سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 15621

قرص‌های ضد بارداری حاوی هورمونهایی هستند كه مانع آزاد شدن تخمك‌ها از تخمدانها می‌شود.

پروسه آزاد شدن تخمكها «فرایند تخمك گذاری» نامیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد كه در بسیاری از زنان مصرف این قرص‌ها عوارض جانبی را در پی دارد كه اغلب این عوارض ظرف دو تا سه ماه پس از مصرف دارو كاهش یافته و از بین می‌روند.

انستیتو آمریكایی به نام « والدینی برنامه ریزی شده» فهرستی را درباره شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف قرص‌های ضد بارداری منتشر كرده است كه بر اساس آن این عوارض عبارتند از: خونریزی بین دوره‌های عادت ماهانه، بروز زخم‌های روی سینه، تهوع و استفراع و تغییر در میل جنسی، پژوهشگران این انستیتو تاكید می‌كنند كه در صورت بروز این عوارض و ادامه آن به مدت بیش از سه ماه حتما باید با پزشك متخصص موضوع را در میان گذاشت.

بر اساس این گزارش، وجود هورمون استروژن در قرص سبب افزایش مختصر فشار خون می‌شود كه البته در سنین پایین خطر عمده‌ای نیست اما به همین خاطر تجویز دارو از سن 35 سالگی به بعد باید با احتیاط انجام شود. هم چنین این قرص تاثیر برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی و آرام بخش‌ها را تشدید می‌كند. برخی علائم مانند تهوع،‌ استفراغ و سردرد دو تا سه ماه پس از مصرف قرص به تدریج كم می‌شود اما ادامه آن خطرناك است. مصرف این قرص در زنان مبتلا به بیماری قند می‌تواند موجب تشدید بیماری شود.

بعلاوه محققان می‌گویند؛ قرص‌های تركیبی حجم شیر مادر را كم می‌كند و بنابراین زنان شیرده در 6 ماهه اول پس از زایمان نباید از این داروها استفاده كنند. از سوی دیگر تازه ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد زنانی كه از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌كنند 5/1 برابر بیشتر از سایر زنان به بیماری روده مبتلا می‌شوند.

در مقاله‌ای كه به تازگی در مجله آمریكایی گاسترو انترولوژی منتشر شده آمده است كه این قرص در بروز عفونتهای روده‌ای نقش دارند.

بر اساس این گزارش، خطر نسبی ابتلا به بروز عفونت روده با افزایش طول دوره مصرف قرص، تشدید می‌شود. به طوری كه اگر قرص ضد بارداری بیش از سه سال پی در پی مصرف شود احتمال بروز عفونت‌های روده‌ای تا 5/3 برابر افزایش پیدا می‌كند.

گفتنی است، گروهی از پژوهشگران در تلاش هستند كه با بهره گیری از نوعی «نقص ژنتیكی» قرص ضد باروری سازی برای مردان تولید كنند.

محققان دانشگاه یووا در آمریكا نوعی «نقص ژنتیكی» را شناسایی كرده‌اند كه مردان مبتلا به آن بچه دار نمی‌شوند. محققان در تلاش هستند از این یافته برای محدود كردن قدرت بارور سازی در مردان استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha