سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۶

محققان می‌گویند: نمك به طور طبیعی خلق را بهبود می‌بخشد و مصرف مقدار مناسب آن می‌تواند برای بهبود روحیه مفید باشد.

پژوهشگران دریافته‌اند كه مردم حتی با وجودی كه می‌دانند مصرف نمك زیاد خطرناك و برای سلامتی آنها مضر است اما معمولا برای بهبود خلق و روحیه‌شان كمی بیشتر نمك به غذای خود اضافه می‌كنند.

محققان دانشگاه یووا در پژوهش جدیدی دریافتند كه نمك می‌تواند بعنوان یك ماده طبیعی ضد افسردگی عمل كند. شرح این تحقیق در مجله «روانشناسی و رفتار» به چاپ رسیده است.

محققان می‌گویند؛ آزمایش روی موش‌ها نشان داد: موشهایی كه با كمبود نمك در بدنشان مواجه هستند اغلب از انجام فعالیتهایی كه به طور طبیعی از آنها لذت می‌برند، سرباز می‌زنند و این اكراه در واقع نشانه افسردگی است. اما از سوی دیگر این كارشناسان هشدار دادند كه مصرف زیاد نمك باعث افزایش فشار خون می‌شود و خطرناك است.

به گفته متخصصان، بدن برای كار كردن به سدیم نیاز دارد كه در تركیب با كلرید نمك را تشكیل می‌دهد اما مصرف این ماده باید در حد متعادل و بدون زیاده روی باشد چون خوردن زیاد نمك باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود و در نتیجه خطر سكته مغزی و حمله قلبی افزایش می‌یابد. بر همین اساس آژانس استانداردهای غذایی انگلیس اعلام كرده است كه هر فرد بزرگسال به طور متوسط نباید بیشتر از 6 گرم در روز نمك مصرف كند.

تحقیقات نشان می‌دهد: حدود سه چهارم از نمكی كه وارد بدن ما می‌شود از طریق مصرف غذاهای آماده و حاضری است كه در سوپر ماركت‌ها و رستورانها سرو می‌شوند.

نتایج این تحقیق بار دیگر بر ضرورت رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل تاكید می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha