه‌یی به منظور تعیین نیروی وارده در نقطه تماس بین حسگر و بافت هدف می‌باشد. این حسگر همچنین قابلیت ارائه شكل كلی از بافت هدف و نیز تعیین برخی خواص مكانیكی بافت از جمله میزان سفتی و نرم بافت را دارا می‌باشد.

مجری طرح مهمترین مزایا و ویژگی‌های اصلی طراحی و ساخت در این حسگر لامسه‌یی را زیست سازگاری این حسگر با توجه به مواد تشكیل دهنده آن، استحكام مكانیكی و انعطاف پذیری آن در طراحی جهت كاربردهای مختلف، عدم پیچیدگی در طراحی و ساخت و كاهش هزینه‌های ساخت به دلیل سادگی ساختار آن، قابلیت كوچك سازی این حسگر تا حد میكرون نام برد.

فارغ التحصیل دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر به كاربردهای این حسگر لامسه‌یی اشاره كرد و گفت: استفاده از آن به عنوان انگشت در ربات‌های هوشمند با گستره پایین نیرو، به خصوص برای اهدافی از قبیل جابه‌جایی مواد شكننده یا بافت‌های بیولوژیكی است كه از حساسیت خاصی برخوردار هستند. این حسگر نوین با دو جنبه تشخیصی و درمانی، كاربرد فراوانی در پزشكی به خصوص بخش تجهیزات جراحی از راه دور از جمله آندوسكوپی و لاپاراسكوپی دارد.

وی خاطرنشان كرد: این حسگر لامسه‌یی برای اولین بار است كه طراحی و ساخته شده و در اداره كل ثبت شركت‌ها و مالكیت صنعتی كشور، ثبت اختراع شده است.

درب امامیه افزود: در حال حاضر بر روی كوچك سازی این حسگر در حد میكرون كار می‌كنیم.

وی خاطرنشان كرد:‌از نتایج حاصل از انجام این پروژه، سه مقاله در ژورنال‌های ISI به چاپ رسیده است. دو مقاله هم در ژورنال‌های علمی - پژوهشی در دست چاپ و دو مقاله در حال داوری می‌باشد. همچنین چندین مقاله در كنفرانس‌های داخلی و خارجی در این زمینه ارائه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha